Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht slaapzak dekenmodel - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht slaapzak dekenmodel

Beste medefietsers,

Ik ben op zoek naar een lichtgewicht dekenmodel slaapzak. Ik heb er op internet een paar gevonden van Nomad en Lowland. Heeft iemand ervaring met deze merken? Misschien suggesties en/of tips om een goed model te vinden?
Groet Mars
marshaarlem schreef:Beste medefietsers,

Ik ben op zoek naar een lichtgewicht dekenmodel slaapzak. Ik heb er op internet een paar gevonden van Nomad en Lowland. Heeft iemand ervaring met deze merken? Misschien suggesties en/of tips om een goed model te vinden?
Groet Mars
lowland/Birdland heeft/had niet bij alle modellen een versteviging aan de tochtstrook die voorkomt dat de stof van de tochtstrook tussen de rits komt en de rits blokkeerd. (Dikke stevige stof voorkomt dat de stof tussen de tanden van de rits komt) Het is knap vervelend als de rits regelmatig in het donker geblokkerd wordt en je de slaapzak uit moet kruipen voor hoge nood oid. Iets om op te letten bij Lowland/Birdland en andere merken slaapzakken. Koop geen slaapzak zonder tochtstrook voor je rits, tenzij je hem alleen tijdens warme zwoele zomernachten gaat gebruiken.
Eric op de Fiets schreef:Koop geen slaapzak zonder tochtstrook voor je rits, tenzij je hem alleen tijdens warme zwoele zomernachten gaat gebruiken.
Lichtgewicht dekenmodellen zijn sowieso voor de doorsnee persoon enkel geschikt voor behoorlijk warme omstandigheden.

Renaat
........tenzij je nog iemand anders naast je hebt liggen en de slaapzak rondom vastgeritst is aan een hoes waar je ook de matjes in schuift. oa exped en tatteljee hebben zo'n zgn integraal slaapsysteem. Wij houden het dan ver in het najaar warm met onze donzen zomerslaapzak van Bever. Als het echt koud wordt pakken we onze losse mummie zakken

ben & ingrid
Ik zoek een slaapzak (dekenmodel) voor in het vroege voorjaar en de (na)zomer.
> Misschien suggesties en/of tips om een goed model te vinden?
Bij Bever kun je slaapzakken In Real Life zien en proberen, al is het meestal erg warm in de winkel.
ben huve schreef:........tenzij je nog iemand anders naast je hebt liggen en de slaapzak rondom vastgeritst is aan een hoes waar je ook de matjes in schuift. oa exped en tatteljee hebben zo'n zgn integraal slaapsysteem. Wij houden het dan ver in het najaar warm met onze donzen zomerslaapzak van Bever. Als het echt koud wordt pakken we onze losse mummie zakken

ben & ingrid
Ben,

Heb je ook een linkje naar dit slaapsysteem. Wij gebruiken het al jaren, ooit eens bij Bever gekocht maar het is nu bijna versleten. bever heeft het niet meer en ik heb het ook nergens anders kunnen vinden.
Een alternatief waar we nu aan zaten te denken is het na te laten maken.
Wat toevallig Hans wij hadden ook dat systeem van Bever jaren geleden gekocht en dat was deze zomer ook totaal versleten. Bever maakt het niet meer.
Wij hebben het toen na laten maken bij een Turks naaiatellier hier in Deventer, wel met enkele aanpassingen: een ingenaaide sloop zodat je kussentje niet wegschuift, meer ruimte in de breedte en een overslag van je laken over je slaapzak wat je met klitteband vastzet.

We waren aan lichtgewicht katoen, rits, en maakloon ongeveer 200 euro kwijt. met name de ongeveer 3.50 meter (YKK) rits die je nodig hebt is duur.

Wim Jongman heeft samen met Tatteljee (Amsterdam) ook een vergelijkbaar systeem ontwikkeld.
Voor het Exped model moet je even op de site kijken van Hetty en Lauran (BIke Passion) Oudenbosch.

Enfin orienteer je maar even. We willen eventueel wel een paar plaatjes naar je mailen van ons ontwerp en/of Achmed er hier nog een bij laten maken......

Ben
Ben,

Ik snap het stukje van het overslag niet. Kun je dat uitleggen of laten zien?
En een paar foto's ervan zou ook fijn zijn.

Tenminste als de TS er geen probleem mee heeft dat het hier gebeurt. Het is wel slaapzak gerelateerd en misschien ook interssant voor hem/haar en anderen.
Moeilijk uit te leggen, zoiets als je eigen bed thuis met een deken en dan een laken er een 30 cm overheen (als je geen dekbed hebt natuurlijk).Voordeel is dat je slaapzak aan de bovenkant niet vet/vuil wordt
Maar ik stuur je dit weekend wel een paar plaatjes en nog wat aandachtspunten. Wil jij die dan op het forum zetten?


ben
Even een antwoord op de TS.
Mijn Piekan light geeft aan dat bij 9 graden Celsius het nog net comfortabel is. Mijn lijf is het er niet mee eens: koud! Heb eens ergens gelezen dat vrouwen het sneller koud hebben dan mannen. Warm je slaapzak in met een goede maaltijd helpt. Maar zelfs met de laatste twee opties, is de Piekan light geen fijne voorjaars- en najaarsslaapzak voor mij. Alleen fijn voor rond 15 graden en meer heb ik uitgevonden.
Een isolerende mat is heel fijn maar als je slaapzak te dun/koud is heeft de andere helft van je lijf het koud. Hoop dat je er iets aan hebt. Loes
Loes van den Bergen schreef: Mijn Piekan light geeft aan dat bij 9 graden Celsius het nog net comfortabel is.
- Fabrikanten gebruiken allemaal andere methodes om tot een temperatuurbereik van hun slaapzakken te komen. Hierdoor zeggen deze gegevens niet zoveel maar natuurlijk zijn de meeste fabrikanten eerder optimistisch over de mogelijkheden van hun slaapzakken.
- Er zijn zeer grote individuele verschillen en die verschillen zijn minstens zo groot als de verschillen tussen 'mannen' en 'vrouwen'.
- Ook het matjes, de kleding, de winddichtheid van de tent, de luchtvochtigheid, ... spelen een rol.
ben huve schreef:........tenzij je nog iemand anders naast je hebt liggen en de slaapzak rondom vastgeritst is aan een hoes waar je ook de matjes in schuift. oa exped en tatteljee hebben zo'n zgn integraal slaapsysteem. Wij houden het dan ver in het najaar warm met onze donzen zomerslaapzak van Bever. Als het echt koud wordt pakken we onze losse mummie zakken
Dat helpt natuurlijk. Maar dekenmodellen (of aan elkaar vastgemaakte mummies) hebben sowieso last van warmteverlies langs de bovenzijde.
Ik ben er helaas nog niet uit. maar bedankt voor jullie reacties
Groet Mars
marshaarlem schreef:Ik ben er helaas nog niet uit. maar bedankt voor jullie reacties
Groet Mars
Misschien deze? Met capuchon en trekkoorden om warmteverlies tegen te gaan maar wel een deken model voor warme nachten. Erg goed te komprimeren. Past samen met een matje in een voortas. Ik ben er tevreden over. Warm genoeg, ook bij een wf wintertocht met ijzige nachten. http://lowlandtents.com/slaapzakken/don ... r-comfort/
Eric op de Fiets schreef:Misschien deze?
Sorry voor het naar boven halen van een wat ouder topic.
Hoewel ik weet dat een dekenmodel slaapzak minder optimaal is dan een mummie hecht ik wel aan wat meer ruimte in de zak. Laten we het op een claustrofobisch onderstel houden. En bovendien wil ik tijdens warmere nachten mijn voeten buiten boord kunnen steken. Dat gaat bij een mummie lastiger c.q. niet.
Dus de zak die je noemt heeft zeker mijn belangstelling, maar ik zie dat de tijk binnen en buiten van nylon is. Voelt dat niet vervelend en/of klam? Katoen lijkt me een prettiger stof aan het lichaam.
Peter, een katoenen of zijden lakenzak biedt een aardige oplossing. Houdt ook je slaapzak langer schoon. En wanneer het heel warm is, kun je weelicht met alleen de lakenzak en slaapzak als dekentje toe. Het is maar en idee.
Loes
Je herinnert me er aan dat ik volgens mij nog een katoenen lakenzak heb liggen die ik ooit kocht bij een Tatteljee slaapzak. Goed idee!
Iemand ervaring met de:
+ Snugpak Travelpak Traveller
(http://www.snugpak.com/outdoor/sleeping ... -traveller)
Ik heb deze http://www.slaapzakplaza.nl/nomad-cape-barren-450.html voorganger van deze denk ik http://www.nomad.nl/product/ridge-220-rits-rechts/ Hij bevalt me tot nu toe goed. Afgelopen zaterdag had ik het wel koud, maar ik ben toen bij een kampvuur weg gekomen op de slippers door het natte gras en koud de slaapzak in gegaan. Ik heb het toen niet snel warm gekregen. Maar als ik warm en goed voorbereid er in duik, kan ik 3 graden hebben. Wel een alu dekentje (reddings-deken) bij de hand. Prijs kwaliteit wel een goede keuze vind ik.
Ik heb vorige week de slaapzak: 'Wildebeast Damara' gekocht bij PerrySport. 49,99 euro en 1,2kg; geschikt voor de Zomer/winter: comfortwaarde 5-10 graden. Daarbij isoleert de slaapmat (van mij tot -24) en tent ook nog...

Voor mij was dit goed genoeg; je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Doe mij die 100 gram zwaarder maar.