Additionally, paste this code immediately after the opening tag: dwars door ijsland - Forum Wereldfietser

dwars door ijsland

dag allen,

de afgelopen weken veel tijd doorgebracht met het lezen van alle infomatie over fietsen in ijsland. Wij gaan de maand juli naar het voor ons mogelijk ' beloofde land" we gaan dus 4 week fietsen.

We zijn als redelijk compleet mbt de bepakking , zoals tent kleding en schoenen. (we hebben ervaring dus we slepen zomin mogelijk mee;) )
nu is de volgende stap het plannen van een route die we willen volgen.
We volgen eigenlijk de route die demeeg elders op het forum heeft staan

Hebben jullie nog tips en aanadchtspunten en vooral waar je onderweg nog je voedselvooraad kan aanvullen.

de route globaal staat op nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=6531977

groeten henk
In 2008 reed ik de Sprengisandur van zuid naar noord en had voor 8 dagen eten bij me. De laatste inkopen deed ik in Flúðir, omdat ik van Þingvellir via Gulfoss op weg was naar Landmannalaugar - niet de meest directe route. De supermarkt in Flúðir was wat duurder dan bij het bekende roze spaarvarken Bónus en tamelijk beperkt in het assortiment.
Op de camping bij Landmannalaugar, afrekenen in de hut, staat zoals bekend een cafeetje in twee oude bussen. Vanwege een lage voorraad en een winderig binnenland kocht ik daar voor de zekerheid nog een doosje lucifers voor mijn Trangia stormkeuken. Maar om erop te rekenen dat je er meer kunt krijgen dan een warme kop koffie, thee of choco, nou nee.
In de hut bij Nyidalur (locatie) zag ik op een schap een onweerstaanbare chocoladereep (mjam), en er was nog wat ander gemaksvoedsel. Ook daar zou ik er niet op rekenen dat er echt iets te verkrijgen is.
Ik heb geen ervaring met de winkels in Hella, volgens wikitravel is er een winkel 'Kjarval' , maar gaan de inwoners naar het 30 km westelijker gelegen Selfoss. Selfoss ken ik wel (2011 was ik daar 't laatst), en daar zou ik mijn complete voorraad inslaan. Je hebt er meerdere supermarkten, warme bakkers, een doe-het-zelfzaak, enz. Voldoende keuze en door de concurrentie redelijk geprijsd (voor IJslandse begrippen).
Neem een rustdag (eten incalculeren) op de camping bij Askja en beklim die vulkaan, naar het prachtig blauwe kratermeer Öskjuvatn. Heb durf en glibber naar het melkachtige Víti en loop dan via het parkeerterrein en de weg weer terug naar de camping naast de Drekagil (foto op wikipedia).
Verder staan in mijn brein gegrift het uiterst markant vulkanisch fenomeen Herðubreið, die andere tafelberg, en het steeds groener worden van de omgeving op weg naar het noorden. Dat was opmerkelijk na het zwarte, ogenschijnlijk uitgestorven gruis voor het arriveren in Askja.
Aardvark heeft helemaal gelijk. Selfoss heeft veel supermarktkeus, maar die in Hella heeft ook nog wel voldoende voor een redelijke prijs.

De weg ten oosten van Askja vond ik erg saai en deze bevatte veel wasbord. Mocht je krap in de tijd zitten (ik neem aan dat je in vier weken meer dan de getoonde route op wikiloc wilt doen), dan zou ik na Askja direct naar het noorden naar Myvatn gaan over de prima weg en vanaf daar de bus pakken; de tijd die je dan over hebt kun je gebruiken om in de zuidwesthoek de F210 af te maken en dan via de F208 naar Landmannalaugar te gaan. De combi F210/F208 is een pareltje.

Hoe dan ook: heel veel voorpret (het is er supermooi!).

Willem
En ik kan op mijn beurt de suggestie die 'willem.m' doet om direct op Mývatn aan te koersen alleen maar beamen. Mývatn is zo prachtig groen na het zwarte zand van het binnenland, ik vond het een verademing.
dag aardak en willem,

leuk om te lezen dat jullie reageren . is erg pretting mbt de bevoorading. Zeker willen we meer dan de geplande route doen, We gaan wel naar het oosten omdat we daar een boerderij willen bezoeken waar onze dochter heeft gewerkt, vandaaruit gaan we weer naar beneden richting vliegveld. Maar......we komen zeker te weten weer wat de dochter heeft het ijsland virus te pakken en gaat een jaar studeren daar , dus we komen zeker weer terug en gaan de andere plaatsen verkennen.

gr henk
@willem.m

Ineens schiet mij te binnen dat ik 's ochtends bij het relaxt ontbijten (ik was al een halve dagmars gevorderd op de Sprengisandur) werd verrast door de komst van een IJslandse monsterjeep met daarin vrijwilligers van de reddingdienst. Zij vroegen mij naar mijn naam, mijn voornemens (routeplan getoond) en of zij een foto van mij en mijn uitrustingsstukken (fiets, tent, tassen stonden toch al in het zicht, duidelijk was dat ik aardig wat voedsel meetorste) mochten maken. Ik beschouwde het als verstandige preventieve maatregel en had geen bezwaar.
Is iets dergelijks jou (of een andere IJslandfietser) ook overkomen?

Het was wel gek hoor. De enige geluiden die ik daarvoor hoorde waren het kloppen van mijn eigen hart en mijn ademhaling, naast wat kabbelend smeltwater en plotsklaps was daar weer de herrie van de beschaving. Ik had ook het geluk van een vrijwel onbewolkte nacht. Oh, wat staan er veel sterren aan de IJslandse hemel.


@henk huizenga
Neem het me niet kwalijk als je dat al gedaan hebt, maar heb je de zoekfunctie op dit forum met zoektekst 'Sprengisandur' al uitgevoerd? Het kan de voorpret verhogen.
Hetzelfde voor CGOAB.com en je kent natuurlijk de website van Ulf Hoffmann, of niet? Misschien had je wel het geluk van het vinden van een gebruikt exemplaar van zijn niet langer in druk zijnde boek 'Island per Rad'. Veel informatie (accommodatie, e.d.) daarin is wel verouderd, maar de door hem beschreven routes zijn in de loop der jaren niet veel veranderd. Alleen de rondweg is tegenwoordig (vrijwel) volledig geasfalteerd, waar dat bij het schrijven van zijn routeboek nog heel anders was.
Bij mijn planning gebruikte ik ook nog deze Duitse site, en deze. En vergeet ook de site outdoorseiten.net niet (foto's die me doen terugverlangen).
aardvark schreef:@willem.m

Ineens schiet mij te binnen dat ik 's ochtends bij het relaxt ontbijten (ik was al een halve dagmars gevorderd op de Sprengisandur) werd verrast door de komst van een IJslandse monsterjeep met daarin vrijwilligers van de reddingdienst. Zij vroegen mij naar mijn naam, mijn voornemens (routeplan getoond) en of zij een foto van mij en mijn uitrustingsstukken (fiets, tent, tassen stonden toch al in het zicht, duidelijk was dat ik aardig wat voedsel meetorste) mochten maken. Ik beschouwde het als verstandige preventieve maatregel en had geen bezwaar.
Is iets dergelijks jou (of een andere IJslandfietser) ook overkomen?

Het was wel gek hoor. De enige geluiden die ik daarvoor hoorde waren het kloppen van mijn eigen hart en mijn ademhaling, naast wat kabbelend smeltwater en plotsklaps was daar weer de herrie van de beschaving. Ik had ook het geluk van een vrijwel onbewolkte nacht. Oh, wat staan er veel sterren aan de IJslandse hemel.
Lijkt mij op deze doorgaande en redelijk druk bereden route wat overkill om fietsers zo te benaderen. Er valt natuurlijk ook niet zoveel te doen voor die rangers. Er is niet zoveel flora en fauna, alleen een enorme zandbak met wat rivieren en een ijskap op de achtergrond. Ik heb me door een ranger laten vertellen dat ze hun tijd o.a. besteden aan het herstellen van sporen van offroad rijdende jeeps.
willem.m schreef: Lijkt mij op deze doorgaande en redelijk druk bereden route wat overkill om fietsers zo te benaderen. Er valt natuurlijk ook niet zoveel te doen voor die rangers. Er is niet zoveel flora en fauna, alleen een enorme zandbak met wat rivieren en een ijskap op de achtergrond. Ik heb me door een ranger laten vertellen dat ze hun tijd o.a. besteden aan het herstellen van sporen van offroad rijdende jeeps.
Ach ja, ik was wel wat verbouwereerd. Waarschijnlijk roken ze mijn hete koffie, en was ik onvoldoende gastvrij ;)
http://members.ziggo.nl/erens/iceland.htm

http://www.masterlyinactivity.com/ivan/iceland.html

:nog twee sites met tips, inleidende teksten en beschrijvingen die een idee van de routes geven.

en http://www.jkoelstra.nl , nog een hele hoop foto's.

Hans
dag Ijsland liefhebbers,

Nog een paar week en dan gaan we eindelijk naar het ¨beloofde land
We hebben de afgelopen tijd zwaar geïnvesteerd in (kleding) spullenboel en revisie van de Santos. Dat is wel een prettig gevoel want slechte spullen staat bij ons gelijk aan een ¨slechte¨ vakantie is onze ervaring.
En we hebben al jullie links, dank daarvoor, nageplozen tot we een overkill aan beelden hebben gezien, we moeten nu echt weg!!!

Verder hebben we via openstreetmaps een prima routeerbare kaart gevonden waarmee we de route redelijk hebben kunnen vaststellen. Ongeveer 1500 KM door binnenland en via de oostkant weer naar het vliegveld, dit natuurlijk onder voorbehoud dat het weer ons geen parten gaat spelen.

Graag horen we wederom jullie ideeën en tips.
Wij zullen dan als we weer in het land zijn jullie trakteren op foto´s en (sterke) verhalen

de route versie twee staat op ons blog
http://henkenhilda.blogspot.nl/

groeten Henk
henk huizenga schreef:de route: plan: dit natuurlijk onder voorbehoud dat het weer ons geen parten gaat spelen,
maar dat gaat het weer wel. Een planning is leuk maar verandert in de praktijk vaak onderweg op Ijsland onder invloed van vooral de wind. Het afleggen van behoorlijke afstanden is bij tegenwind vaak niet haalbaar. Zelf baal ik op Ijsland nog het ergst bij mist maar dat terzijde.

Voor vier weken lijkt het me een redelijk pittig programma afhankelijk van de omstandigheden. Als jullie langs de zuidkust teruggaan kunnen jullie in geval van nood ook met de bus. De laatste 150km naar Reykjavik strekt dat misschien überhaupt wel tot aanbeveling omdat het landschap en de nederzettingen daar saai zijn. Fiets je toch in die streek langs Hveragerdi, dan raad ik je aan om de warme bergbeek te bezoeken, vanuit het dorp een uur over een wandelpad de bergen in. Toen ik er mijn lunch nuttigde leek het mij een super wildkampeerplek. Wel even afzien als je vanaf de parkeerplaats de fiets over het wandelpad naar boven moet duwen.

Als er op de terugweg juist tijd over is zou ik tussen Kirkjubaejarklaustur en Hella niet de geasfalteerde kustweg berijden, maar in plaats daarvan een van de routes over F wegen door het zuidelijk berggebied. Dit vanwege de pure schoonheid van het landschap, dat daar heel anders van karakter is dan in centraal Ijsland. Bijvoorbeeld F210 tot Hvanngil, daarna evt. de F261 op of de F210 vervolgen. Anders de drukker bereden F208 en F225. Deze laatste mogelijkheid heb ik op mijn eerste reis gefietst. Net ten zuiden van de Eldgja vind je de hut Holaskjol, waarvandaan ik toen een sublieme dagwandeling heb gemaakt naar de een paar km westerlijker gelegen Alftavatn hut (nb er zijn twee Alftavatn hutten in de regio).

De gewone kustweg is ten westen van Vik ook mooi. Zelf heb ik daar op de camping bij de Seljalandsfoss overnacht, waar bleek dat er op korte afstand nog meer schitterende (onbekendere) watervallen te voet bereikbaar zijn.

Hans
Je gaat al over enkele weken schrijf je. Veel van de wegen op je route zijn nu nog gesloten en dit jaar viel er nog laat sneeuw. Houd je rekening met een alternatieve route?

De link over de wegcondities in IJsland in de Fietsvakantiewiki is stuk. Houdt op http://www.vegagerdin.is/english/road-c ... d-weather/ de situatie in de gaten. Op dezelfde site vind je ook de folder (versie 2014) over de gebruikelijke openingstijden voor de wegen in het binnenland.

Correctie.
In het bericht over de supermarkten in Selfoss, hierboven, schreef ik per abuis dat ik daar in 2011 voor het laatst was, dat moet 2012 zijn.
de openingstijden van de wegen verschillen van jaar tot jaar. Dit jaar zie ik dat de Kaldidalur nu al opvallend vroeg open is, maar dat dit nog niet voor de Kjolur geldt. Deze twee routes openen vaak als eerste van de langere F routes. Ik leid er nog geen conclusie uit af wb voorspellingen voor de andere wegen.

De F210 is een klein vraagteken, alsmede het verbindingsstuk naar de F225. Indien gesloten is een alternatief snel gevonden, maar waarschijnlijk ook minder mooi.

Tot Nyidalur (bij middelpunt van Ijsland, halverwege de Sprengisandur) is de kans redelijk groot dat je er straks kan komen als je kijkt naar die folder van Aardvark van de Ijslandse wegenadministratie. Het is vervolgens niet zeker of de hier beginnende F910 naar Askja open is. Er zijn fietsers die zeggen dat het geen probleem is om al enkele dagen voor de opening te fietsen omdat er dan mogelijk alleen nog op een paar plekken wat sneeuw op de weg ligt waar auto's in vastlopen en fietsers niet. Zelf heb ik dat alleen ooit geflikt op de korte weg F570 (onverharde pas bij de Snaefelssjokull - gletscher in het westelijk schiereiland, aanrader voor wie in dat deel van IJsland komt). Op de langere binnenlandroutes zou ik er persoonlijk minder snel aan beginnen.

Als een alternatief vanaf Nyidalur nodig is, dan raad ik je aan níet de F26 helemaal tot in het noorden te vervolgen, maar via de Eyjafjardarleid (F821) naar Akureyri te fietsen over een van de mooiste wegen waar ik in Ijsland op gefietst heb. De ringweg is daarna tot vlak na Myvatn aangenaam.

De omstandigheden hebben op IJsland veel invloed op de uitvoering van een plan, inderdaad is het verstandig en imo ook leuk om alternatieven uit te denken. Schroom niet om een deel per bus (Straeto is veel goedkoper dan de anderen) af te leggen.

Hans
aardvark schreef: Ineens schiet mij te binnen dat ik 's ochtends bij het relaxt ontbijten (ik was al een halve dagmars gevorderd op de Sprengisandur) werd verrast door de komst van een IJslandse monsterjeep met daarin vrijwilligers van de reddingdienst. Zij vroegen mij naar mijn naam, mijn voornemens (routeplan getoond) en of zij een foto van mij en mijn uitrustingsstukken (fiets, tent, tassen stonden toch al in het zicht, duidelijk was dat ik aardig wat voedsel meetorste) mochten maken. Ik beschouwde het als verstandige preventieve maatregel en had geen bezwaar.
Is iets dergelijks jou (of een andere IJslandfietser) ook overkomen?
Als wandelaar wel. Op de Laugavegur moesten we alleen het aantal mensen in de groep, een telefoonnummer en noord- of zuidwaards opgeven. Zo weten ze hoeveel mensen ze moeten evacueeren bij een vulkaanuitbarsting. In de Westfjorden namen we een bootje naar Hornstrandir, een onbewoond schiereiland. Hier moesten we alle namen, lichaamslengte, schoenmaat, kleur van de jassen en tassen en onze geplande route opgeven. Als je dan niet komt opdagen bij het ophaalpunt weten ze in ieder geval waar ze naar moeten zoeken. De voornaamste andere taak van rangers is namelijk pechvogels en domkoppen redden.
En Henk, ben je nog op IJsland geweest?