Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bericht van de moderators - Onwettelijke vragen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bericht van de moderators - Onwettelijke vragen

Travelmaster schreef:Volgens mij vliegen we nu alweer gierend uit de bocht.
Oeps, je hebt gelijk, ik ben medeschuldig!
Beste mensen,

Ja, deze discussie loopt weer helemaal uit de hand. Een beetje tekenend voor de laatste tijd.
Onze bedoeling was aan te geven hoe we willen modereren. Het verzand nu in details wat wel en niet wettelijk kan. De uitschieter van seks met minderjarigen is helemaal het toppunt. Dat je hierop kunt komen naar aanleiding van onze eerste mededeling is gewoonweg droevig.

Ik wil het nog eenmaal kortsluiten wat de kern van onze boodschap was:
- Wij modereren naar 'de geest' van de vereniging, maar wel met de regels in het achterhoofd.
- Is het onderwerp of de discussie mogelijk schadelijk voor de vereniging?

Hier wil het graag bij laten in dit topic want onze oorspronkelijke boodschap raakt helemaal op de achtergrond.

Discussies over wettelijkheden graag in de rubriek 'Achtergrond' voeren.
PietV schreef:
djveer schreef:
stef.l schreef:Feitelijk heel simpel: wij zijn hier in Nederland, dus vallen we onder de Nederlandse wetgeving.
Zo werkt het inderdaad meestal, maar niet altijd. Nederland vervolgt een bepaald aantal gedragingen van Nederlanders buiten de Nederlandse grenzen, die hier verboden zijn, maar in het land waar ze plaatsvinden niet. De VS vervolgen (volgens mij nog steeds) mensen die drugs verkopen aan Amerikanen buiten de VS. Het is allemaal wat theoretisch.
Zo is het in Nederland niet geregeld. Volgens artikel 5 lid 1 sub 2 van het Wetboek van Strafrecht is het volgende bepaald:
De Nederlandse strafwet is toepasselijk op de Nederlander die zich buiten Nederland schuldig maakt aan een feit, hetwelk door de Nederlandse strafwet als misdrijf wordt beschouwd en waarop door de wet van het land waar het begaan is, straf is gesteld.

Het "opvoeren" van een elektrische fiets met trapondersteuning is geen misdrijf en als het wel een misdrijf zou zijn geweest en dat feit in het buitenland begaan zou daar geen strafbaar feit zijn, dan kan ook een misdrijf volgens onze wetten niet in Nederland worden vervolgd.

Piet.
Er zijn "misdrijven" en er zijn "overtredingen". Beide mogen niet volgens de wet.
Moderators hebben helemaal gelijk,hulde
Geen gemiereneuk over de regels of de wet.
Ga lekker fietsen

Dirk
+1
om weer bij het onderwerp terug te komen.

dat de moderatoren de discussie van het opvoeren van een E-bike van het forum verwijder hebben vind ik logisch, met de gedachtengang van de wereldfietser in het achterhoofd.

de gedachtengang dat het bij wet verboden is, klopt echter niet helemaal. Een E-bike mag je opvoeren, net zoals je een brommer of scooter mag opvoeren. :lol:
nobbiomatic schreef:...de gedachtengang dat het bij wet verboden is, klopt echter niet helemaal. Een E-bike mag je opvoeren, net zoals je een brommer of scooter mag opvoeren. :lol:
En nu gaat het voltallige moderatorteam in een hoekje van het forum zitten huilen..... :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Gewoon slotje erop. Zelf dit kan blijkbaar niet meer zonder onzin, terwijl de grenzen aan de gehoorzaamheid aan de wet toch zo'n belangwekkend moraal filosofisch probleem vormen.
waarom het voltallige team van moderatoren in een hoekje gaat huilen vind ik een zwakte bod. stap op je fiets en trek de wijde wereld in.

:?

mijn vorige reactie was niet kompleet....het copy paste verhaal is daar een beetje mis gegaan. een brommert of e-bike mag je opvoeren zo hard als je wilt. je mag er alleen niet mee de openbare weg op. als je regelmatig naar (legale) brommert/scootert races gaat is je duidelijk wat ik hier bedoel.
Punt is alleen dat de TS in haar 2e bericht niet ontkent dat ze de wet wil overtreden, waar De Wereldfietser aan gehouden is. Sterker nog: ze geeft bij herhaling aan dat de wet er is om overtreden te worden.
Om aansprakelijkheid te voorkomen wordt er simpelweg niet over wetsovertredende zaken gesproken op dit forum. Wat is daar onduidelijk aan?
De discussie wordt gesloten. Ik denk dat de boodschap van de moderatoren helder is. En iedereen heeft de kans gehad zijn zegje te doen.

Om de boodschap nog één keer duidelijk te maken:
We modereren met de wet in het achterhoofd en we kijken daarbij ook naar de eventuele schadelijke gevolgen voor de vereniging.