Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2 weken met bepakking door de Franse Alpen - Forum Wereldfietser

2 weken met bepakking door de Franse Alpen

Hallo,
Eind juli vertrekken we met de trein naar Embrun waar we door de Alpen richting de Middellandse Zee zouden fietsen en terug.
Dit is ongeveer de route die we zouden doen:
https://www.google.be/maps/dir/camping+ ... 63!1m0!3e1

We hebben alletwee ervaring met in de bergen te fietsen (pyreneeen). Maar boven de 2000 meter zijn we nog niet geweest.
Normaal gezien hebben alles bij ons en slapen we zo goed als altijd op campings in onze tent.
Zijn er mensen die ervaring hebben in deze streek wat betreft het klimmen, het eten, overnachten, of er winkels zijn om eten te kopen, ...?

Waarvoor dank
Marie
Hallo Marie,

mooie route! zover ik me herinner niet te steile klimmen. Boven 2000 maakt niet zo heel veel uit, hoogste punt ligt ergens op 2800 meter.
maar ik zie dat jullie ten oosten van de Bonette een weg hebben gevonden. Voor zover ik weet is daar geen geasfalteerde route (in Frankrijk) bewuste keuze?

groet, Bert
Hey Bert,
Het klopt inderdaad. We moeten de Col de la Bonnette over, maar ik krijg de weg niet verplaatst in Google maps.
Heb jij enig idee hoe het daar zit met lengte van de klimmen, campings, plekken om te eten, winkels en cafés?
Grts
Marie
mariewessing schreef:Hey Bert,
Heb jij enig idee hoe het daar zit met lengte van de klimmen, campings, plekken om te eten, winkels en cafés?
Grts
Marie
Ben een paar jaar terug drie weken door hetzelfde gebied getrokken en er zijn campings in overvloed. Winkels en café's/restaurantjes kom je ook genoeg tegen. Volgens mij is dat gewoon vergelijkbaar met de Pyreneeën?

De klimmen zijn in de Alpen volgens mij vaak wel langer dan in de Pyreneeën. Check anders cyclingcols.com, dan heb je behalve de lengte ook meteen de stijgingspercentages erbij.

Zie trouwens dat je om de Col de Turini heen gaat? Dat is namelijk wel een hele mooie.

Mooi plan!
Vergeet ook niet langs de mooie gorges Daluis en Cians te gaan. Je kan via Touet du var rijden.
http://www.opdefiets.net/zuidfransegorges.htm

Daarnaast is de col boven Menton ook een aanrader (richting Agnes via de Col de la Madone). Met prachtig uitzicht en dat was de trainingscol van Armstrong.

Zie ook mijn trip in 2003:
http://luddo.freehostia.com/France2003/France2003.htm
mariewessing schreef:Het klopt inderdaad. We moeten de Col de la Bonnette over, maar ik krijg de weg niet verplaatst in Google maps.
Grts
Marie
Ipv google maps zou je beter je route kunnen plannen mbv http://ridewithgps.com
Daar krijg je prima inzicht in de lengte en hellingsgraad van de cols, bovendien kan je andere kaarten gebruiken oa OSM waarop je beter kan zien of een weg verhard is of niet.

De (experimentele) fietsplanner van Brouter is ook aardig, met veel duidelijker kaartjes dan google maps en je kan de route ook bijsturen om hellingen te vermijden:
http://h2096617.stratoserver.net/broute ... penTopoMap
Wij hebben heel veel met het tentje achterop in de Alpen rondgetoerd, en het is allemaal te doen. De Bonnette 2x bedwongen waarvan 1x met tentje en 1x op de (onbepakte) tandem, vanaf dezelfde kant die jij van plan bent en ook de Cayolle maar dan andersom.

Zolang je geen haast hebt en wel een oma-verzet kom je altijd - ooit - boven. Neem de tijd, eet en drink op tijd en hou rekening met je tempo in de ijlere lucht, in onze ervaring zo boven 1800m en zeker boven 2000m. Destijds waren er campings zat waar altijd wel een trekkerstentje bij kon, en we hebben zelfs wel eens in de buurt van Alpe d'Huez bij een caravan op de plek erbij gestaan voor een nachtje, vonden ze prima. Bij de grote passen liggen de campings natuurlijk wat verder uit elkaar en aan zee kan het vol zijn, zeker in het hoogseizoen.

Mijn enige echte opmerking is dat je vanuit de trein wel meteen de Bonnette voor je kiezen krijgt als ik het goed begrijp. Ik ken natuurlijk je basisconditie niet en of dat ook fietsconditie-met-bepakking is, maar dat kan een uitdaging zijn.

Die gorges zijn inderdaad een aanrader, prachtig en niet moeilijk, mogelijk wel druk.
Bedankt alvast voor de antwoorden.
Ridewithgps is inderdaad een heel handige routeplanner.
Gorges de daluis ziet er alvast prachtig uit.
Heeft er iemand ervaring met de colle de parpaillon?
Niet zelf gefietst, ziet er pittig en hoog uit, voor wat het waard is.

Afbeelding Afbeelding
De Parpaillon is een beruchte berg, grotendeels onverhard en met een tunnel op de top waar vaak ijs ligt.

Er is een film over gemaakt, zie:

Daarnaast zijn veel filmpjes op het net beschikbaar, zodat je de staat van de weg kan zien. Meer iets voor de MTB dan een zwaar bepakte toerfiets.
mariewessing schreef:Heeft er iemand ervaring met de colle de parpaillon?
Yep. Prachtig en doen!

De stijgingspercentages zeggen niet alles. Door de soms redelijk grote kiezels op de onverharde weg hobbel je soms alle kanten uit als je te snel fietst (geldt natuurlijk ook voor de afdaling!). Daardoor moet je dan langzamer fietsen dan het stijgingspercentage toelaat en is het allemaal prima te doen. De tunnel bovenop is ook prachtig. Staat vol plassen, weg erdoor zit vol gaten en je ziet nauwelijks iets, omdat het daglicht aan het eind van de honderd meter lange tunnel je verblindt. Ik ben maar gewoon op het licht afgefietst en dat ging best, op een paar natte tenen na. Echt een aanrader.

Meer onverharde cols kun je trouwens vinden op alpenrouten.de.