door
Wim » ma 30 jun, 2014 18:16
Gerrit, dit is nu precies waarom ik een beetje baal van dit forum. Wat doe je? Je gaat niet in op de argumentatie, maar je speelt op de man om de geloofwaardigheid van een forum lid in twijfel te trekken. Wat moet ik daar nu op antwoorden?
Om het dan toch even onderbouwd over comfort en vering te hebben, hier wat toelichting. Voorvering werkt vooral tegen schokken van lage frequentie, zoals bij off road tochten. Daarbij zou ik zeker vering willen hebben. Zo'n vork is echter iets van 1 kg zwaarder, en duur. Het liefst zou ik dan een luchtgeveerde Fox hebben, maar daar kopen anderen een hele fiets voor. De schokken waar je op slechte wegen en bospaadjes mee te maken hebt, en die vervelnd zijn voor de gewrichten, zijn schokken van heel wat hogere frequenties. Vorken zijn daar niet erg op afgestemd, en doen dus niet veel, behalve die dure luchtgeveerde vorken die nog wel aardig wat effect hebben. Het meeste effect bij hogere frequenties heb je van soepele dikke banden op relatief lage spanning. Mijn advies is dus eigenlijk dat brede banden altijd zin hebben, en een verende vork als het erg ruig wordt. Een verende vork met een relatief smalle band is de foute combinatie.
Schijfremmen zijn voor de vakantiefietser ook zo'n niche product wat mij betreft. Dure exemplaren zijn fantastisch bij een echte mtb tocht, en ik zou niet zonder willen. Maar die zijn duur. Bij een bescheiden budget is op een vakantiefiets een Deore V brake ruim voldoende.
Wim