Hoi allen,
Sinds kort ben ik in het bezit van een tandem. Nu heb ik samen met een maat van mij het plan om door heuvelachtig (licht bergachtig) gebied te gaan fietsen deze zomer. Ik heb een klein beetje ervaring met het fietsen door licht heuvelachtig gebied (Zuid-limburg/Belgie). Het is mij opgevallen dat het bij klimmen altijd wat lastiger is om door het dode punt heen te komen (het punt waar de cranks haaks op het wegdek staan). Nu is de tandem momenteel zo afgesteld dat beide fietsers hun benen synchroon bewegen en dus tegelijkertijd hun dode punt bereiken. Nu zat ik te denken dat het voor klimmen misschien fijner is om juist met 90 graden faseverschil te trappen. Dit heeft als gevolg dat de een optimaal kracht kan zetten als de ander in zijn dode punt zit en vice versa. Ik heb op internet gezocht of mensen dit al eerder gedaan hebben en of er praktische bezwaren zijn, maar ik kon hier weinig over vinden. Zelf kan ik alleen bedenken dat het fout kan gaan bij een scherpe bocht; Als beide fietsers (uit reflex) de trappers horizontaal proberen te houden om de grond niet te raken.
Mijn vraag is wat jullie hier van denken en of er misschien mensen zijn die dit al eerder gedaan hebben en tips hebben.
Sinds kort ben ik in het bezit van een tandem. Nu heb ik samen met een maat van mij het plan om door heuvelachtig (licht bergachtig) gebied te gaan fietsen deze zomer. Ik heb een klein beetje ervaring met het fietsen door licht heuvelachtig gebied (Zuid-limburg/Belgie). Het is mij opgevallen dat het bij klimmen altijd wat lastiger is om door het dode punt heen te komen (het punt waar de cranks haaks op het wegdek staan). Nu is de tandem momenteel zo afgesteld dat beide fietsers hun benen synchroon bewegen en dus tegelijkertijd hun dode punt bereiken. Nu zat ik te denken dat het voor klimmen misschien fijner is om juist met 90 graden faseverschil te trappen. Dit heeft als gevolg dat de een optimaal kracht kan zetten als de ander in zijn dode punt zit en vice versa. Ik heb op internet gezocht of mensen dit al eerder gedaan hebben en of er praktische bezwaren zijn, maar ik kon hier weinig over vinden. Zelf kan ik alleen bedenken dat het fout kan gaan bij een scherpe bocht; Als beide fietsers (uit reflex) de trappers horizontaal proberen te houden om de grond niet te raken.
Mijn vraag is wat jullie hier van denken en of er misschien mensen zijn die dit al eerder gedaan hebben en tips hebben.