Hoi Wilma,
Een paar jaar geleden hebben we op de Wereldfietsbeurs een bijeenkomst georganiseerd over dit onderwerp, erg druk bezocht. Er zijn redelijk wat vrouwen die alleen fietsen, ook door de wat meer afgelegen gebieden. Kijk eens bij Bernadette Speet, Josie Dew of CyclingDutchgirl op Facebook. Algemeen was de tip: begin klein, in de buurt en breid het uit als je je er goed bij voelt naar meer exotische gebieden. Volgens mij hebben we toen ook een checklist opgesteld, ik kan hem helaas niet vinden.
Alleen op vakantie gaan is niet voor iedereen ideaal, of het nu op de fiets is of met een charter naar Griekenland.
Zelf heb ik alleen in Europa gefietst en ik vind het heerlijk om alleen te fietsen. Eigen tempo, stoppen wanneer en hoe lang jij dat wil, urenlang kletsen met mensen onderweg zonder dat er iemand ongeduldig wordt en je ontmoet zoveel meer mensen dan wanneer je met zijn tweeën bent. Dan ben je toch wat meer op elkaar gericht.
Ik kampeer niet in het wild alleen dus tegen de tijd dat ik wil stoppen zoek ik een plek waar ik me goed voel. Inmiddels heb ik in op allerlei plekken geslapen: tuinhuisjes, achtertuinen, bij boerderijen, jachthavens, bij mensen in huis incl. maaltijd etc. Gewoon vragen en niemand zegt nee, ze vinden het bijzonder dat je alleen fietst en zijn vaak heel behulpzaam.
Meestal eet ik voor mijn tentje, maar ook alleen eten in een restaurant vind ik inmiddels geen probleem meer, ik schrijf in mijn fietsdagboek, kijk vast naar de route , kijk rond etc.
Ik heb wel eens wat potloodventers langs de route en 1x een man die me achteraan reed, maar toen ben ik een dorpje ingereden en was hij ook weer weg. Mijn ervaring is dat je intuïtie wat beter werkt, als je je om welke reden niet goed voelt, niet twijfelen maar weg gaan.
Veel plezier!