Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe komt het dat..... - Forum Wereldfietser

hoe komt het dat.....

1 en dezelfde tent bij de ene verdeler meer dan 3 kilo weegt en bij de andere dealer een halve kilo minder.....voor hetzelfde....en dat zie ik bij meer tenten....???

http://www.vrijbuiter.be/tenten/lichtge ... -elixir-3/

http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3989
Minimumgewicht (waarschijnlijk excl. haringen, scheerlijnen, opbergzakken, reparatiemateriaal, etc.) versus pakgewicht. Zie de site van MSR.
wat detrage zegt, of simpele typfouten, of, in dit geval, dat je er bij de vrijbuiter een footprint bij krijgt.
zoiets dacht ik al maar dan mogen ze dat er wel duidelijk bij vermelden vind ik, het totaal gewicht telt he.....niet netjes anders.....
standaard zit er bij die tent een footprint, dus.....
Verschil opgave fabrikant en zelf gewogen?
Op de site van MSR staat onder specs:
Minimum Weight 5 lbs 10 oz / 2.53 kg
Packed Weight 6 lbs 13 oz / 3.1 kg
Bike4travel.nl geeft het dus het minimum gewicht, en Vrijbuiter het verpakt gewicht.

BTW: Tijdens mijn laatste trip naar India is mijn 8 1/2 jaar oude The North Face Tadpole 2 vroegtijdig overleden. Ik kreeg toen door The North Face de keuze de keuze tussen de Talus 3 (2,749 kg) of mijn geld terug. Kort daarop verscheen de Talus 2 (2,267 kg) op de site van The North Face , en vervolgens heb ik die gekozen en gekregen. Toen ik hem koos was de Talus 2 volgens de site van The North Face dus 482 gram lichter dan de Talus 3. Tegen de tijd dat ik hem kreeg was dat helaas terug gebracht tot 79 gram, hij was toen 2,670 kg. Als ik dat geweten had, had ik voor de Talus3 gekozen, die is iets groter en heeft twee ingangen in plaats van één.
De fabrikanten sites kunnen dus ook wel eens miskleunen.
Wat hier ook meespeelt is dat Cascade onduidelijk is over het gewicht van de footprint.
De 'minimum weight' is alleen de binnen- en buitentent met de stokken. Dat verandert immers nooit.
De haringen en andere extra's kunnen afhankelijk van de tocht uitgekozen worden. Sneeuwharingen wegen heel wat meer dan ultralichte haringen voor perfecte grascampings. Het 'minimum weight' samen met bijgeleverde haringen en andere extra's (maar zonder footprint!) noem je dan het 'packed weight'.

Sommige fabrikanten kennen een fast & light-systeem. Dat is inderdaad met footprint (voor de hele buitentent). Het is dan ook netjes dat MSR het fast & light-weight incl. footprint vermeld. Wat dan weer erg jammer is, is dat de footprint niet het gehele vloeroppervlak van de buitentent bedekt! Zo krijg je vanzelf wel last van condens... :roll:

Wat hier de verwarring veroorzaakt is dat Cascade (en de Vrijbuiter) het 'packed weight' incl. de footprint opgeeft! Tja, die footprint heb je natuurlijk niet altijd nodig. Evenals je niet altijd de bijgeleverde haringen en niet alle scheerlijnen wilt meenemen. Aan die gewichten heb je dus niets! Je wilt immers weten wat het gewicht is zoals je de tent gebruikt.

Enfin, het handigste lijkt om het gewicht van de footprint los te vermelden en daarnaast samenstellingen (light & fast en minimum weight) te vermelden. Packed weight zegt helemaal niks en al helemaal niet als de ene fabrikant dat inclusief de footprint doet en de andere fabrikant exclusief footprint.
johnny-vs schreef:zoiets dacht ik al maar dan mogen ze dat er wel duidelijk bij vermelden vind ik, het totaal gewicht telt he.....niet netjes anders.....
Het minste wat verwacht mag worden is dat men duidelijk en eerlijk is. (En geen van beiden is altijd het geval.) Maar ik vind dat het totaalgewicht onvoldoende informatie geeft. Zo heb ik een mooi setje lichtgewicht haringen (en daarnaast wat rotsharingen) die ik altijd gebruik, zowel ter vervanging van de slechte en zware haringen van mijn Vaude als de matige haringen van Hilleberg. Als ik een nieuwe tent koop wil ik dus weten wat die weegt zonder haringen en hoeveel haringen ik nodig heb. Het liefst zou ik zelf een tent kopen zonder haringen (zoals men veel fietsen verkoopt zonder pedalen), want die heb ik toch (niet) meer nodig en die verslijten echt niet zo snel.

Hoeveel overbodige haringen zouden er geproduceerd worden en bij mensen op zolder liggen?

Renaat