Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Andere crankset - Forum Wereldfietser

Andere crankset

Beste forumleden,

Ik ben nieuw hier dus ik hoop dat ik dit op de goeie plek post…
Mijn vraag is alsvolgt; ik fiets al een tijdje bepakt in het buitenland en merk dat het verzet op mijn fiets (Trek 7.3 FX) toch wat zwaar is als het wat steiler wordt. Mijn huidige kleinste verzet is 28-28 en hoewel dit prima te doen is in heuvelachtig gebied loop ik bijv. in de Ardennen of de Alpen toch wel een beetje stuk bij sommige klimmen.

Om meteen een hoop speelruimte te krijgen wil ik mijn crankstel vóór vervangen door iets van 44-32-22 en achter een 11-32 cassette.
Maar ik twijfel een beetje of ik dit probleemloos kan doen en of er dingen zijn die ik over het hoofd zie.
Ik heb nu een 8speed met een Deore derailleur. Wil ik ook zo houden.

Voor de crankset heb ik wel al wat uitgezocht, het is een JIS met een kettinglijn van 50mm en een crankarm lengte van 170mm. De cassette heb ik al vaak vervangen dus daar verwacht ik geen problemen.
Maar:

- Kan ik mijn huidige crankset gewoon vervangen met zoiets als dit en moet ik nog letten op vulringetjes ofzo om de kettinglijn goed te houden?:
http://www.rose.nl/artikel/shimano-acer ... aid:667940

- Kan het überhaupt met mijn huidige derailleur (andere krachten)?

- Schat ik het een beetje goed in qua verzet of ga ik nu teveel missen in het hogere verzet (ik hou wel van een beetje doorfietsen in NL)?

- Zie ik nog iets over het hoofd?




Alvast bedankt!
Groet,
Joost
Nou ja, ik ben geen expert maar hier heb ik wel een beetje mee gezooid, dus:

Het hoeft niet nodig te zijn de huidige crank helemaal te vervangen, ik zou eerst willen weten of de voorbladen vastgeklonken zijn of los te vervangen zijn. Als ik uw fiets google komt daar een fiets uit met een andere crank dan een met een 28 voorblad, en wel één met een 22 als kleinste. M.a.w., welke crank heeft u nu precies? (staat soms l op een stickertje op een van de armen). Misschien wist u dit al en wilt u echt de hele crank vervangen, in dat geval mijn excuses.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een crank met los vervangbare bladen in plaats van de door u gelinkte Acera.

Dan komt een crank met een specifieke aanbevolen BB (trapas) lengte (staat er ook bij in uw geval op de site van Rose), anders kan het bijvoorbeeld buiten het bereik van de derailleur komen te vallen. De door u gelinkte Acera met een BB van 122 is, en nou zeg ik iets waar ik de fout mee in zu kunnen gaan, typisch voor het gebruik met MTB type shifters (dus niet de dingen die je op racesturen aantreft).

Nou, hier staat een verhaal over achterderailleurs: http://forums.mtbr.com/drivetrain-shift ... 05890.html
de derailleur heeft een bepaalde "capaciteit", het vermogen om de ketting strak te houden of de ketting nu over kleine of grote bladen ligt. Bij een aanpassing die u in gedachten heeft wordt dit verschil groter, het kan zijn dat er een derailleur met grotere capaciteit nodig is, die hebben doorgaans een langere "arm". U zult dus eerst moeten weten wat de capaciteit van uw huidige derailleur is.

Op uw verdere vragen weet ik geen antwoord, behalve dat het nog kan zijn dat je een andere breedte tussen de pedalen krijgt, ofwel een ander quackfactor. Sommige mensen zijn daar gevoelig voor. Meet in ieder geval wat u nu heeft (cranks zo monteren dat de pedalen lateraal tegenover elkaar gemonteerd zijn, lineaal ertussen, totale breedte van de crank/trapascombinatie opmeten), zit u na het vervangen van de crank raar op uw fiets en scheelt het een cm, zou het zomaar daaraan kunnen liggen :).
Vaak is een compleet crankstel goedkoper dan het vervangen van één kettingblad. De Acera voor vierkante JIS trapas kost in zijn geheel en in 42-32-22t €24,50! Een alu kettingblad kost meer. (bikecomponents.de) De kettinglijn blijft gelijk, daar hoef je niets aan te doen.
Behalve dat je de derailleur wat omlaag moet schuiven is er weinig te doen. Achteraan kun je met 8v kiezen voor een cassette tot 32 of 34t. Een 8v achterderailleur (welke dan?), die Trek heeft gemonteerd voor een 28t cassette, zou met 34t moeite kunnen hebben, dan koop je toch een 9v Deore SGS derailleur, die haalt nog 36t. Is ook het geld niet.
En met 42x13t haal je ook nog 40km/u, is dat doorfietsen of niet :) ?
Beste djveer en sjefke,

Bedankt voor jullie antwoord!
@djveer; De bladen zijn los te vervangen maar het is inderdaad zoals sjefke al opmerkte goedkoper het hele crankstel te vervangen. Bovendien zijn ook de andere bladen inmiddels aan vervanging toe. Dus vandaar de hele zwik ineens.
Die BB lengte lijkt me inderdaad wel iets om rekening mee te houden. Maar hoe meet je dat precies? Crank eraf en dan de lente van de as meten, is het díe maat waar we het over hebben? En bedankt voor de link; leerzaam artikel.
@sjefke; Misschien inderdaad beter safe then sorry en meteen de derailleur ook meenemen...

Hoe dan ook; die aslengte dus even meten en kijken wat voor specs. mijn derailleur nu precies heeft, er staat alleen Deore op (geen xt o.i.d.) maar misschien kan ik op de site van Trek nog wat vinden...

Dank!
Onderaan de derailleur staat het modelnummer RDxxxxx. Derailleurs uit de 8v periode waren gebouwd voor de cassettes uit die tijd (max 30t), maar soms kunnen ze veel meer.
De as meet je inderdaad op na demontage cranks.
Dank voor de tip; het is een RD-M530. Als ik de specs goed begrijp kan hij achter van 11 tot max 34T. Vóór mag het verschil(?) max 22T zijn. Dat laatste snap ik niet helemaal...

O en even voor de volledigheid het gaat om deze fiets:
http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/20 ... /trek/73fx

Nomaals dank!
Die gegevens heb je uit de techdocs van shimano. De totale capaciteit van de RD-M530 is 45 tanden. Achteraan gaat shimano uit van 34-11 (wat dus al 23 tanden verschil is), vooraan kan je dan nog 22 tanden verschil tussen groot en klein hebben.)

Je met ander woorden probleemloos 11-34 achter en 22-32-44 hebben vooraan. 44-11 is nog steeds meer dan zwaar genoeg in de meeste omstandigheden, maar je kan dus ook wat spelen en zelf combinaties uit vinden, zolang je maar niet meer dan 45 tanden verschil hebt.

(eigenlijk kan je zelfs daarover gaan, want 22-11 als combinatie gebruiken doet een weldenkend mens toch niet, dus kan het geen kwaad dat de ketting dan slap hangt.)
Tof! Ik snap het nu veel beter, bedankt voor de uitleg. Ik hou mij derailleur. Nog even bb meten en ik kan gaan bestellen.
Groet, Joost.
Als ik naar 22 voor-34 achter schakel, trap ik me een ongeluk bij 5km/. Het is misschien wel wat overkill, misschien heb je aan een 11-34 cassette al genoeg.