Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag bewegwijzering Rijn route - Forum Wereldfietser

vraag bewegwijzering Rijn route

Hallo,
Ik wil een stuk van de Rhein radweg gaan fietsen en ik wil graag weten of deze twee kanten op bewegwijzerd is, omdat de boekjes alleen van de bergen naar de zee gaan.
Alvast bedankt!
Groet, Ciska
Hoi Ciska

Wele stuk wil je doen? Ik heb net van Keulen naar Rudesheim gedaan. Ik vond de bewegwijzering niet zo denderend eerlijk gezegd, zocht vaak tevergeefs naar de bordjes. Ik heb toen maar het pricipe gevolgd dat je nooit echt verdwaald bent, zoolang je de rivier nog kan zien, en kwam dan af en toe wel bordjes tegen, en af en toe niet. Want er was altijd een fietspad vlak langs het water. Alleen was dat wel vaak een gecombineerd wandel en fietspad, dus behoorlijk druk.
Overigens was ik bij Koblenz afgeweken naar de Moezel en ben ik die gevolgd tot Trier, heb de trein terug genomen naar Koblenz, en daar weer verder de Rijn afgezakt. Had ik twee beroemde rivieren voor de prijs van 1 om zo te zeggen, en de Moezelroute had betere bordjes!
Ik heb in oktober een stuk van deze route gefietst op weg naar Rome omdat Benjaminse hem grotendeels volgt in Zwitserland. De route is daar inderdaad twee kanten op bewegwijzerd en de kwaliteit ervan is in Zwitserland redelijk tot goed. Hier en daar zijn wel bordjes verdwenen of overgroeid maar wat captain_fabulous zegt, zo'n ramp is dat niet want de Rijn is altijd wel te volgen en je komt snel genoeg weer bordjes tegen. Vanaf de Bodensee kun je nauwelijks nog verkeerd fietsen want zoveel wegen tussen de bergen zijn er niet meer over.

Het is mooi fietsen maar ik had de pech in Zwitserland vier dagen grauwe, laaghangende bewolking te hebben dus ik heb van het echte berglandschap geen ene moer gezien :cry:
Basel vond ik niet veel soeps maar de rijnstadjes richting Bodensee waren soms sprookjesachtig mooi.
Vorige zomer heb ik deze route grotendeels gevolgd tot aan Strassburg, maar ik heb lang niet overal de bordjes gezien. Maar echt moeilijk is het niet, want je moet gewoon het water volgen. Vooral door of langs de grote steden vereist dat wel wat zoekwerk, dus op die plekken heb ik genavigeerd met mijn mobiel en een gpx-track. Toen in Mannheim mijn batterij leeg was (vergeten op te laden) heb ik me rot gezocht naar de route, dus ik zou wel iets van een boekje/kaart/navigatie meenemen.
Bedankt allen,
Ik zocht idd een route met goede bewegwijzering, omdat ik geen gps heb en niet om de paar kilometer op mijn kaart wil staan kijken (anders was Reitsma's route naar Rome ook nog een optie).
In prinicpe wil ik van net boven Koblenz naar Konstanz om daar een route op te pakken die me in de buurt van Oberstdorf en het Kleinwalsertall brengt..
Maar een goede kaart en boekje is dus zeker aan te raden. Idd logisch om de rivier te volgen, maar dat lijkt me dan soms ook weer druk..
Het is al even geleden dat wij vanuit Nederland de Rijn tot Stein am Rhein gefietst hebben, maar ik kan mij niet herinneren dat de route moeilijk te vinden was. Zelfs door grote steden was het een eitje. We hadden geen boekje en daar zie ik bij de Rhein ook geen toegevoegde waarde in. Wel hadden we Duitse fietskaarten mee.

Met de drukte viel het ook mee!

Veel plezier!
Begin juni ben ik van Colmar naar Düsseldorf gefietst. De bewegwijzering heb ik als zeer goed ervaren. Ook de drie grote omleidingen waren buitengewoon goed aangegeven.
De route is twee kanten op bewegwijzerd, maar af en toe valt er wel eens een bordje weg achter een struik of ander obstakel.

Beste tip gewoon de Rijn blijven volgen.
Oke, bedankt voor je antwoord, klinkt goed!
Hoi Ciska,

Een paar jaar geleden ben ik in de zomer van Keulen naar Mainz gefietst. Vanaf Bonn wordt het heel mooi langs de Rijn. Je zou daar al prima kunnen starten.
Neem wel oordopjes mee, want het is druk in het Rijndal: het (goederen)trein- en scheepvaartverkeer gaat de hele nacht door en vanwege de heuvels galmt het dan lekker door je tent op sommige campings langs de Rijn. Met de drukte op de fietspaden viel het toen wel mee. Ik vond het een prachtig stuk om te fietsen.

Ps. Misschien een tip: vanaf het Duitse Emmerich (net over de grens, zo'n 25km bij Arnhem/Nijmegen vandaan) kun je met een Regio-trein in een keer doorrijden naar Bonn of Koblenz. De dubbeldekstreinen die daar gebruikt worden hebben een ruim fietscompartiment (helemaal vooraan of achteraan in de trein.)