Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hilleberg Anjan 2/3 of Nallo 2/3, wie heeft ervaring? - Forum Wereldfietser

Hilleberg Anjan 2/3 of Nallo 2/3, wie heeft ervaring?

Hallo,

Mijn huidige Vaude Hogan Ultralight 2p bevalt eigenlijk prima, maar ik merk dat ik behoefte begin te krijg aan wat meer ruimte in de tent. De Vaude is ong. 115 cm breed aan de voorkant en 105 cm hoog.

De Hilleberg Anjan en Nallo lijken me allebei wel wat. Als ik de cijfers van hun website er even bij haal:
Anjan 2: 130 cm breed, 100 cm hoog, 1,7 kg
Anjan 3: 160 cm breed, 106 cm hoog, 1,9 kg
Nallo 2: 130 cm breed, 100 cm hoog, 2,4 kg
Nallo 3: 160 cm breed, 105 cm hoog, 2,6 kg
Grootste verschil tussen Anjan en Nallo is dat bij de Nallo de buitentent zo goed als aan de grond aansluit en daarmee wordt aangeprijsd als vierseizoenentent, terwijl de Anjan eerder boven de grond ophoudt, dus meer wind doorlaat en drieseizoenentent is.

Mijn vragen:
Is het prettig dat bij de Anjan de wind een beetje door de tent kan? Of andersom, is de Nallo niet te benauwd? Ik kampeer meestal alleen bij temperaturen boven nul.
Is bij de Anjan alles wat je in je voortent legt, niet té zichtbaar voor mensen die langslopen en onder de tent door kunnen kijken?
Zijn er mensen die solo de Anjan 3 of Nallo 3 gebruiken en wegen die 0,2 kg extra gewicht op tegen de extra ruimte?
Heb je ook de footprint behorend bij deze tent aangeschaft en bevalt die? De footprint voor de Nallo loopt door in de voortent, die van Anjan niet. Wat is voordeel/nadeel hiervan?

Ik woon in Groningen en zou deze tenten ook graag opgezet willen bekijken. Ik zag in Houten een zaak van Bever waar 170 tenten staan opgesteld, maar is zoiets ook dichterbij te bewonderen?

Alvast dank voor jullie reacties,
Petra.
Misschien is het handig als je aangeeft wie er gebruik van de tent gaan maken: aantal, lengte en - het staat wat gek maar toch - relatie.

Ik heb ervaring met de Nallo 2. Een vriend en ik gebruiken deze nu all enkele fietsvakanties. Het gaat, maar de breedte houdt niet over. Bij het hoofdeinde kan er net een stuurtas tussen de matjes. Het helpt dat we redelijk slank zijn en niet veel bewegen. Na afloop thuis van fietsvakantie is de grap over Brokeback Mountain-taferelen snel gemaakt.

Ben je daarentegen in je eentje dan is een 2-persoons Nallo natuurlijk wel heel erg comfortabel :D

Willem
De lichtere tenten (type Anjan) hebben ook een dunner en dus minder duurzaam doek.
Meer ventilatie is natuurlijk altijd welkom in niet te koud weer, het doek tot op de grond maakt de tent ook geschikt voor winterwerk.
Als je met z'n tweeën fietst is het gewichtsverschil tussen deze tenten wellicht minder van belang.
Ik kampeer al vele jaren met een Nallo 2. Een ruime tent voor één persoon, krap voor twee, ook al je veel van elkaar houdt, en zeker als je veel spullen bij je hebt die droog moeten blijven als het regent. Als je veel alleen kampeert zou ik dus de Nallo 2 nemen, kampeer je meestal met zijn tweeën dan de Nallo 3, die toch aanmerkelijk ruimer is.
De Anjan is dan wat lichter en ventileert waarschijnlijk wat beter bij warm weer, maar ik vind hem er aanzienlijk minder degelijk uitzien en denk dat hij minder goed presteert onder zware omstandigheden. Misschien kun je daar reviews over vinden.
Het gewicht van de Nallo 2 heb ik nooit als problematisch ervaren, niet op de fiets en zelfs niet in de vele jaren dat ik hem op mijn rug heb meegedragen. Het is tenslotte wel je 'woning' als je op vakantie bent.
De modellen van de Anjan en de Nallo zijn hetzelfde. Het verschil is het gewicht en het ideale temperatuurbereik. Zelf hebben mij een Nammatj en hoewel die wat ruimer/hoger is dan de Nallo en meer ventilatieopeningen heeft vind ik het nog altijd een erg warme tent. Kortom, voor zomervakanties in Frankrijk en zo zou ik vanwege de ventilatie een Anjan verkiezen. Die is bovendien lichter en goedkoper. Als je echt degelijk wilt en bestand tegen bulderende winterstormen dan zou ik eerder gelijk voor een Nammatj gaan.
Voor twee personen zou ik altijd voor een driepersoons gaan, zeker bij de wat krappere Nallo en Anjan. Als je alleen gaat zijn de Anjan en Nallo 3 wat groot. In gewicht scheelt het echter niet heel veel (zeker bij de Anjan), maar wel in het geld (en Hilleberg is niet goedkoop).
Wim
Was zelf aan het twijfelen tussen beide tenten. Uiteindelijk toen toch samen met vriendin naar Houten gegaan om redelijk snel te concluderen dat als we een tent zouden kopen dat in ons geval dan toch de zwaardere Kaitum zou worden.
Nu nog even aan het sparen, maar bottom line, een weekendje Houten was toch best de moeite en leverde binnen een paar minuten veel meer info dan een flink aantal avonden online. Misschien aardige bestemming voor een weekendje fietsen? :)
Je zei dat het verschil tussen de 2- en 3-persoonsversies 700 gram is, maar dat is slechts 200 gram. De 700 gram is het verschil tussen de Anjan (3 seizoenen) en de Nallo (4 seizoenen).

Een vriendin heeft bij een buitensportzaak gewerkt en zei dat haar winkel het aanraadde om voor vakanties in Scandinavie en Schotland voor een 4 seizoenen tent te gaan. Bovendien is het lichtere doek van de Anjan gevoeliger voor UV en zal dus eerder slijten als je die soms overdag in de zon laat staan.

Wij gaan zelf voor de Nallo 3, maar verwachten dan ook vooral met zijn tweeen te gaan kamperen. Na matige ervaringen met lichtgewicht tenten op IJsland willen we wat zekerheid hebben en die 200 gram extra voor de grotere versie vinden we een goede deal voor de ruimte. Maar ik moet zeggen dat de 900 gram extra ten opzichte van de Anjan 2 (waar ik oorspronkelijk naar keek) dan wel even slikken is omdat we er ook mee willen wandelen.
Mijn zwager heeft de Nallo 3 en kampeert daarmee het hele jaar door, zelfs tot in de winter met -20 graden. Hij wil niet anders meer qua comfort, sterkte etc. Wij lenen hem ook wel eens en het is een heel fijne tent.
Als je met zijn tweeën bent, zou ik altijd voor de Anjan 3 gaan. Voor die 200 gram heb je een zee van ruimte extra. Je kunt zelfs je fietstassen in de binnentent kwijt als je dat per se wilt. Het is inderdaad zo dat de spullen in de voortent gemakkelijker van buiten zichtbaar zijn dan bij een buitentent die tot de grond reikt. Zelf vind ik dat geen probleem. Ik ben 100% tevreden met deze tent: licht, luchtig, binnen twee minuten op te zetten, veel ruimte voor twee personen, hoog genoeg om in te zitten, gemakkelijk in en uit stappen. Ga alleen niet in de buurt van een lantaarnpaal staan, want door het dunne doek schijnt het licht dwars door de tent.
Wij kamperen er alleen van mei-oktober mee, met het gebruik in de winter of bij temps onder nul heb ik geen ervaring.
Hoi,
Dank alvast voor jullie reacties. Uit jullie reacties maak ik op dat het niet duidelijk is dat ik deze tent alleen wil gebruiken. Grappig, want ik heb het toch steeds over 'ik' en niet over iemand anders :wink: Aangezien ik niet zo groot ben, verwacht ik er qua lengte wel in te passen. En in mijn huidige Vaude-tentje zet ik ook altijd alle fietstassen binnen, alleen schoenen en kookspullen buiten en hooguit 1 fietstasje als het binnen te vol wordt.

Goed om te horen, dat het toch wel handig is om een keer naar Houten te gaan en de tenten met eigen ogen te bekijken.

Blijven voor mij nog de vragen:
- Is er dichterbij huis (=Groningen) ook nog zo'n soort outdoorzaak waar veel tenten staan opgesteld? Ik weet dat er bij Bever in Groningen maar een stuk of 8 staan, waaronder waarschijnlijk wel de Nallo 2, maar een beetje meer vergelijkingsmateriaal is wel aardig.
- en wie heeft er ervaring met de footprint die erbij te kopen is? Of maak je gebruik van eigen plastic grondzeil?

Groet, Petra.
Voor 1 persoon is een 3 persoons tent gigantisch, maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

Zo'n fotoprint/grondzeil voegt heel wat gewicht toe aan zo'n tent, ik heb er 1 voor mijn 1 persoons Hilleberg Akto en die weegt al 250 gram. Het laat zich raden wat die van de 2/3 persoonstenten wegen (zeker de zgn 'GT' modellen met voor/bagage-luifel)
Op de fiets neem ik vanwege dat gewicht de fotoprint niet mee. Zonder gaat ook prima.
Bij de Bever in Groningen staan wel verschillende Hillebergs opgesteld en ik kreeg de tip op dit forum dat je ook kan bellen met het verzoek om bepaalde tenten voor je op te zetten. Bij de Vrijbuiten hebben ze ook wel iets van 15 lichtgewicht trekkerstenten staan, maar geen Hilleberg.
Een footprint is duur en zwaar. Bij Bever verkopen ze ook grondzeiltjes van 2x3 m voor € 3,95 dat uitstekend voldoet, wel minder duurzaam natuurlijk.
Hoi,
Nou, hier kan ik wel mee verder. Dank nogmaals voor de reacties!
Groet, Petra.
Ik heb jarenlang in een Nallo 2 gekampeerd, zowel met z'n tweeën als in mijn eentje. Aanvankelijk was ik er erg blij mee, maar in de loop der jaren ben ik steeds kritischer geworden. Naast het hoge gewicht is mijn bezwaar dat de deur aan de voorkant zit, in plaats van aan de zijkant. Daardoor kun je de ruimte veel minder efficiënt benutten; je moet je namelijk telkens omdraaien als je de tent in en uit gaat. Een tent met de deur aan de zijkant biedt bij hetzelfde volume veel meer ruimte.

Ik ben het er niet mee eens dat de buitentent tot aan de grond moet komen om vierseizoens te zijn. Mijn eenpersoons TN Laser Comp heeft dat ook niet, en ik heb er mee met regen en storm in de Finnmark geslapen, in de sneeuw en weet ik wat allemaal. Wel een goede slaapzak, maar dat wil je sowieso.

Groetjes,

Walter