Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Betaalbare tent voor 1 fietser - Forum Wereldfietser

Betaalbare tent voor 1 fietser

Na dagen googlen stel ik toch ook maar even hier de vraag:

Ik zoek een lichte tent voor 1 a 2 personen. Ik ga deze zomer 2 a 3 weken fietsen en heb onderdak nodig voor mijzelf en bagage. Het liefste koop ik toch een 2p tent omdat ik vast in de toekomst ook wel eens iets met een tweede persoon wil kunnen doen en dan niet weer een nieuwe tent wil kopen. Bagagepuntje is handig.

Een beetje mijn eisen:
- goed waterdicht
- goede ventilatie, vooral ook met warm broeierig weer, maar ook in de kou
- hoeft geen 4-seizoenentent te zijn, maar beetje bestand tegen wat koudere nachten is fijn
- prijzen tot 300 euro, heeeeel misschien iets meer
- licht (max 2,5 kg)
- klein pakvolume is fijn
- snel op te zetten

Ik zie door de bomen het bos niet, er is zoveel keuze!
Wat mij opviel als aardige keuzes:
- MSR Elixir 2p
- Vango Blade 200
- Vaude Hogan UL (wel 330 euro....)
En nog veel meer....
leoprodeo schreef:Afbeelding

Info van de producent:
Sleeps: 1
Season Rating Spec: 3 season backpacking
Free standing?: No (tent requires guy lines to be pitched)
Minimum Weight: 1.41Kg
Packed Weight: 1.57Kg
Pitch Time (estimate): 5 mins
Number of Porches: 1
Number of Doors: 1
Pitch Type: Fly and Inner pitch together
Pack szie: 52cm x 14cm
Flysheet: Pu Polyester R/S 4000mm FR
Floor: Pu Polyester R/S 6000mm
Poles: 8.5mm Wild Country Superflex Alloy
Pegs: 10 x Aluminium V-Angle
Guylines: 4 x black reflective 2.3mm
Inner Door: Half Mesh

Twee keer een week gebruikt in NL. Ga voor iets ruimers. Mag weg voor 100 Euro. Contact per PB aub.

Gr Leo Jansen
Is dit niet wat voor je ??
Of deze
leoprodeo schreef:Afbeelding

Info van de fabrikant:
Sleeps: 1+
Weight: ~1482 g
Mat.Flysheet: Ripstop Polyester PU/ PU seamtaped
Waterhead: min. 1500 mm
Mat.Nest: HD Mesh/ Ripstop Polyester
Mat.Floor: Polyester Tafetta seamtaped
Waterhead Floor: min. 4000 mm
Vestibules: 1
Entrance: 2
Vents: 2
Colour: green

Met veel plezier de afgelopen 2 jaar gebruikt. Mag nu weg voor 100 Euro.
Contact per PB aub.


Gr. Leo Jansen.
Tegenover de heerlijk onbeschaamde ;) promotie van leoprodeo zet ik een recent tenttopic: 'welke (goedkope) tent'. Daarin worden nog andere betaalbare suggesties gedaan.

In een ander recent tenttopic '2 Persoons tunneltent' worden nog wat selectiecriteria en tentenmakers genoemd en goede suggesties gedaan, alhoewel het budget van de topicstarter iets ruimer is dan het jouwe. In dat topic worden diverse locaties genoemd waar je tenten kunt gaan bekijken. Eindeloos zoeken op het internet is contraproductief in het maken van een keuze vind ik. Wel kan het helpen bij het vinden van een goede deal als je eenmaal een bepaalde selectie hebt gemaakt.

Als je niet precies weet wat voor tent je wilt omdat je weinig kampeerervaring hebt, vind ik de aanschaf van een niet te oude gebruikte tent wel een goed plan. Daarmee ontdek je voor relatief weinig geld wat jou goed past.

De tent waar Wim naar linkt is in Nederland te koop voor ca. €220. Prima voorstel, ik heb zelf goede ervaring met Terra Nova/Wild Country. En de tent lijkt geschikt te zijn voor lange (>= 1,90 m) mensen (je gaf niet aan hoe groot jij en je tentgenoot zijn).

Naast het opgeven van je lengte kun je je selectie beperken door na te gaan of je wilt kunnen koken/(natte) fietstassen wilt opbergen in het deel buiten je binnentent (porch, vestibule) en of de tent vrij moet kunnen staan (handig bij mooi weer op harde ondergrond).
Ik ben 1,88m lang. Een iets langere tent is dus wel fijn, maar hoeft niet extreem. Ik zoek wel echt een 2p tent en geen 1 persoons. Vind het prettig om m'n tassen binnen te leggen en wat leefruimte te hebben.

Zoek ook geen budgettent. Ik zoek een kwalitatief goede tent. Maar hoef ook niet de top of the line. Leuk hoor die Helleberg dingen enzo, maar 700 euro voor een tent? Nee ;).

Hebben er mensen ervaringen te delen met de door mij genoemde tenten?
Dat je geen Hilleberg tent zoekt was al wel duidelijk uit je budget. Toch zend je tegenstrijdige signalen. De Vango tent zit op minder dan de helft van je budget bijv., ca. €111 (Vrijbuiter). Vanwege de schuin aflopende achterzijde en de driehoeksvorm op de grond achterin zul je er in je eentje wel inpassen, maar met een tweede persoon erbij raakt jouw slaapzak bij de tenen al snel het tentdoek (condens, natte zak) zo verwacht ik. De breedte lijkt voldoende met 1,60 m. Mijn oordeel: kan voor je werken, maar ga proefliggen, liefst met een tweede persoon erbij.

De Vaude Hogan UL is met 1,20 m breedte een smalle tent. Twee matjes van 53 cm naast elkaar gaat net, maar in de tent is dan geen ruimte over. Omdat het tentdak achterin enorm schuin wegloopt, betwijfel ik of je met jouw lengte daarin past. De bagagepunt is erg klein en is ook je ingang. Binnentent eerst en dan buitentent, vind ik nadelig. Mijn oordeel: af te raden.

Vanwege de steile wanden kan de MSR Elixir 2p passen. Opnieuw een smalle (1,27 m) tent en ook niet erg lang (met 2,13 m eigenlijk te kort). Ik geef MSR het voordeel van de twijfel en neem aan dat de maten op de website van MSR de binnenmaten van de binnentent zijn. De enige vrijstaande tent van de drie. En de enige met twee ingangen, wasrvan je er een als bagagepunt zou kunnen gebruiken. De tent is van het type binnentent eerst, waarna je het buitendoek eroverheen gooit. Ik vind dat onhandig bij regen. Het kost daardoor iets meer tijd om op te zetten. Mijn oordeel: mogelijke kandidaat, ga proefliggen. Dan blijkt of jouw lengte past, of dat je diagonaal moet gaan liggen en er geen tweede slaper bij kan.

Kwa lengte is de door Wim voorgestelde Zephyros een uitstekende kandidaat. Terra Nova maakt goede tenten, waarbij het submerk Wild Country de economy lijn vormt. Met een breedte van 100 cm een ruime 1-persoonstent. Wat krap voor 2 (twee standaardmatjes lijken niet naast elkaar te passen, misschien als je hoofd en voeten om en om legt dat het beter past) en niet zo handig, omdat de 2e persoon over de eerste heen moet kruipen als deze de tent voor een nachtelijk toiletbezoek bijv. wil verlaten. Mijn oordeel: als 2-persoonstent minder geschikt, een paleis voor 1.

Ik heb nu één criterium benadrukt. Een buikslaper van 1,88 m heeft al snel 1,88 + 0,17 (gestrekte voeten) + 0,10 m (slaapzak vulling) + 0,10 m (5 cm vrij bij het voeteneinde, 5 cm vrij bij het hoofd) = 2,25 m nodig. En dat met verticale wanden tot ca. 35 cm hoogte.

Met deze voorzet zou je nu zelf een keuze uit deze 4 moeten kunnen maken door kritisch naar de overige eigenschappen te kijken. De MSR bijv. heeft meer mesh. Prettig in de zomer in Frankrijk, maar ik vind dat niks op IJsland bijv. Test bij het uitproberen van de tenten of je met jouw lengte er rechtop in kunt zitten zonder het doek te raken met hoofd of schouders. Fijn als het regent en bij het aankleden.

Succes met het proefliggen!
beste,
ik ben reeds jaren lang zeer tevreden met mijn Lightwave 1 persoonstent. Goede ventilatie en superlicht en toch een gevoel van ruimte binnenin.
Koen
Lightwave maakt mooie tenten, maar met het budget van Zaphod en zijn eis dat de tent minimaal 2 mensen moet herbergen lijkt dat merk buiten bereik. Tenzij jij, Koen, een goede deal weet.

Prijsvoorbeelden: een Lightwave g20 trek kost om en nabij de €365, en de Lightwave g20 ion zo'n €350.
mooi Esvo tentje, slechts 2500gr en voor zeer weinig!
http://link.marktplaats.nl/m820896318
Gaan strooien met tenten van Marktplaats helpt de TS met de keuze. :roll:
Waarom (behalve budget, gewicht) zou de TS volgens jou voor een gebruikte Esvo (lijkt op een Sleedoorn) moeten kiezen? Vanwege de klassieke vorm (met een in-de-weg-staande stok)?
Het model welke door Wim wordt voorgesteld is er ook lichter en (tijdelijk?) goedkoper.
Daarnaast is er nog een model met 2 boogstokken om over een groter oppervlak een zithoogte te verkrijgen, de Hoolie 2.
Die Hoolie 2 is wel een mooie vondst, complimenten! Lang genoeg (240 cm, wel iets schuin), net breed genoeg voor 2 (120 cm), 2,30 kg èn binnen budget (€175 ex. verzenden).

De Hoolie lijkt wel wat op de (niet meer verkrijgbare) Vaude Ferret 1 UL 2 die ik zelf meeneem als ik iets meer ruimte wil onderweg. Als 1-persoonstent een balzaal en 2 personen zonder bagage in de tent gaat ook prima. Met een beetje moeite kan ik in de vestibule mijn fietstassen kwijt en koken met open deur gaat ook. Dus kwa afmetingen en vorm een aanrader.
Enige twee punten van kritiek op mijn Ferret: de deur is wat laag, misschien iets om op te letten bij de Hoolie; de tentstokdelen zijn te lang om in mijn fietstas te passen (tent tussen achtertassen op achterdrager).

Aanvulling.
Hoolie = a strong wind. Dat schept verwachtingen. Mijn Ferret met dezelfde vorm houdt zich goed bij windvlagen (wel alle afspanpunten gebruiken).
Leuke vondst die Hoolie 2! Zie nog even niet waar die in NL verkrijgbaar is...

Dit vind ik toch ook wel een erg leuke:
http://www.bever.nl/vango-tent-banshee- ... olour=2998
http://www.dewitschijndel.nl/spitfire-duo-xt-tent/

Ik heb deze een paar weken geleden gekocht. Niet de xt versie, maar het oudere model voor 120 euro. Ik ben 185 cm en heb in de tent een zee van ruimte tent is snel op te zetten.

Mario
De Spitfire Duo XT heeft wel veel gaas. Lijkt me lekker met het huidige zomerweer, maar de TS heeft het ook over koudere omstandigheden.

Altijd moeilijk om die twee eisen (geschikt voor koud en nat weer en luchtig voor broeierige dagen) te combineren. Daar zal de TS een compromis moeten sluiten of een tent weten op te snorren waarbij de grote gaasdelen zijn af te sluiten (dichtritsen) met doek.

De Banshee 200 tent heeft voor mij het nadeel dat als er een tweede persoon meegaat, dat de achterste over de voorste heen moet kruipen bij verlaten van de tent. En wil je met je hoofd bij de tenen van je tentgenoot slapen (zoals in het plaatje van de link voorgesteld)?
aardvark schreef:Gaan strooien met tenten van Marktplaats helpt de TS met de keuze. :roll:
Waarom (behalve budget, gewicht) zou de TS volgens jou voor een gebruikte Esvo (lijkt op een Sleedoorn) moeten kiezen? Vanwege de klassieke vorm (met een in-de-weg-staande stok)?
Ja idd, om het budget en gewicht. Juìst daarom.
En 'strooien' zoals jij dat noemt met tenten van marktplaats valt ook wel mee volgens mij :roll:
Ok. De term strooien was misschien wat zwaar aangezet, ik buig het hoofd.

An sich vind ik een gebruikte tent (de Ferret kent in mij zijn tweede eigenaar) een goede keuze om met een kleiner budget toch wat goeds of iets wat anders onbereikbaar is te verwerven. Maar de TS is niet per se op zoek naar een tent tegen een extreem lage prijs.

Mijn wat ongenuanceerde reactie werd ingegeven door de monstrueuze massa meuk op Marktplaats (veelal te weinig informatie in de advertentie, hier ontbreekt bijv. de leeftijd en schatting van het aantal gebruiksdagen).

Als de aangeboden tent daadwerkelijk een Sleedoorn is, past het kwa afmetingen wel voor 2 personen, maar ik vind het niks vanwege de m.i. erg onhandige plaats van de stok en vanwege de zadeldakvorm. Dan is de tunnelvorm zoals van een Hoolie veel ruimtelijker.
Zaphod schreef:Leuke vondst die Hoolie 2! Zie nog even niet waar die in NL verkrijgbaar is...
Begrijp ik goed dat je de tent eerst wilt zien, voelen en uitproberen? In mijn regio (in jouw profiel staat geen omgeving, dus een winkeladvies geven is wat moeilijk) is de Kampeermarkt (geen relatie mee anders dan tevreden klant) verkoper van Wild Country tenten. Op hun website staat de Hoolie niet vermeld, maar waag er eens een telefoontje of email aan.