Dat hang er denk ik een beetje van af.
Kijk, als verdienmodel, het staat ze vrij een fatsoenlijk uurloon te vragen. Dat doen ze hier dan wel hoor. Wat, denk ik, frusterend is als mensen met echt slechte of ronduit verkeerde dingen aankomen. Dan heb je als fietsenmaker geen eer van je werk, omdat je niet aan de verwachtingen van mensen kunt voldoen of je erop wordt aangekeken als de boel vroegtijdig stuk gaat.
Met prijsvechterfietsen is het nog erger. Bij Shimano is Deore beter dan Acera. Zo'n prijsvechter zet er dan één Deoré onderdeel op en zet dat in de folder, maar de rest is veel slechter. Zo'n fiets doet het dan even goed, en dan verlopen de shifters, wiel is niet meer goed, etc.
Het is wat anders als je je goed informeert, geen onrealistische verwachtingen hebt, en de fietsenmaker in staat stelt vakwerk te leveren. Dan ben jij tevreden, je vertelt dat feestjes of, beter, fora als deze. Zoals ik nu deed. En je komt zelf terug.
Toen mijn kettingbladen op waren heb ik bij de fietsenmaker het gereedschap gekocht voor ketting, cassette en crankset, en ze hebben me ook nog grofweg verteld hoe het moest. Oh en een nieuw achterwiel, want ik had nog het oude systeem. Cassette en crank (mijn kettingbladen zaten vastgeklonken) en ketting heb ik besteld, en zelf gemonteerd. Daarna ben ik naar de fietsenmaker teruggegaan voor de afregeling van de versnellingen.
Dat was een paar jaar terug, nu heb ik er mijn nieuwe banden gekocht, en ze hebben mijn zitbotjes gemeten en de resultaten meegegeven. Ik bood aan een gedeeltelijke "bike fit" in rekening te brengen maar dat wilden ze niet. Ik had het Sqlabs zadel dat ik overwoog niet bij hen gekocht omdat het haast dubbel zo duur was als waar ik het kon krijgen. Maar ik heb de service wel onthouden en er nu een zadelpen gehaald. En canvas velglint, en, en, en.
Die mensen krijgen dus een veel fietsende, tevreden klant terug in de winkel, die merkbaar dingen bijleert over fietstechniek. Dat vinden ze leuk. Ze lopen misschien een paar euro mis voor de dingen die ik besteld heb, maar niet veel meer want ze hadden zelf ook eerst achter de pc moeten kruipen.
Ik heb niet het hele verhaal verteld over het achterwiel, bij de eerste keer achterrem bijstellen niet door gehad dat de blokjes al op waren waardoor ik een dag met metaal op metaal remde. Dat wiel was dus voortijdig op.
Ik had wel naar de fietsenmaker moeten luisteren over de banden. Ik had vroeger Marathons gehad, ze hadden nu nog alleen de Greenguard, maar keken er een beetje moeilijk bij. Nu weet ik waarom . Niet te hard lachen, wereldfietserveteranen!
Oh en dan nog eens een verhaal over wielen, ik heb er nu drie gehad op deze fiets die toch ook wel wat kilometers gezien heeft, wielen die zo'n 50 euro per stuk kosten, en ik heb nog nooit één slag gehad, maar ik heb ook nog nooit de spaken hoeven bijstellen. Toegegeven, ik rij niet met zware lasten. Maar, je kunt heel fatsoenlijke wielen krijgen voor dat soort prijzen. Goed genoeg voor reizen in Europa, als totaalgezicht van bagage en bereider niet te dwaas wordt.
Kijk, als verdienmodel, het staat ze vrij een fatsoenlijk uurloon te vragen. Dat doen ze hier dan wel hoor. Wat, denk ik, frusterend is als mensen met echt slechte of ronduit verkeerde dingen aankomen. Dan heb je als fietsenmaker geen eer van je werk, omdat je niet aan de verwachtingen van mensen kunt voldoen of je erop wordt aangekeken als de boel vroegtijdig stuk gaat.
Met prijsvechterfietsen is het nog erger. Bij Shimano is Deore beter dan Acera. Zo'n prijsvechter zet er dan één Deoré onderdeel op en zet dat in de folder, maar de rest is veel slechter. Zo'n fiets doet het dan even goed, en dan verlopen de shifters, wiel is niet meer goed, etc.
Het is wat anders als je je goed informeert, geen onrealistische verwachtingen hebt, en de fietsenmaker in staat stelt vakwerk te leveren. Dan ben jij tevreden, je vertelt dat feestjes of, beter, fora als deze. Zoals ik nu deed. En je komt zelf terug.
Toen mijn kettingbladen op waren heb ik bij de fietsenmaker het gereedschap gekocht voor ketting, cassette en crankset, en ze hebben me ook nog grofweg verteld hoe het moest. Oh en een nieuw achterwiel, want ik had nog het oude systeem. Cassette en crank (mijn kettingbladen zaten vastgeklonken) en ketting heb ik besteld, en zelf gemonteerd. Daarna ben ik naar de fietsenmaker teruggegaan voor de afregeling van de versnellingen.
Dat was een paar jaar terug, nu heb ik er mijn nieuwe banden gekocht, en ze hebben mijn zitbotjes gemeten en de resultaten meegegeven. Ik bood aan een gedeeltelijke "bike fit" in rekening te brengen maar dat wilden ze niet. Ik had het Sqlabs zadel dat ik overwoog niet bij hen gekocht omdat het haast dubbel zo duur was als waar ik het kon krijgen. Maar ik heb de service wel onthouden en er nu een zadelpen gehaald. En canvas velglint, en, en, en.
Die mensen krijgen dus een veel fietsende, tevreden klant terug in de winkel, die merkbaar dingen bijleert over fietstechniek. Dat vinden ze leuk. Ze lopen misschien een paar euro mis voor de dingen die ik besteld heb, maar niet veel meer want ze hadden zelf ook eerst achter de pc moeten kruipen.
Ik heb niet het hele verhaal verteld over het achterwiel, bij de eerste keer achterrem bijstellen niet door gehad dat de blokjes al op waren waardoor ik een dag met metaal op metaal remde. Dat wiel was dus voortijdig op.
Ik had wel naar de fietsenmaker moeten luisteren over de banden. Ik had vroeger Marathons gehad, ze hadden nu nog alleen de Greenguard, maar keken er een beetje moeilijk bij. Nu weet ik waarom . Niet te hard lachen, wereldfietserveteranen!
Oh en dan nog eens een verhaal over wielen, ik heb er nu drie gehad op deze fiets die toch ook wel wat kilometers gezien heeft, wielen die zo'n 50 euro per stuk kosten, en ik heb nog nooit één slag gehad, maar ik heb ook nog nooit de spaken hoeven bijstellen. Toegegeven, ik rij niet met zware lasten. Maar, je kunt heel fatsoenlijke wielen krijgen voor dat soort prijzen. Goed genoeg voor reizen in Europa, als totaalgezicht van bagage en bereider niet te dwaas wordt.