Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat voor zadel gebruiken jullie. - Forum Wereldfietser

Wat voor zadel gebruiken jullie.

Ik ben (nog steeds) bezig mijn nieuwe Santos te configureren. Ik ben vrij ver gevordert, maar heb toch nog iets waar ik advies over zou willen en dat is de zadelkeuze. Ik lees wel eens dat je dat gewoon moet proberen, maar met een rondje door de wijk kun je niet een zadel uitproberen. Vooral niet een zadel wat je 1000 km moet inrijden ;). Ik moet wellicht erbij vermelden dat ik niet veel zitvlees heb (hoor wel eens dat ik geen kont heb). Het lijkt mij dan ook erg hard zitten op een Brooks zadel. Maar ik heb daar dus geen ervaring mee.

Ik heb de keuze uit de volgende modellen:
  • Terry Climavent
    FLK Brookland, Selle Italia
    Fi'zi:k Rondine cr-mo
    Brooks Conquest
    Brook Classic B17
Hebben jullie ervaringen met één of meerdere modellen?

Wij hebben voor een leren zadel gekozen, na ontelbare andere soorten! Gel, met een gat, zonder een gat, zacht hard... pff.. het heeft een tijdje geduurd, maar uiteindelijk toch zo'n keihard Brooks Countess (vrouwenmodel van de Conquest .. correct me if I'm wrong) zadel gekocht.

De eerste 500 km waren een hel! Je glijdt alle kanten op, zit nog geen model in dat zadel en het is echt hard! :lol:

Maar dan... wow, we vinden het echt een perfect zadel, zadelpijn kennen we eigenlijk niet meer, het zit heerlijk! En het broeierige van gel-zadels is ook verleden tijd.

Het zadel kan nog een tijdje mee, maar dit zal ook onze volgende keus weer zijn.

Succes met je keuze!

El & El

Tja, zadels zijn net wandelschoenen, wat ik lekker vind zitten hoeft nog niet prettig te zijn voor iemand anders. Ik vind een hard, niet al te smal zadel prettig. Op mijn vakantiefiets heb ik Brooks Conquest en op mijn andere fiets heb ik een Rolls zadel van Selle San Marco. Ik heb ook wel eens een gelzadel geprobeerd, maar dat was geen succes, te broeierig. Een kwestie van YMMV denk ik. :-)

Groetjes,
Frank

Smaken en konten verschillen, maar ik zou zeggen: zonder meer een Brooks. Ik heb ook geen dikke kont, maar ik zit heerlijk op mijn Conquest. Vergis je niet dat een ingereden leren zadel behoorlijk wat vering heeft, zelfs de "ongeveerde" B17.
Leer ademt inderdaad en het voegt zich helemaal naar je.....ehhh, onderkant. Dat duurt eventjes, wees daarop voorbereid. Nu kan je ook pre-softened Brooks zadels kopen, maar als je in het begin wat aandacht aan je zadel geeft hoeft een gewone Brooks ook in het begin geen hel te zijn. Mijn vriendin heeft sinds kort een Brooks Flyer, en die vond ze vanaf de eerste rit beter zitten dan haar Selle Royal. Ik heb het zadel in het begin (zaten wat dagen tussen) drie keer flink ingevet met het bijgeleverde Brooks Profide (ook de onderkant een keer), en voorbewerkt met een deegroller. Het leer gewoon soepeler gemaakt, zeg maar. Dan heb je al behoorlijk snel een lekker soepel zadel met flink wat vering. Als je dan ook nog een Conquest (met veren) neemt zit je helemaal gebakken. Overigens zijn die veren behoorlijk stug, dus erg veel trapenergie verlies je er niet mee.
En omdat fietsen voor mij ontspanning is en geen prestatietocht, heb ik er zelfs nog een Thudbuster ST onder gezet, wat mij zeer goed bevalt. Maar dat is een ander verhaal.
Voor mij gaat er niets boven het comfort van een leren zadel, in elk geval.

Ik heb zowel op mijn mountainbike (vakantiefiets) als hybride een Brooks conquest. Op de mountainbike zou ik niets anders willen, ik heb 14.000 km door Nieuw Zeeland en Australie gefietst zonder een centje pijn.
Op mijn hybride (zit meer rechtop) vind ik het zadel niet perfect en zou ik de volgende keer een iets breder model kopen (B17)

Marc.
Yep, ook voor mij de Conquest op m'n vakantiefiets.
Op m'n mountainbike zit een ander zadel, de Titec Ithys Amore.
Maar, voor langer dan 2 uur mountainbiken (en dus ook fietsen in de Andes/jungle) is deze VOOR MIJ niet geschikt.
Even infietsen (donkere kleur broek!) en dan fietst bij mij een Conquest perfect. Eens per jaar naspannen met spansleuteltje (of multi-tool, werkt bij mij nog prima), of zodra je het zadelframe door het leer heen voelt... :wink:
Oow ja, op mijn mountainbike zit ik ver voorover, maar op m'n vakantiefiets (vrijwel) rechtop.

Hier nog een Brooks liefhebber. De enige fiets waar ik geen Brooks op heb zitten is mijn Brompton. Dat zadel wordt wel eens nat, en daar kan een Brooks niet goed tegen. Bovendien gebruiken mijn vrouw en ik beiden die Brompton - een Brooks is echt een persoonlijk zadel, dat naar jouw eigen kont gaat staan.
De voordelen van een Brooks ziin tweeledig: het gaat naar jouw vorm staan, en het is niet broeierig. Het nadeel dat je het zodel zou moeten inrijden is erg betrekkelijk (en speelt voor sommige modellen met dikker leer ook sterker dan voor andere met wat dunner leer).
Blijft dus nog over welk Brooks zadel het meest geschikt is. Hier moet je twee keuzes maken: met of zonder vering, en hoe breed? De ongeveerde zadels gaan van de heel smalle Swallow tot de tamelijk brede B17. Van de ongeveerde modellen zijn ook lichtere en luxere versies met titanium onderstel te koop. Zelf ha dik jarenlang op mijn semi racefiets waarmee ik ook op vakantie ging een ongeveerd Brooks professional zadel. Het is nu dertig jaar oud, en ik heb het nog steeds - maar ik gebruik het niet meer. Ik ben namelijk een paar jaar terug op die fiets overgestapt op de geveerde versie ervan: de Conquest (de countess is hiervan de damesversie). Dat geeft toch net dat beetje meer comfort, zonder dat het erg deint. Die Conquest is eerlijk gezegd mijn lievelingszadel, maar dat komt misschien ook omdat ik van een racestuur houd. Op onze vakantietandem met (licht gebogen) 'recht' stuur zit ik echter veel meer rechtop, en daarom heb ik daar de Champion Flyer. Dat is een iets breder zadel, en het is eigenlijk een B17 met vering. Het is ook een iets soepeler zadel, doordat het leer wat dunner is.
Volgens mij heb je hier dus (in de herenzadels) de vier zadels waaruit je in de praktijk moet kiezen (tenzij je heel erg rechtop wilt zitten en/of je zitbeentjes erg ver uiteen staan - dan kun je nog een B67 overwegen). Wil je geen vering (of heel veel met een Thudbiuster of zo), kies dan een professional als je nogal voorover zit of je zitbeentjes dicht bijeen staan (dat is iets anders dan of je een dikke vette kont hebt), of een B17 als je wat meer rechtop zit of je zitbeentjes ver uiteen staan (of de lichtere en duurdere titanium varianten). Wil je een beetje vering zonder grote risico's dat er onderweg iets kapot gaat, dan is er de keus uit de smallere Conquest of de bredere Champion Flyer.

Hier nog enkele links:
http://www.brookssaddles.com/
http://www.wallbike.com/Brookssaddles.html#
http://sheldonbrown.com/harris/saddles.html

Veel plezier,
Wim

Als je een fiets koopt, mag je verwachten dat als een zadel niet lekker zit -en hij is nog als nieuw- dat je hem mag omruilen. Immers de ene billenpartij is anders dan de andere billenpartij. :lol:
Alleen Brooks-zadels mag je vaak niet omruilen. En dat is logisch want ze gaan naar je billen staan en het duurt honderden kilometers voordat hij zich aan jouw zitbotjes heeft aangepast. Dus probeer eerst een Climavent en zit die niet goed, neem dan een Brooks.

Sinds kort heb ik een Terry zadel. Type Riviera Climavent Gel Women. Dit zadel is ook in herenmodel verkrijgbaar. Vanaf het eerste moment zit het geweldig. Het is een stevig zadel. Ik hou niet van die zachte gelzadels. Het materiaal ademt, is eenvoudig schoon te maken, geeft niet af, droogt niet uit, en heeft dezelfde zit eigenschappen als leder.
Ik heb nog staan twijfelen om een Brooks zadel te kopen maar heb hier niet voor gekozen omdat leder teveel onderhoud vraagt.
Ik mocht het zadel overigens 8 dagen proberen.

Ik rij al sinds jaar en dag met leren zadels. Eerst een 2e hands Ideale uit de jaren '50. Daarna Brooks gekocht. Op m'n randonneuse een Brooks Team Pro, op m'n randonneur een Brooks B17. Allebei prima geschikt voor lange tochten. De B17 is wel een duidelijk stuk soepeler dan de Team Pro. Soms zelfs iets te soepel.
Nadat je de Brooks hebt ingereden valt het onderhoud reuze mee. Zo 2-3x per jaar wat vet aan de onderkant is voldoende.

Zo, wat een reacties in zo'n korte tijd. Blijkbaar een gewild onderwerp ;) Bedankt allemaal!
Zo te zien zijn de meesten erg te spreken over de zadels van Brooks, en valt het inrijden mee. Het zadel gaat immers vele malen langer mee dan de tijd van het inrijden. Verder een goede ervaring met de climavent van Terry.

Zijn er ook mensen die bekend zijn met de FLK Brookland van Selle Italia of de Rondine cr-mo van Fi'zi:k. Ik ben dan vooral benieuwd naar de FLK Brookland.

Nou Richard, het lijkt me meer een gebild onderwerp....
:oops:
De FLX Brookland heb ik geen ervaring mee maar wel de Selle Italia FLX genuine gel met leren dek. Prima zadel, niet te zacht, niet gauw zweterig en niet inrijden.

Het Brookland zadel is aan de zachte kant, dus eigenlijk niet geschikt voor een vakantiefietser. Selle Italia FLX (evt. de trans-am versie, dus met gleuf) is een lekker stevig zadel, waar bijna iedereen wel goed op zit. :wink:
Maar lange termijn denkers (die bereid zijn om pijn te lijden) kiezen meestal voor Brooks.

Ik gebruik naar volle tevredenheid sinds een paar maanden de Brooks Classic B67.

Afbeelding

Afbeelding

Ben persoonlijk niet zo een voorstander van lederen zadels.
Groot nadeel vind ik nog altijd dat ze makkelijk hun vorm verliezen als ze nat worden.
Na wat negatieve ervaringen met Brroks hieromtrent , zou ik eerder kiezen voor een niet te zacht gelzadel.
Ik heb juist om die reden van Brooks zelf zo'n regenhoesje wat ik aan het zadelframe bevestig met het klittenband als ik 'm niet gebruik.
Tevens heb ik (zonder regenbescherming voor het zadel!) aardige watervallen over me heen gekregen in een half jaar Zuid-Amerika. Geen invloed op het zadel.
Op reis zou ik evenwel de overal voorhanden plastic tasjes gebruiken. Dit geeft mij meer het veilige gevoel van waterdichtheid dan het zadelregenhoesje van Brooks.

Allen bedankt voor de reacties.

Ik heb inmiddels een bestelling uitstaan bij Santos voor een mooie STR02 met daarop een Brooks Conquest. Het zal even afzien zijn, maar als ik hier de ervaringen zo lees, is het dat ook wel waard. Zo niet, dan laat ik dat nog wel weten.

groeten,

Richard

Toch vreemd...De Brooks zijn erg populair en doen het geweldig als fietszetel, maar als ik een rij fietsen zie staan, zie ik alleen maar "gellie's". Zal toch ook een centenkwestie zijn. Of de meesten boeit het niet.

50er schreef:Toch vreemd...De Brooks zijn erg populair en doen het geweldig als fietszetel, maar als ik een rij fietsen zie staan, zie ik alleen maar "gellie's". Zal toch ook een centenkwestie zijn. Of de meesten boeit het niet.
Een Brooks 'smoelt' niet volgens de meesten. En het gewicht staat ook velen tegen. Maar kom volgend jaar augustus maar eens kijken tijdens de fietsenkeuring vooraf aan Parijs-Brest-Parijs. Dan zie je ineens een enorm aantal Brooks zadels.

50er schreef:Toch vreemd...De Brooks zijn erg populair en doen het geweldig als fietszetel, maar als ik een rij fietsen zie staan, zie ik alleen maar "gellie's". Zal toch ook een centenkwestie zijn. Of de meesten boeit het niet.
Helaas wordt "de markt" bepaald door de gemiddelde consument, en die blieft, met dank aan moderne marketinghypes, geen Brooks. Ik ken zo een fietsenmaker, met een mooie en goed bezochte zaak, waarvan ik wist dat hij een doos met enkele tientallen tweedehands maar goede Brookszadels had, waarvan ik er ooit een had gekocht voor f 15,-. Toen ik daar een paar jaar geleden naar toe ging om er een te kopen bleek dat hij ze allemaal had weggegooid. Hij bood ze wel eens aan ter vervanging van plastic zadels op de vele fietsen die hij verkocht. Maar ik was de enige die er ooit een gekocht had.
Leon