Additionally, paste this code immediately after the opening tag: toch een minder recht stuur? - Forum Wereldfietser

toch een minder recht stuur?

Sinds 2005 rijd ik op een koga world traveler, ééndagsritjes, weekendjes en jaarlijks een vakantierit van drie weken.

Met het verstrijken van de tijd (het ouder worden?) krijg ik steeds meer last van slapende handen tijdens het fietsen op de koga.
Vorig jaar al een set Ergon GP3 op m'n fiets gezet.
Nu na een weekend fietsen na ruim 24 uur niet op de fiets nog steeds het gevoel van "een dikke hand", alsof 'ie net geslapen heeft.

Nu overweeg ik dus een ander stuur aan te schaffen.
Ik vind de Koga Dali met lederen bekleding wel mooi, maar lees ook van een boel mensen op het forum dat ze juist van het Koga Dali stuur af willen.

Alternatieven (weliswaar met foam) zouden zijn
X-Act AHS1 Vlinderstuur Verstelbaar Aluminium Zwart, maar ik vraag me af of het verstelbaar zijn van het stuur juist niet afdoet aan de stevigheid van het stuur. En ik weet ook niet of ik die "knoppen" op het stuur wel mooi vind, levert wel een heel vol stuur op. Het stuur inklappen om de fiets op te ruimen zal ik in ieder geval niet doen.

Ergotec Stuurbocht AHS Basic Reikwijdte 60cm AL5754 Zwart ziet er ook goed uit.
Is er ook met reikwijdte 58 mm en zelfs 51 mm zijn.
Hoe bepaal je nu de ideale reikwijdte van je stuur?
Ik kom van een Dali-stuur (en ook even een MTB-stuur) en heb al enkele jaren geen last meer van polsen en vooral ellebogen sinds ik een 'gewoon' stuur (met Ergon GP1) handvaten heb.

http://canada.megasnort.com/#foto747

Volgens mij is het belangrijker om minstens één heel goeie houding op je fiets te hebben (= goeie handvaten), dan vele verschillende maar minder goeie houdingen (foam = minder steun).

Mijn goeie positie zit'm denk ik in het nogal brede stuur (in vergelijking met Dali, vlinderstuur, ...) en de juiste(re) hoek voor de polsen/ellebogen.
Je kan ook een ligstuur proberen. Elk niet te steil recht stuk hebben je polsen dan rust. Voor een paar tientjes heb je er al eentje die je op je bestaande fiets kan schroeven, dan weet je meteen of het wat voor je is (in het begin is 't even wennen maar je hebt het zo door).
De breedte van een stuur kun je bepalen door iemand goed naar je houding te laten kijken.

1. Zet je fiets op een rollerbank en zet iemand recht voor je fiets.

2. Laat hem of haar goed naar
A. de stand van de polsen (zowel horizontaal als verticaal),
B. ellebogen,
C. stand van de schouders en
D. schouderbreedte kijken.

3. Als er iets niet goed zit (moet je wel kunnen zien natuurlijk), probeer dan te redeneren hoe je dat op kan lossen met:
A. de stuurbreedte
B. stuurhoogte
C. een ander stuur
D. handvatten

Door te schuiven en te experimenteren kun je erg goede resultaten bereiken. Zoals ik vaak in de winkel zeg: "Hoe meer fysieke klachten, hoe leuker het voor ons wordt" (met een knipoog natuurlijk)
Wel eens een racebocht overwogen?
Zelf heb ik met een racebocht nog de minste problemen. Een bestaande fiets ombouwen is echter niet zo simpel. Het frame moet eigenlijk wat korter zijn dan bij een recht stuur, dus je hebt minstens een kortere stuurpen nodig, en nieuwe shifters, remhandles etc zijn niet voor niks, net als een geschikt stuur zoals een Nitto rando bar of Noodle bar. Maar ja, wat mij betreft is dit ideaal, zolang het niet heel erg ruw off road gaat.
pinkbike schreef:Sinds 2005 rijd ik op een koga world traveler, ééndagsritjes, weekendjes en jaarlijks een vakantierit van drie weken.

Met het verstrijken van de tijd (het ouder worden?) krijg ik steeds meer last van slapende handen tijdens het fietsen op de koga.
Vorig jaar al een set Ergon GP3 op m'n fiets gezet.
Nu na een weekend fietsen na ruim 24 uur niet op de fiets nog steeds het gevoel van "een dikke hand", alsof 'ie net geslapen heeft.

Nu overweeg ik dus een ander stuur aan te schaffen.
Ik vind de Koga Dali met lederen bekleding wel mooi, maar lees ook van een boel mensen op het forum dat ze juist van het Koga Dali stuur af willen.

Alternatieven (weliswaar met foam) zouden zijn
X-Act AHS1 Vlinderstuur Verstelbaar Aluminium Zwart, maar ik vraag me af of het verstelbaar zijn van het stuur juist niet afdoet aan de stevigheid van het stuur. En ik weet ook niet of ik die "knoppen" op het stuur wel mooi vind, levert wel een heel vol stuur op. Het stuur inklappen om de fiets op te ruimen zal ik in ieder geval niet doen.

Ergotec Stuurbocht AHS Basic Reikwijdte 60cm AL5754 Zwart ziet er ook goed uit.
Is er ook met reikwijdte 58 mm en zelfs 51 mm zijn.
Hoe bepaal je nu de ideale reikwijdte van je stuur?
Als je zo lang, 24 uur of langer, last houdt vraag ik me af of er niet meer aan de hand is dan alleen een verkeerde stand van de handen, dat zou na een uurtje toch wel over moeten zijn. Zulke langdurige klachten komen eerder uit de nek of nog verder.
Misschien zou je eens naar de gehele houding op de fiets moeten kijken om uit te vinden waar de klacht door wordt veroorzaakt. Da's makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het, sorry :roll:

Frank
Wim schreef:Een bestaande fiets ombouwen is echter niet zo simpel.
Klopt natuurlijk. Ik weet er alles van met mijn frame dat eigenlijk net aan de lange kant is :roll: waar ik een racebocht wil.

Een proefopstelling kun je maken door als je twee "voorbouwen" boven elkaar kunt zetten, dat te doen en één van de twee te gebruiken voor een stukje van een flut MTB stuurtje waarop je de oude shifters zet (of je legt de ketting langs de derailleur, over buitenblad en één of twee na grootste blad achter, zo een singlespeed makend). Dan heb je alleen nog remhandels nodig, en die zijn er ook voor v-brakes.

Of met deze, http://www.radwelt-scherer.de/fahrradte ... 5hMXPl_tkx, maar daar heb je dan weer een lastig te verkrijgen en extra duur 25,4mm racestuur bij nodig, en een korte stuurpen. Je kunt wel weer je shifters makkelijk kwijt met de extra-stukje-mtb-stuur-truuk.

Derde optie om het shifterprobleem op te lossen zijn natuurlijk bar en shifters onderin de racebocht.
frank bueters schreef:Als je zo lang, 24 uur of langer, last houdt vraag ik me af of er niet meer aan de hand is dan alleen een verkeerde stand van de handen, dat zou na een uurtje toch wel over moeten zijn. Zulke langdurige klachten komen eerder uit de nek of nog verder.
Misschien zou je eens naar de gehele houding op de fiets moeten kijken om uit te vinden waar de klacht door wordt veroorzaakt. Da's makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het, sorry :roll:

Frank
Zeg dat wel, ik heb er ook last van, maar na uur te zijn afgestapt is het wel over.
Ik kan tochten van 100km maken, nergens anders last van, maar mijn handen en armen gaan tintelen, leg ze dan maar om beurten even in de nek.
Heb ook al andere dure, maar volgens de fietsenwinkel goede handvaten, maar helpt ook niet.
Of toch leeftijd, want vroeger had ik nergens last van!

Is er ergens iets te vinden over de juiste houding en afstelling of is dat voor iedereen weer verschillend?
Ga anders langs bij een goede zaak om je te laten opmeten.

betaal je wel wat, maar dan weet je ok wat.

Mario
De vraag is niet duidelijk: reikwijdte of minder recht...? waar gaat het nu om?
Mijn suggestie: een recht stuur met een backsweep (een achterwaartse buiging) van 12 graden is ook voor Europese tochten vol te houden zonder polsklachten. Eventueel aangevuld met bar-ends, maar dat kun je zelf ook bedenken.
Misschien is een fiets fysiotherapeut een oplossing - dan kun je met hem/ haar kijken naar de juiste zit.
Mijn vlinderstuur juist vervangen voor een rechter stuur en nu minder tintelende handen. En eens met Inge1 en supermario.
Mogelijk is het stuurprobleem van Pinkbike al opgelost, toch nog een aanvulling. Ik ben erg gelukkig met het Soma Clarence stuur. Dit is ook een 'riser bar' dus je wint enkele centimeters hoogte (als dat van belang is). Door de vorm zitten de handvatten ongeveer op dezelfde plaats als bij een recht stuur. Hiervoor had ik een Syntace VRO met 12-gradenstuur en bar ends die ik regelmatig gebruikte. Nu mis ik de bar ends maar hoogst zelden.

Afbeelding