Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Solar charger - Forum Wereldfietser

Solar charger

Beste Fietsvrienden en vriendinnen.
Ook op de fiets hebben we tegenwoordig allerlei apparaten die stroom vragen. Ik ben aan het kijken naar een solar charger in de hogere prijsklassen, om precies te zijn een Wenger van 235 euro. Heeft iemand hier ervaring mee? Volgens de verkoper van de helpdesk van Conrad duurde het opladen in optimale zon 5 uur en kun je een smartphone in 1 uur opladen. De goedkopere chargers halen bij lange na niet wat ervan gezegd en verwacht wordt.
Ik ben ook aan het kijken naar een soort reisbatterij, een Powertraveller, die je aan de stroom moet leggen, maar waar je erg lang mee kunt doen. Als iemand daar ervaring mee heeft hoor ik dat ook graag.
Vast bedankt.
Martijn op de fiets

[moderator]Verplaatst naar juiste forum [/moderator]
Als je zoveel geld wilt uitgeven, zou ik een naafdynamo aanschaffen, zie verder discussie elders op het forum.
Zelf heb ik een naafdynamo oplossing gemaakt met een usb-ding van Busch&Muller, werkt super. laden met zonnecellen lijkt theoretisch leuk maar praktisch is het m.i. veels te onhandig. De beloofde rendementen worden nooit waargemaakt en ding moet toch flinke afmetingen hebben. En waar monteer je die panelen tijdens het fietsen ?
Ik heb laatst een power bank van A-solar aangeschaft, na jaren gerommeld te hebben met zonne-opladers, batterijen en verloopstekkers voor stroompalen op campings. Met de power bank van nog geen 300 gram kan ik mijn smartphone een keer of vijf opladen en mijn tablet ca. twee keer. Dus je kunt met die 11000mAh wel een weekje vooruit. Voor mij is dit de meest praktische, goedkoopste (€ 70) en betrouwbaarste oplossing. Opladen is geen probleem, bij de campingrecepties deden ze dat zonder probleem en gratis; duurt overigens wel een nachtje voordat hij helemaal vol is. Je zou hem ook nog in het toiletgebouw kunnen opladen, de diefstalgevoeligheid lijkt me een stuk kleiner dan van een gsm.
Ik gebruik de kleinere 5200mAh powerbank van xtorm met een goedkoop 1.5W zonnepaneeltje. Als ik mijn telefoon met audio-navigatie gebruik, levert deze combinatie genoeg energie om oneindig door te kunnen fietsen, zonder stopcontacten. Zolang het niet regent in ieder geval, want dan daalt de opbrengst enorm. Zonder zonlicht heb ik energie voor drie dagen navigeren. En in die tijd kom ik eigenlijk altijd wel ergens een stopcontact tegen.

Dus een zonnepaneel is leuk, maar als je een grote powerbank hebt (10000mAh en groter) heb je het eigenlijk niet nodig, tenzij je echt de bewoonde wereld verlaat. In dat geval zou ik een lichtgewicht flexibel zonnepaneel meenemen met een hoger vermogen dan mijn goedkope paneel (meer dan 5W), zodat je ook bij slecht weer kan laden.

Wat betreft dat spul van Wenger op de Conrad website, ik vind het veel geld voor weinig. Ik denk dat je voor 100 euro klaar kunt zijn bij http://www.dx.com.
Stekeltje schreef: De beloofde rendementen worden nooit waargemaakt en ding moet toch flinke afmetingen hebben. En waar monteer je die panelen tijdens het fietsen ?
Ligt bij mij achter op de bagage. Heb er een van A-Solar. Batterijpack laadt in de ochtend op en is rond de lunch vol. In de middag kan ik dan een smartphone opladen. Dit vereist wel volle zon.

Zodra ik aan een nieuw voorwiel toe ben dan neem ik er 1 met naafdynamo, omdat ik dan niet meer afhankelijk ben van de zon.

Groet,