Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zadelpijn - Forum Wereldfietser

zadelpijn

hoi,

ik ben momenteel op fietsvakantie en ondervind de laatste week zadelpijn. Het begon met wat wrijving aan de binnenkant van de benen maar dat lijkt onder controle nadat ik de helling van het zadel van neus iets omhoog naar horizontaal heb gezet. Echter blijft het nog wat spartaans aanvoelen bij het achterwerk, ik moet erg vaak uit het zadel. Ik rijd een Gilles Berthoud Aspin zadel, voorheen reed ik op een Brooks Champion Flyer zadel waar ik deze problemen veel minder of niet mee had.

Ik vraag mij nu af of het zadel voor mij te smal is. Ik heb de afstand tussen de zitbotjes voor de aanschaf van het zadel wel gemeten, maar het is goed mogelijk dat ik een meetfout heb gemaakt want zo gemakkelijk kreeg ik niet een duidelijke afdruk.

Ik heb een foto van mijn zadel gemaakt, ik weet niet of deze duidelijk genoeg is om een conclusie te kunnen trekken of het zadel mij past, maar zijn twee linkjes naar de foto's:

http://jeroenpostema.nl/wp-content/gall ... G_1046.JPG

http://jeroenpostema.nl/wp-content/gall ... G_1049.JPG

Ik twijfel momenteel of ik een iets breder Brooks zadel wil kopen. Wellicht heb ik te lang te veel op het middenstuk van het zadel gezeten en is het een kwestie van wennen aan de nieuwe positie waarbij ik meer op de achterkant / op de zitbotjes zit.

Hebben jullie een idee?
Mijn zadelpijn verdween pas na het aanschaffen van een goede kwaliteit koersbroek.
Ongeacht het zadel blijven het toch harde dingen, zeker als je er de hele dag op zit.
Nou ja, waar zit de last? Zitbotjes neem ik aan?

Ik denk dat het denkbaar is dat het te smal is. Ik reed totnutoe op een Brooks prof, dit is vrijwel dezelfde breedte als een Aspin, maar ondanks vele duizenden km had ik nog steeds een beetje last, na enige reflectie en meten denk ik dat ik nog nét een beetje op het frame/klinknagels zat. Ik ben 13 midden, 19 buiten met het SQlabs systeem. Zit je op ongeveer dezelfde waarden of iets hoger, en 45 graden of meer rechtop, is de Aspin kantjeboord, alhoewel het frame meer meegeeft dan Brooks en de klinknagels niet in de weg zitten. Dus ik heb van de week ook met een Mente in handen gestaan.
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar uw metingen en zitpositie.

We zouden eigenlijk een Wereldfietser zitbotjesbreedte database moeten aanleggen. Dat we er ook een batch voor krijgen ofzo. En een trapas-crankstel q-factor database.
bedankt voor de reacties. De irritatie zit bij het rechter zitbotje. Zolang dat min of meer normaal is, kan ik er wel mee leven, hoewel mijn Brooks Champion Flyer toch een stuk comfortableler is, maar daarmee ook een stuk minder duurzaam. Brooks zadels gaan bij mij te vaak kapot. Het is dus kiezen tussen een comfortabel zadel dat snel stuk gaat of een vermoedelijk degelijker zadel dat wat spartaanser aanvoelt voor mij.

Ik heb even met mijn vinger proberen te voelen waar het zitbotje het zadelvlak raakt maar dat is toch lastig te bepalen. Ik krijg de indruk dat het zitbotje wel binnen het zadelvlak valt, maar hoeveel van de rand weet ik niet.

Ik heb een week geleden een koersbroek met (kunst) zeem gekocht, ik vermoed dat dit wel een verbetering is. Ik gebruik nu ook vaseline, geen idee of dat echt helpt hoewel het wel een psychisch idee geeft dat het helpt. Het trekt wel snel de kleding in valt mij op. Niettemin zijn de kleine bultjes aan de binnenkant van mijn benen nu weg nadat ik de koersbroek draag.

Ik doe het even wat rustiger aan nu, heb vandaag in Kopenhagen naar Brooks Champion Flyer zadel gekeken maar geen enkele van de vele fietsenzaken die dat model hier verkoopt in heren versie. Ik fiets nog even door met de Gilles Berthoud voor het geval het nog gaat verbeteren.
Als ik de foto's bekijk zou het wat betreft de zitbotjes toch moeten kunnen met de Aspin. De indrukken lijken net binnen de rand van het zadel te vallen.
Hoeveel km heb je inmiddels op het zadel gereden? Ik heb sinds vier jaar ook een Aspin en bij mij duurde het inrijden toch wel tweeduizend km. Pas toen reed ik er echt lekker op en waren de zitbotjes goed zichtbaar in het leer en was het comfort aanmerkelijk beter. Verder heb ik de scherpe randen aan de zijkant van het zadel met een cutter afgerond en goed ingevet, dat is een stuk prettiger voor de binnenkant van je benen, ook met een goede fietsbroek.
Je geeft aan dat met name het rechter zitbotje irriteert. Kan het misschien zijn dat je wat scheef zit op het zadel (iets gedraaid bekken) en/of beenlengte verschil. Kijk nog eens op je oude brookszadel of de rechter afdruk dieper is als de linker of meer aan de rand zit. door het zachtere leer is een brooks wat meer vergevingsgezind vwb niet helemaal recht zitten.

Ben
Om de huid van mijn zit gedeelte te verstevigen gebruik tijdens langere fietstochten Sudocreme. Eigenlijk op de markt gezet voor luieruitslag bij baby's, maar voor mij (in combinatie met een fietsbroek) werkt het uitstekend.
Ik begin een paar weken voor mijn vakantie al met insmeren en zo met het verstevigen van de huid.

http://www.sudocrem.com/home

groet, Herman
[moderator]Off topic bericht verwijderd.[/moderator]

Leuk dat dat zonder PB gebeurd, posts leegmaken. :?

En dat terwijl ik geeneens off-topic ging: Jeroen moet gewoon even doorzetten/zitten. Een beetje zadelpijn hoort erbij, en zolang er geen huidbeschadigingen zijn, wordt de zadelpijn alleen maar minder naar gelang je meer gefietst hebt.

Wat nog kan helpen is je stuur omlaag, dat ontlast ook je kont.
[moderator]Off topic bericht verwijderd.[/moderator]
ben huve schreef:Je geeft aan dat met name het rechter zitbotje irriteert. Kan het misschien zijn dat je wat scheef zit op het zadel (iets gedraaid bekken) en/of beenlengte verschil. Kijk nog eens op je oude brookszadel of de rechter afdruk dieper is als de linker of meer aan de rand zit. door het zachtere leer is een brooks wat meer vergevingsgezind vwb niet helemaal recht zitten.

Ben
bedankt voor je tip, ik zal de afdruk op mijn brooks zadel bekijken. Misschien kan ik het corrigeren door het zadel iets te draaien in horizontaal vlak.
wimmo17 schreef:Als ik de foto's bekijk zou het wat betreft de zitbotjes toch moeten kunnen met de Aspin. De indrukken lijken net binnen de rand van het zadel te vallen.
Hoeveel km heb je inmiddels op het zadel gereden? Ik heb sinds vier jaar ook een Aspin en bij mij duurde het inrijden toch wel tweeduizend km. Pas toen reed ik er echt lekker op en waren de zitbotjes goed zichtbaar in het leer en was het comfort aanmerkelijk beter. Verder heb ik de scherpe randen aan de zijkant van het zadel met een cutter afgerond en goed ingevet, dat is een stuk prettiger voor de binnenkant van je benen, ook met een goede fietsbroek.
Ik heb er nu ongeveer 3000 kilometers mee gereden. Ik krijg wel de indruk dat het iets verbetert, maar het blijft toch wel spartaanser aanvoelen dan de brooks. Sinds ik het zadel horizontaal heb gezet heb ik alleen nog probleem met gevoeligheid bij zitbotjes.
Hangfiets schreef:Om de huid van mijn zit gedeelte te verstevigen gebruik tijdens langere fietstochten Sudocreme. Eigenlijk op de markt gezet voor luieruitslag bij baby's, maar voor mij (in combinatie met een fietsbroek) werkt het uitstekend.
Ik begin een paar weken voor mijn vakantie al met insmeren en zo met het verstevigen van de huid.

http://www.sudocrem.com/home

groet, Herman
bedankt voor de tip!
Ik heb ook de nodige zadelpijn gehad tijdens mijn eerste grote tocht ( zie mijn verslag). Van mijn fysiotherapeut heb ik een goede tip gekregen om mijn zitbotjes te masseren. Ik zal proberen het uit te leggen. Ga rechtop zitten op een zachte ondergrond (Stoel met kussen) met je benen in een hoek van 90 graden. Doe je handen onder je bips vanuit je zij en omklem met je vingers je zitbotjes. Beweeg nu je ene been naar voren en weer terug onder dezelfde hoek. Je voelt je zitbotje ahw glijden over je vingers. Herhaal dat 10 x en doe dan je andere been. Je zal merken dat er een warm, aangenaam gevoel ontstaat. Herhaal dat na een half uur. Met drie keer op een avond zal de pijn sterk verminderd zijn.

Ik reed op mijn eerste grote tocht op een brooks zadel, maar heb dat nu vervangen door een Selle Royal Respiro Moderate. Tot nu toe zo goed als geen pijn meer gehad. Binnenkort ga ik een week in de Vogezen fietsen en zal je laten weten of dat nog steeds zo is.
wimbas schreef:Ik heb ook de nodige zadelpijn gehad tijdens mijn eerste grote tocht ( zie mijn verslag). Van mijn fysiotherapeut heb ik een goede tip gekregen om mijn zitbotjes te masseren. Ik zal proberen het uit te leggen. Ga rechtop zitten op een zachte ondergrond (Stoel met kussen) met je benen in een hoek van 90 graden. Doe je handen onder je bips vanuit je zij en omklem met je vingers je zitbotjes. Beweeg nu je ene been naar voren en weer terug onder dezelfde hoek. Je voelt je zitbotje ahw glijden over je vingers. Herhaal dat 10 x en doe dan je andere been. Je zal merken dat er een warm, aangenaam gevoel ontstaat. Herhaal dat na een half uur. Met drie keer op een avond zal de pijn sterk verminderd zijn.

Ik reed op mijn eerste grote tocht op een brooks zadel, maar heb dat nu vervangen door een Selle Royal Respiro Moderate. Tot nu toe zo goed als geen pijn meer gehad. Binnenkort ga ik een week in de Vogezen fietsen en zal je laten weten of dat nog steeds zo is.
Bedankt voor je tip! Ik zal het uitproberen mocht ik weer deze problemen krijgen. (gelukkig heb ik deze problemen niet met mijn iets bredere en een stuk minder stugge Brooks zadels)
@ben huve: goed idee, ik heb even naar mijn brooks flyer zadel gekeken en hoewel het moeilijk goed te beoordelen is lijkt het er op dat de zijde waar ik op het GB zadel problemen heb bij de Brooks iets groter is / iets meer ingedrukt is.

Maar ook de neus van het Brooks zadel staat een fractie gedraaid, het hele zadel is wat minder recht en solide dan de GB. En ik denk dat juist deze eigenschap i.c.m. de iets grotere breedte van de Brooks de reden is dat ik op de Brooks deze klachten niet of veel minder heb.

Toch blijf ik voor de dagelijkse boodschappen gewoon op het GB zadel rijden, misschien is het een kwestie van nog meer inrijden? Ik ga hem ook weer eens voor de zoveelste keer invetten, misschien dat het officieel niet mag, maar dit zadel is hard genoeg :D