Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fietshelm - Forum Wereldfietser

Welke fietshelm

Hoi allemaal!

Ik ben op zoek naar een goede compacte helm voor op reis.

Mijn huidige helm (slakom-model) is erg groot en die draag ik dan ook haast nooit.

Wie kan mij helpen? :)

Fiets de wereld,
whisky

Hallo Whisky,

Ik weet niet hoe compact compact bij jou is, echt heel klein zul je ze denk ik niet vinden.
Zelf ben ik een tijd bezig geweest om een helm te vinden die niet alleen goed past, maar er ook
nog een beet je aardig uitziet en betaalbaar is. Uiteindelijk heb ik de Trek Vapor 3 gekocht.
Bij deze helm gebruikt men het zogenaamde Zip Tite systeem om hem goed op je hoofd aan te laten sluiten.
Het is een duimwieltje aan de achterzijde van de helm waarmee je het binnenwerk meer of minder strak om je hoofd kunt doen.
Voor de helm betaalde ik destijds 40 euro, een zeer redelijke prijs lijkt me.

Aan te raden is een helm met een klepje. Ook al maakt het hem groter, als je frontaal op je gezicht schuift het voor je gezicht en alles wat d'r gebeurt is een paar krassen op je kin in plaats van een fullface-schaafwond.

De beste helm is nog altijd een helm die past. Toch zijn er diverse standaarden, en het is de moeite waard te lezen aan welke standaard de helm voldoet die je zou willen kopen. De diverse amerikaanse standaarden (vooral de Snell B-95) zijn strenger dan de Europese CEN standaard. Hier een link met een compleet overzicht (onder kopje 'standards')

http://www.bhsi.org/index.htm

Veilig fietsen dus,
Wim

Hoi!

Allemaal bedankt voor de tips! Helaas laat mijn budget het niet meer toe om op dit moment een compactere helm te kopen dus ik neem alsnog mijn slakom maar mee naar Jordanie. Een Stahlhelm was mij te zwaar :-) Zodra ik terug kom ga ik weer op zoek.

Fiets de wereld,
Whisky

Er is momenteel een aardig modelletje, dat komende zomer populair zou kunnen worden: oranje, duits model :lol:

whisky schreef:Hoi!

Helaas laat mijn budget het niet meer toe om op dit moment een compactere helm te kopen dus ik neem alsnog mijn slakom maar mee naar Jordanie.
Compact en helm zijn tegenstrijdige begrippen. De functie van de helm is je een bepaalde remweg te bieden om de maximale versnelling bij een ongeluk te beperken. Een dunnere helm = kortere remweg= hogere versnelling= minder bescherming.

Maar als je daar mee leven kunt zou je op zoek kunnen gaan naar het klassieke wielren 'haarnet' of helmen uit andere sporten. Maar als je een fluthelm opzet moet je niet raar staan kijken als dankzi risico compensatie geen helm dragen een veiliger optie is (en nog binnen budget ook !)

Hoi!

Deze?

Afbeelding

Dat is een prima ding!
Past in mijn budget, 5E, valt door de kleur goed op in het verkeer, kompakt en licht en een goede bescherming in de nek voor als de jordaanse kindertjes weer eens stenen gooien... Ik denk dat ik er maar eentje bestel :lol:

whisky

Nu de stickers nog reflecterend..... :lol: