Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rood licht en charme - Forum Wereldfietser

Rood licht en charme

Soms wil je wel eens een beetje ondeugend zijn bij rood licht

Mijn fietspad ligt aan de linkerkant van de weg. De verkeerde kant zullen we maar zeggen. Ik heb een beetje haast, want wil stad Krefeld (D) uit. Enkele tientallen meters voor mij springt een verkeersregelinstallatie op rood. Tja, ik wil die stad uit en wat nu te doen? Okay, ik neem het risico, kijk goed voor links komend verkeer, niets aan de hand, kijk voor tegemoetkomend verkeer welke voor mij langs zou moeten, óók niets aan de hand. Doe even snel een blik naar rechts, hihimooimooi denk ik, óók niets aan de hand. Even lekker door rood fietsen. Moet toch een keertje kunnen, is het niet? Dus trappen, beetje snelheid erop blijven houden. Mijn hydraulische remmen werken tenslotte optimaal. Binnen een no-time zou ik dus stil kunnen staan. En ja hoor, het is gelukt. Het was géén probleem door rood te rijden. Zou ik dan vaker iets ondeugend moeten zijn? Totdat ………. een automobilist claxonneert, ik kijk naar rechts en zie een bestuurder met zijn hoofd knikken, ik wijs nogmaals met wijsvinger naar mijn borst en bestuurder bevestigd het nogmaals dat zijn claxon voor mij was bestemd. Ik bekijk zijn (hun) auto, blauw met grijs en grote letters erop polizei. Plotseling komt hij in mijn richting en wij beide stoppen naast elkaar. De mannelijke bestuurder stapt samen met twee vrouwelijke collega’s uit. Hij stelt zich redelijk vriendelijk voor als “Pietje Puk” van Polizeirevier Krefeld. Potverdorie dacht ik, die met twee stippen op zijn schouder kijkt streng en steekt een heel betoog af dat ik heel gevaarlijk fietste en stelt de vraag of wij in “den Niederlande” óók door rood fiets fietsen? Ik beantwoord hem vriendelijk dat bijna nooit te doen (met nadruk op bijna nooit) en denkende daarbij dat ik beter mijn charme offensief kan laten werken dan boos te reageren. Ik tracht het gesprek, mijn Duitse spraak is tenslotte perfect, naar de twee vrouwelijke polizisten te verleggen. Met mijn prachtig blauwe ogen, een goddelijk lichaam en erotische uitstraling in een fietstenue moet het toch lukken een boete te voorkomen. Helaas, het blijkt niet te werken. “Sie bekommen eine Busse von € 45,--“. Beide dames blijken na betaling en bij nader uitleg leerling te zijn. Tja, ….. rood licht en charme gaat blijkbaar niet altijd goed samen.

Maw, toch maar niet door rood licht.

Frits
En diréct verplaatsen naar "Kletspraat"... met je goddelijke lichaam;).

Tsja, dat was een dure keuze... Koop je een hoop remblokjes voor.
Behalve voor verkeer, moet je dus ook voor politie uitkijken als je door het rood wil rijden. Ik weet niet hoe de situatie in Duitsland is, en sowieso rijd ik niet door rood als ik de omgeving niet ken, maar in België geeft een rood of groen licht geen indicatie of je als fietser veilig kan oversteken. Zolang hier geen verandering in komt (en die zou snel komen mochten politieagenten eens zelf fietsen), besteed ik mijn aandacht aan het veilig kruisen van wegen en kan de kleur van het lampje mij gestolen worden.
Of het aan mijn charme lag, weet ik niet... Ik reed een keer door rood in Amsterdam. Het was 's morgens vroeg, het was een overzichtelijke kruising en er kwam niemand aan. Plotseling stond er een agent voor mijn neus, ik had hem niet gezien. Op zijn vraag, waarom ik door rood reed, antwoordde ik: "Er kwam niks aan, dus ik vond dat ik er niemand kwaad mee deed". Zei die agent: "Maar het mag niet". "Daar hebt u gelijk in" zei ik. "Ik zou u kunnen bekeuren, maar ik laat het bij een waarschuwing" zei de agent vriendelijk. "Dat is heel sportief van u" reageerde ik. We groetten elkaar vriendelijk en ik peddelde opgelucht verder. Zo kan het dus ook, in Amsterdam.

Je maakt daar overigens wel meer leuke dingen mee: taxichauffeurs die keurig stoppen bij de zebra en met een royaal handgebaar aangeven dat je kunt oversteken etc.
Ik heb het bericht naar Kletspraat verplaatst omdat het niet echt een reisverhaal is. Mocht je over deze beslissing willen discussiëren, dan graag even via PB om niet van het oorspronkelijke topic af te dwalen.
Leuk verteld.
Ventie schreef:Helaas, het blijkt niet te werken. “Sie bekommen eine Busse von € 45,--“.
Travelmaster schreef:Tsja, dat was een dure keuze... Koop je een hoop remblokjes voor.
Dat valt reuze mee. In België wordt er geen onderscheid gemaakt tussen boetes voor automobilisten en fietsers. Door het rode licht rijden in België kan dan ook beloond worden met een boete van 165 euro. En daar wordt in sommige steden specifiek op gecontroleerd, niet op locaties waar het gevaarlijk is, maar op locaties waar de overtreding het meest begaan wordt. (Kwestie van quota halen.)
EnriceV schreef:Behalve voor verkeer, moet je dus ook voor politie uitkijken als je door het rood wil rijden. Ik weet niet hoe de situatie in Duitsland is, en sowieso rijd ik niet door rood als ik de omgeving niet ken, maar in België geeft een rood of groen licht geen indicatie of je als fietser veilig kan oversteken. Zolang hier geen verandering in komt (en die zou snel komen mochten politieagenten eens zelf fietsen), besteed ik mijn aandacht aan het veilig kruisen van wegen en kan de kleur van het lampje mij gestolen worden.
Jij bent duidelijk van Antwerpen ;-) maar ik vind het bijzonder herkenbaar. (Al gaat de opmerking op voor heel België.)
Een groen licht geeft inderdaad geen enkele garantie op het veilig kunnen doorrijden en rode lichten laten je vaak volkomen nutteloos wachten. Dus de meest logische manier om zich door het verkeer te begeven is niet het blind staren op de regeltjes en kleur van lichten maar met gezond verstand en het nodige respect voor medeweggebruikers zich vlot en veilig door het verkeer te begeven.

Spijtig genoeg denkt de Antwerpse politie (en de politiek) daar anders over. Ze zijn maar erg beperkt geïnteresseerd in verkeersveiligheid, maar vooral in het gegeven of mensen zich wel braaf aan de regeltjes houden. Gerichten controles op door het rode licht rijden van fietsers op locaties waar dit niet gevaarlijk is, zijn niet uitzonderlijk.

Renaat
Revanho schreef:Dat valt reuze mee.
Daar denk ik anders over.
Travelmaster schreef:
Revanho schreef:Dat valt reuze mee.
Daar denk ik anders over.
Ik zeg niet dat het weinig geld is, maar ik vergelijk met de boete die je in België voor deze overtreding krijgt. 165 euro, dat valt niet mee!

Het zou prachtig zijn als in België het boetebedrag zou teruggebracht worden tot 45 euro, dat is ongeveer 27% van wat het nu is.

Renaat
Dan begrijpen we elkaar:).

In Nederland, en andere landen, stop ik gewoon voor het rode licht. Waarom? Wielrenners hebben al zo'n slechte naam, dan ga ik het niet nog eens erger maken. Er zijn al genoeg van die gasten die denken het allemaal beter in te zien. Sowieso is een verkeerslicht geen feilloze indicatie voor veilig kunnen oversteken/doorrijden, ik zie het meer als een indicatie. Dus altijd blijven kijken. En je weet dat het niet mag, dus als je gepakt wordt, take it like a (wo)man.

En wat is je tijdswinst? Een minuutje? Ga maar eens tellen bij een verkeerslicht, dan weet je hoe lang een minuut líjkt.

Ik zie met name e-bejaarden vaak doorfietsen. Want ja, die hebben waarschijnlijk niet lang meer, dus elke minuut is meegenomen. Ook al wordt het risico op een snel einde groter. Life on the razor's edge!
Sinds ik een keer ben gevallen tijdens een fietsvakantie en mijn heup brak, ben ik wat voorzichtiger geworden in het verkeer. In principe dus altijd stoppen voor rood. Alleen oversteken als ik zeker weet dat ik niemand hinder en/of mijzelf en anderen niet in gevaar breng en er nergens een politieagent is te zien.

Ik viel trouwens op een kruising van twee landweggetjes zonder verkeerslichten. Oorzaak: onhandig stoppen en daardoor mijn fiets niet in bedwang kunnen houden, zodat ik languit tegen het wegdek knalde...
Ik vind het altijd opvallend als mensen door rood licht oversteken, 'en het kon best want ze hadden héél goed gekeken', en dan aangesproken en/of bekeurd worden door een agent die ze niet hadden gezien...

Carl
Carl schreef:Ik vind het altijd opvallend als mensen door rood licht oversteken, 'en het kon best want ze hadden héél goed gekeken', en dan aangesproken en/of bekeurd worden door een agent die ze niet hadden gezien...
Het is perfect mogelijk om wel voldoende te hebben gekeken om gevaarlijke situaties uit te sluiten zonder dat men alles heeft gezien. Zo is b.v. een auto die van achter komt (bij het door het rode licht rijden) totaal ongevaarlijk, maar het kan wel een politiewagen zijn.

Om een concreet voorbeeld te geven, ik ben ook eens aangesproken door een politie-agent voor het door het rode licht wandelen. Had ik goed gekeken? Ja, absoluut! De kans op een aanrijding door een wagen was nul. Had ik de agent gezien op het voetpad? Neen, want dat was niet relevant voor de inschatting van de veiligheid.

Het verschil beseffen tussen wat men 'kan zien', 'moet zien' en 'ziet' (en intelligent omgaan met dat verschil) lijkt me pas echt belangrijk voor de verkeersveiligheid. Het vermogen alles te zien (of gezien hebben) is niet relevant want sowieso onbestaand.

Renaat
Ventie schreef:Met mijn prachtig blauwe ogen, een goddelijk lichaam en erotische uitstraling in een fietstenue moet het toch lukken een boete te voorkomen. Helaas, het blijkt niet te werken. “Sie bekommen eine Busse von € 45,--“. Beide dames blijken na betaling en bij nader uitleg leerling te zijn. Tja, ….. rood licht en charme gaat blijkbaar niet altijd goed samen.
Joh Ventie, trek het je niet aan; met die charmes zit het vast wel goed. Het probleem was denk ik eerder dat Pietje Puk ook bezig was met z'n charmes, en hij dacht dat autoriteit het wel kon winnen van een paar gespierde benen in lycra. ;)
Quote Ventie:
''Met mijn prachtig blauwe ogen, een goddelijk lichaam en erotische uitstraling in een fietstenue moet het toch lukken een boete te voorkomen. Helaas, het blijkt niet te werken. “Sie bekommen eine Busse von € 45,--“. Beide dames blijken na betaling en bij nader uitleg leerling te zijn. Tja, ….. rood licht en charme gaat blijkbaar niet altijd goed samen. ''

Ach, je had gewoon pech dat er twee leerling agentes bij waren :)

Jouw poging om indruk te maken kon niet op tegen zijn poging om indruk te maken :lol:

Maar ja, rood is rood.

Jan
Leuk verhaal. Dank dat je het even plaatste. 45 euro vind ik in vergelijk met andere landen erg meevallen (de Duitse boetes zijn uberhaupt veel lager dan hier) Wel zonde van het geld natuurlijk.

Zelf kom ik nauwelijks stoplichten tegen met de fiets (op het platteland in het noorden van Nederland) Ik stop echter wel "altijd".
1 keer trok ik nog net even door toen de slagbomen van het spoor naar beneden gingen toen ik er 5 meter vanaf was :D Zag daarbij natuurlijk in het slechte weer de politieauto aan de andere kant over het hoofd..... Die gooide meteen zijn auto op mijn weghelft om me tegen te houden. Ik was echter net wat sneller :P Voordat hij kon draaien was ik al 2 straten verder.
Travelmaster schreef: En wat is je tijdswinst? Een minuutje? Ga maar eens tellen bij een verkeerslicht, dan weet je hoe lang een minuut líjkt.
In Vlaamse steden - waar verkeerslichteninstelling nogal een middeleeuws gebeuren is :wink: - maakt het op een rit naar schatting tot 10-30% van de rittijd verschil. Het gaat dus niet om het éne minuutje, het gaat om de vele minuutjes.
Lichtenregelingen waarbij men effectief meer dan één minuut moet wachten zijn in mijn ervaring veel zeldzamer in Nederland dan in België. Ik weet zelf kruispunten waar het links afslaan gelijk staat met meer dan 3 minuten wachten voor een verkeerslicht.

Renaat
Ik zie altijd het "In België... -argument" in jouw redeneringen over het hoofd :evil: .

30% is wel heel erg veel. Maar ook al zou het minder zijn, kan ik me best voorstellen dat het vóelt als teveel. Dan zou ik denk ik ook niet Roomser dan de Paus zijn.
Carl schreef:Ik vind het altijd opvallend als mensen door rood licht oversteken, 'en het kon best want ze hadden héél goed gekeken', en dan aangesproken en/of bekeurd worden door een agent die ze niet hadden gezien...

Carl
Je kunt ook teveel op het verkeer letten en dan iets anders over het hoofd zien...
Grappig Frits, zoiets zal mij nou ook overkomen, helaas heb ik niet meer een "goddelijk" lichaam :shock: :shock: :P kijk uit naar de rest van jou reis verhaal groet Kirsten
Travelmaster schreef:Ik zie altijd het "In België... -argument" in jouw redeneringen over het hoofd :evil: .
Mijn excuses voor het Belg zijn :wink:
Waarbij ik overigens niet wil beweren dat ik me in Nederland wel altijd perfect aan de wet zou houden. De 'ik zorg wel met de combinatie van de kennis van verkeersregels, zintuigen, goed verkeersinzicht en de nodige hoffelijkheid dat ik overal zo vlot maar vooral veilig mogelijk door geraak-houding' is een sterke gewoonte geworden.

Renaat