Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets helm heeft geen zin. - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

fiets helm heeft geen zin.

257 berichten
Toen ik mijn eerste grote fietstocht (http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 12&t=22693) ging maken, kreeg ik een helm van mijn zoon. Hij wilde dat ik veilig fietste. Ik heb de helm tijdens de tocht dan ook braaf gedragen en ook bij mijn trainingen. Voor een boodschap doe ik echter weer zelden.

Ik maak dan maar even een vergelijking met het aandoen van de autogordel. Wij hadden ze om tijdens ons auto ongeluk(zie hetzelfde topic). Daardoor liep ik gebroken ribben en gebroken borstbeen op. Maar als we ze niet om gehad hadden, hadden we het ongeluk niet overleefd.

Wat is wijs? Als ik de reactie van Mario lees, denk ik dat ik mijn helm zal blijven dragen als ik tochten fiets. Alle wetenschap ten spijt. Je eigen ervaring weegt het zwaarst.
De 'wetenschap' is er vrij duidelijk over hoor, helm óp :wink:
wimbas schreef: Alle wetenschap ten spijt. Je eigen ervaring weegt het zwaarst.
Dat absoluut!
Mensen zijn wat dat betreft ook eigenwijs :D

Ik heb 1 keer de grond van dicht bij mogen bekijken terwijl ik op de fiets zat. Viel precies op mn hoofd en was ontzettend blij dat ik een week daarvoor een helm had aangeschaft.
Correlatie? Nee! :twisted:

Hoe dan ook, ik fiets nu altijd met helm op. Ook bij het klimmen.

Het leukste vind ik mensen die fietsen met een helm aan hun stuur :P
Eerlijk gezegd vond ik het in het begin best gek. Tot iemand ( ik dacht Erik van de Vakantiefietser) me een keer vertelde dat als je de hele dag hebt gefietst en dan op de camping probeert af te stappen met een beladen fiets je wel eens makkelijk kan omvallen. En dat klopt wel met mijn ervaring. Ik ben weliswaar niet gevallen, maar soms scheelde het niet veel. Bij een afdaling met hoge snelheid heb ik geen idee of een helm echt helpt. Maar baat het niet.........
En mijn zoon, die op de racefiets hoge snelheden haalt, heeft me op het hart gedrukt om de helm wel te gebruiken, dus dat doe ik ook.
Veel mensen waren ook eerst tegen de auto riem, maar na de verplichting ontkom je er niet aan. Oke ik heb wat meer gebroken, maar wel mijn auto ongeluk overleeft. Dus ik gebruik de helm.
OK, vraag voor alle overtuigde helmdragers: dragen jullie je helm bij korte ritjes op je (stads)fiets naar de supermarkt, het café, etc.?
En waarom niet? :-)
eindgebruiker schreef:OK, vraag voor alle overtuigde helmdragers: dragen jullie je helm bij korte ritjes op je (stads)fiets naar de supermarkt, het café, etc.?
En waarom niet? :-)
Nee, omdat bij de houding op (mijn) stadsfiets de kans om head first te vallen erg klein is, i.t.t. de houding op de sportfietsen. Ben best een aantal maal met de stadfiets gevallen, altijd beperkt gebleven tot verwondingen aan ellebogen, handen, knieën etc.

Met de racefiets een helmpje in tweeën gevallen tegen een boom... Afgezien van een beetje hoofdpijn geen verwondingen.
Zelf draag ik altijd een helm op de ATB of reisfiets. Voor de veiligheid maar ook gewoon ter comfort. Met de felle zon wil ik iets op mijn hoofd hebben. Een pet draagt dan vervelend aangezien die weg kan vliegen. Een helm weegt tegenwoordig nauwelijks meer dus draag ik die. Op de stadsfiets draag ik geen helm. Ik fiets daar over een lang recht fietspad zonder ander verkeer. Aangezien ik de helm op de studie nergens kan laten draag ik er dan dus geen. Mocht ik nog door Groningen moeten zoals eerder zou ik wel een helm gaan dragen. Na 1 keer onderuit gereden te zijn door een brommer op een druk fietspad is het me dat wel waard.
Fanman schreef: Met de racefiets een helmpje in tweeën gevallen tegen een boom...
Er staan gelukkig geen bomen in een stad :)
Een helm draag ik enkel als de snelheden zo hoog oplopen dat ik denk mijn val niet meer te kunnen controleren, of als het risico op crashen groot is.

Gisteren schreef Jan Heine er nog een stukje over, dat ook weinig objectief is maar wel de goede richting uitgaat naar mijn gevoel: een helm is een leuke beveiliging als je crasht, maar daarvoor gebeurt er heel wat en de helmdiscussie leidt de aandacht af van de oorzaak van crashes:
-verlichting: als ik 's nachts een kruispunt nader, dan ziet de mogelijke dwarsende wagen een ferme lichtstraal uit de zijstraat komen. De wielertoerist naast me met legale knipperlichtjes blijft onzichtbaar tot hij op het kruispunt is.
-remmen: ik kan het aantal noodstops niet tellen waarbij mijn fiets (op zijn voorwiel weliswaar) stilstond op een tiental cm van een wagen, waarna ik langs achter wordt aangereden door fietsers die er niet in slagen om tot stilstand te komen.
-verkeersopvoeding: waar kijk ik, hoe kijk ik, hoe snel reageer ik,...? Ik rijd hard, ik neem soms risico's, maar als er een blinde bocht is, ben ik de eerste om in de remmen te gaan en rechts te gaan rijden. Dat is dan meestal het moment dat ik word ingehaald door vrolijk taterende "toeristen" die zich dan een hoedje schrikken als er plots iemand om de hoek komt alle moeite moet doen om een ongeval te vermijden.
-infrastructuur: ook de wegbeheerder heeft een grote verantwoordelijkheid. Zijn fietsers goed zichtbaar aan kruisingen, hoe ligt het wegdek erbij, ...

Ik bedoel maar: een helm maakt fietsen niet veilig of onveilig, het is een hulpmiddel om bij een crash de schade te beperken. De grootste winst zit echter in crashes vermijden.
never ending story... waarom kan de discussie niet gewoon n keer stoppen en iedereen de keuze respecteren van een ander wel of geen helm dragend...

Veel van ons kunnen het gedrag van de Johava getuigen nog wel herinneren, hun aandringen en overtuiging werd volgens mij maar door weinig mensen gewaardeerd. Soms bekruipt mij bij dit onderwerp bij hetzelfde, evangelisch pleiten voor het dragen van of juist niet..

Leef en laten leven en allen lekker geniet van het fietsen op welke wijze je dat ook doet.
Revanho schreef:
Fanman schreef: Met de racefiets een helmpje in tweeën gevallen tegen een boom...
Er staan gelukkig geen bomen in een stad :)
Jawel bij ons wel, maar ik doe geen boodschappen met de racefiets. :D


kenben schreef:never ending story... waarom kan de discussie niet gewoon n keer stoppen en iedereen de keuze respecteren van een ander wel of geen helm dragend...
Inderdaad, bij pagina 100 is er nog geen uitkomst.
kenben schreef:Veel van ons kunnen het gedrag van de Johava getuigen nog wel herinneren, hun aandringen en overtuiging werd volgens mij maar door weinig mensen gewaardeerd. Soms bekruipt mij bij dit onderwerp bij hetzelfde, evangelisch pleiten voor het dragen van of juist niet.
Dat is weer een andere discussie, maar Jehovah's getuigen is weer wat anders dan evangelisch. :wink:
kenben schreef:never ending story... waarom kan de discussie niet gewoon n keer stoppen en iedereen de keuze respecteren van een ander wel of geen helm dragend...
- Nieuwe mensen op het forum die ook hun mening kwijt willen.
- Af en toe komt er nieuwe informatie naar boven (al is dat eerder zeldzaam) of is er weer media-aandacht voor dit thema.
- Zolang er mensen zijn die niet-helmdragers zot verklaren of - nog erger - die pleiten voor een helmplicht zal de discussie in leven blijven. Want die helmverplichting blijft soms als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangen van fietsers. En er mogen dan nog goede argumenten zijn voor een helmdracht (in bepaalde situaties), er zijn ook heel goede argumenten tegen een helmplicht.

Renaat
Ik sluit mij bij het bovenstaande aan. Zelf draag ik nooit een helm: ik rijd rond als toerfietser of gebruik de fiets als vervoermiddel in de stad voor boodschappen, woon-werk verkeer e.d. Mijn zoon die fanatiek roeit, heeft net een racefiets aangeschaft om op te trainen. We staan erop dat hij een helm draagt. Je gaat tenslotte veel sneller dan een gewone fiets, wordt misschien vermoeid, waardoor de concentratie minder wordt en dan zit een ongeluk in een klein hoekje.

Vrienden van mij zijn enthousiaste vakantiefietsers: ze rijden allebei op een Vittorio "expeditietractor" met Rohloff naaf. In Nederland dragen ze vrijwel nooit een helm, in het buitenland wel, omdat het bij afdalingen wel eens hard naar beneden gaat en je ook veel meer met het andere verkeer te maken hebt. De helm ten allen tijde verplichten is volgens mij geen goed idee. Er zullen hele volksstammen de fiets laten staan en dat kan niet de bedoeling zijn.
@riny zou je zoon dan ook maar 's avonds verzoeken om n helm te dragen en/of na een stevige roeisessie. Ook in die gevallen zal er sprake zijn van vermoeidheid met alle mogelijke gevolgen van dien. Daarbij vind ik het wel n beetje raar om zelf geen helm te dragen maar iemand anders wel te verplichten.. beetje meten met twee maten.. :roll:
kenben schreef:@riny zou je zoon dan ook maar 's avonds verzoeken om n helm te dragen en/of na een stevige roeisessie. Ook in die gevallen zal er sprake zijn van vermoeidheid met alle mogelijke gevolgen van dien. Daarbij vind ik het wel n beetje raar om zelf geen helm te dragen maar iemand anders wel te verplichten.. beetje meten met twee maten.. :roll:
Als mijn zoon (die ik niet heb) ging racen met een auto, zou ik hem ook verplichten een helm te dragen. Als ie naar de bakker reed niet. Horses for courses.
Matthie9001 schreef:De 'wetenschap' is er vrij duidelijk over hoor, helm óp :wink:
Wetenschap dient altijd met een kritische blik naar gekeken te worden. Zo stelt qua helmgebruik voor fietsers de wetenschap dat traumatisch schedel- en hersenletsel frequenter voorkomt < 15-18 jr en > 60-65 jr. En dat het merendeel van schedel- en hersenletsel wordt veroorzaakt door ongevallen zonder betrokkenheid van gemotoriseerde voertuigen.

Ook is bekend dat het risico op letsel bij fietsen toe neemt bij gladheid.

Met ander woorden, het zijn grotendeels ongevallen waarbij het de fietser zelf is welk ten val komt.

Dan is vervolgens een vrij standaard open deur vraag, hoe reëel is dit risico op de vlakke fietspaden binnen Nederland. Onder normale omstandigheden? Op een standaard dag zonder vorst of andere weerstextremen. Voor een normaal volwassen persoon met nog goed functioneren van de motoriek.

De wetenschap is daar vervolgens echter totaal niet duidelijk over. De vraag is onbeantwoord. En blijft het dan ook onmogelijk een gedegen antwoord te geven wat betreft de zin van een fietshelm binnen Nederland.

Het aanhalen van buitenlandse studies heeft hierin ook weinig nut. Gezien twee problemen. De fietsvoorzieningen in Nederland laten veel andere landen al snel achter in het niets. En vrijwel geen enkel ander land ter wereld is zo vlak als Nederland.

Interessanter is naar mijn idee dan ook juist om met name de hoog risico momenten en groepen aan te stippen, waarvoor een fietshelm potentie kan hebben.
eindgebruiker schreef:OK, vraag voor alle overtuigde helmdragers: dragen jullie je helm bij korte ritjes op je (stads)fiets naar de supermarkt, het café, etc.?
En waarom niet? :-)
Nee, eigenlijk draag ik hem in Nederland zelden. De helm draag ik vooral als ik veel bagage op mijn fiets heb en als ik vantevoren niet goed kan inschatten wat de verkeerssituatie op de wegen is. Ook draag ik een helm als ik in gebieden ben waar ik moet klimmen; de gevaarlijkste situaties kom ik in mijn ervaring tegen als het relatief steil omhoog gaat. Uitklikken is dan moeilijker, opzij sturen brengt me eerder uit balans, ik rijd minder goed recht vooruit, etc.

Woody Allen zei ooit "my brain, that's my second most favorite organ!" en daar zit wel wat in. Daar komt bij dat een goed zittende helm helemaal geen straf is om te dragen. Ik heb er één met klep, dat helpt zowel tegen de zon als bij regenval. Hij zit eigenlijk even lekker als een hoed of petje, dus excuses om de helm niet te dragen heb ik eigenlijk niet. Maar een echte overtuigde helmdrager ben ik in Nederland dus niet, dus misschien had ik je vraag niet moeten beantwoorden?

Ik denk dat ik hem bij het boodschappen doen vooral thuis laat omdat het er een beetje raar uit ziet, met helm op een gewone herenfiets.
kenben schreef: Veel van ons kunnen het gedrag van de Johava getuigen nog wel herinneren, hun aandringen en overtuiging werd volgens mij maar door weinig mensen gewaardeerd. Soms bekruipt mij bij dit onderwerp bij hetzelfde, evangelisch pleiten voor het dragen van of juist niet..

Leef en laten leven en allen lekker geniet van het fietsen op welke wijze je dat ook doet.
Het gaat toch om je eigen ervaring.....niet jouw stelling opdringen.........
Daarom ook eens met je laatste zin :D
@enricev volgens mij mis je het punt van hetgeen is schrijf, nl het meten van twee maten, zelf geen helm dragen maar je zoon wel verplichten en dat tijdens dezelfde activteit. Hij doet zelf aan toerfietsen, doet de aanname dat zijn zoon sneller zal fietsen als hij doet...

Mbt onderzoek, als je iets wilt vinden zul het hetgeen vinden wat je zoekt. daar is statistiek namelijk heel goed voor te mis/gebruiken.
kenben schreef: Mbt onderzoek, als je iets wilt vinden zul het hetgeen vinden wat je zoekt. daar is statistiek namelijk heel goed voor te mis/gebruiken.
Dat klopt. Dat neemt niet weg dat degelijk onderzoek (met bijhorende degelijke statistiek) informatie kan opleveren die veel interessanter is dan een hoopje individuele ervaringen. Het is niet omdat statistiek en onderzoek kan misbruikt worden, dat het ook sowieso misbruikt wordt.

Renaat