Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS navigatie en tracking via iphone - Forum Wereldfietser

GPS navigatie en tracking via iphone

Beste mensen,

Ik zit al een tijdje te googlen, maar zie door de bomen het bos niet.

Over een paar weken fiets ik van Amsterdam naar India. Ik wil mijn iphone gebruiken voor navigatie. (heb een Son dynamo om op te laden) Wat is een goede app die offline kaarten heeft voor het traject waar ik doorheen fiets? (balkan, turkije, iran, stans, china, pakistan, india)

Daarnaast wil ik ook het liefst een kaartje op mijn website (wordpress) bijhouden zodat mijn volgers kunnen zien waar ik ben. Zou dat met een en dezelfde app kunnen of moet ik dan een tweede app gebruiken.

Graag uw hulp, ik ben een digibeet, en begrijp er vrij weinig van..

Groeten,
Daan
Voor je 2e vraag gebruik ik TrackMyTour, een app voor de iphone. Op een lokatie kun je de lokatie markeren en meteen of later versturen naar je eigen kaart. Deze kaart is met een link door anderen te bekijken. Als voorbeeld mijn kaartje:

http://www.trackmytour.com/zXBLX
Geen echte reis maar slechts als voorbeeld
Pocket Earth. Kan je kaarten op downloaden die je offline kan gebruiken.
Voor het eerste Viewranger en voor het tweede Glympse. De ontvanger krijgt met Glympse een mooi Google Maps-kaartje met je positie.
Met Viewranger kun je kaarten downloaden (bv. OpenCycleMap) en dan offline navigeren. En of je nu digibeet bent of niet, elke navigatie-app vraagt de nodige uren studie om de (on)mogelijkheden te leren kennen.
Gisteravond heeft Johan Blom bij ons een cursus gegeven over het navigeren met de iPhone. In maart is er een Smartphone (Samsung) cursus en in mei weer een iPhone cursus (moet nog worden gepland). Let op onze agenda.

Daarnaast staat onze site zijn boekje waar veel informatie in staat (binnenkort komt er een update): http://www.vakantiefietser.nl/201305/sm ... e-op-reis/
Ook wij gebruiken TrackMyTour, erg makkelijk en leuk. Zie hier onze kaart: http://trackmytour.com/bGR38 van onze reis door de Amerika's.
Dank allen voor de tips! Na het lezen van reviews op internet ben ik overtuigd van Pocket Earth voor navigatie. Qua tracker ben ik nog aan het uitzoeken via welk systeem ik dat mooi geintegreerd krijg op mijn eigen website.
Ik ga binnenkort een flink stuk van de sverigenleden fietsen. Het is mijn eerste grote tocht in het buitenland. Ik wil de iphone gebruiken als een navigatie/routeplanner/routetracker. Een app die in aanmerking lijkt te komen is Everytrail Pro. Het lijkt echter onmogelijk om voor Zweden in een keer een map te downloaden omdat dat bestand veel te groot is voor het geheugen van de iphone. Hoe kan ik dat oplossen?
Vooral uit nieuwsgierigheid, waarom geen echte GPS mee, zoals een garmin? Hierop kan je alle kaarten vanuit opencyclemap zetten.
....ik ken de app niet, maar kan Dropbox helpen?

Groet,

Henny
Dat zou betekenen dat ik iedere 50 kilometer weer 2 gigabyte aan data moet downloaden.... dat kan ik me niet voorstellen.

Iemand anders? Of moet ik ergens anders op het forum een nieuwe thread starten? Kan de admin hier adviseren?
2GB voor een straal van 25km? Dat lijkt me extreem veel. Staat daar dan ieder bloemetje en tuinhekje op? (Als 'overdreven' bedoeld, maar dat kan met dergelijke karakteristieken best eens kunnen.) Met de 4GB-limiet van de Garmin's in het achterhoofd en daarbij in gedachten houdend dat je daarmee redelijke delen van Europa gedekt hebt, lijkt 2GB voor een straal van 25km extreem. Oftewel, ik kan het me ook niet voorstellen dat je iedere 50km weer 2 GB aan data zou moeten downloaden.

Misschien dan maar overstappen op MotionX-GPS? Die lijkt een stuk minder data te gebruiken voor dergelijke formaten van kaarten. Bovendien kun je die van tevoren (bijv. thuis met een Wifi-verbinding) downloaden voor offline gebruik. De lange afstandsfietsroutes staan er vaak al op, dankzij de community van OpenStreetMap-mappers. Wel is het zo dat het downloaden van grote kaarten een behoorlijke tijd in beslag kan nemen. Bij MotionX-GPS kun je gelukkig het detailniveau instellen van de te downloaden kaarten. Vaak zit je goed zo tussen niveau 5 en 12. Nauwkeuriger kan handig zijn in steden, voor het overzicht kun je 1 papieren kaart meenemen van een land of een regio.
Van te voren kun je een gpx-bestand importeren (via mail, via internetwebsite), waarmee je route wordt weergegeven op het kaartje. Wel zou ik de afstanden dan niet te groot maken. Een track van 1700km bleek toch wat teveel om weer te geven, afgelopen zomer in Schotland... :lol:
Is het ook niet handig een kompas mee te nemen, voor als je "offline" bent, ik vond het lastig navigeren toen mijn google maps wegviel.
Naast het kompas een kaart, eventueel op grote schaal, ter oriëntatie en als backup. GPS en andere elektronische kaarten bieden maar een beperkt overzicht en een kaart maakt het plannen van alternatieven eenvoudiger en inzichtelijker. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht ...