Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorbereiding eerste fietsreis - Forum Wereldfietser

Voorbereiding eerste fietsreis

Hallo!

Mijn naam is Stella, en ik wil van de zomer van Tilburg naar Bern fietsen in ongeveer 11 dagen, een route van zo'n 840 kilometer. De route staat omschreven als "Voor het grootste deel makkelijk, m.u.v. enkele klimmen in de Ardennen, Vogezen en Jura."

Ik ben 24 jaar en in goede conditie (spin al bijna twee jaar lang drie keer per week in de sportschool en heb daarvoor aan hardlopen en roeien gedaan). Ik heb in vorige zomervakanties wel regelmatig dagtochten gemaakt van maximaal 70 kilometer (bergachtig gebied), maar dit wordt mijn eerste lange fietstocht.

Ik wil in juli al vertrekken en ben nu op zoek naar een tweedehands vakantiefiets. Zodra ik deze heb ga ik elk weekend een dag fietsen. Ook zat ik er aan te denken om in de sportschool twee uur achter elkaar te spinnen ipv een uur.

Ik vroeg me af of jullie nog tips hebben voor het voorbereiden? Alle opmerkingen en tips zijn welkom!

Groetjes,
Stella
Mits je niet te veel meeneemt, gaat het fietsen vast wel lukken. De Koga uit je ander berichtje is, mits alles in orde en de juiste maat, prima geschikt. Wel is enige fietsreparatiekennis (zeker bij een tweedehands fiets) essentieel om niet bij de eerste lekke band al tot stilstand te komen.
Bedankt voor de reactie!

Ja, daar maakte ik me ook een beetje zorgen over. Ik probeer altijd alle reparaties aan mijn stadsfiets zelf te doen. Ik weet daardoor hoe ik een band moet plakken, een binnenband (voor en achter) moet vervangen, en ik heb ook een keer mijn buitenband aan de achterkant vervangen. Ook heb ik enige ervaring met een spakensleutel om slagen uit mijn wiel te halen. Maar daar houdt mijn kennis op.

Ik heb aardig wat reisverslagen gelezen en het valt me op dat spaken nogal eens willen breken. Hier wil ik me op voorbereiden door op internet erover te lezen en youtube filmpjes kijken.

Is er nog andere kennis essentieel?
Persoonlijk doe ik niets met mijn spaken, maar laat ik dit over aan vaklui. Spaken breken over het algemeen namelijk niet zomaar. De kans dat je voldoende ervaring opdoet om adequaat een spaakbreuk te repareren, is dan ook klein. De kans dat je het suboptimaal doet, en juist daardoor sneller in de problemen komt is groter. Een tijdelijke noodspaak erin zetten is het meeste wat ik zelfstandig zou doen.

Qua echt essentieel zou ik veel eerder het volgende beschouwen, voor een tocht van nog geen 2 weken:

Wisselen binnen band, plakken binnen band.
Wisselen remblokjes, afstellen remmen.
Kettingbreuk repareren (lopen naar een fietsenmaker welk vele kilometers verwijderd is zal de 1e fietsvakantie er namelijk niet plezierig opmaken, hoewel de kans op een kettingbreuk klein is).

En weet daarnaast hoe je je voor- maar met name ook achterband los kunt halen èn terug kunt plaatsen. Ketting erop leggen. Handschoentjes mee te nemen om bij deze dingen geen vieze handen te krijgen :p. En wees je bewust van standaard fietsonderhoud.

Veel meer dan dat zul je op een korte reis niet snel tegenaan lopen. Wat je kunt overwegen is het boekje fietspech aan te schaffen. Loop je toch nog tegen iets anders aan, en wil je het zelf oplossen, kan dit een praktische leidraad bieden.

Bedenk eventueel voor de route terug, of je je fiets kunt demonteren zoals wenselijk is voor de methode van vervoer. Weet niet of je terug vliegt, trein pakt, of iets anders.



Qua eventueel extra trainen e.d. zoals je voorstelt kan. Maar je zult het waarschijnlijk niet ècht nodig hebben. 840 km in 11 dagen is namelijk niet zozeer een record afstand. Je kunt het erg schappelijk afleggen in een rustig tempo.
stef.l schreef:Persoonlijk doe ik niets met mijn spaken, maar laat ik dit over aan vaklui. Spaken breken over het algemeen namelijk niet zomaar. De kans dat je voldoende ervaring opdoet om adequaat een spaakbreuk te repareren, is dan ook klein. De kans dat je het suboptimaal doet, en juist daardoor sneller in de problemen komt is groter. Een tijdelijke noodspaak erin zetten is het meeste wat ik zelfstandig zou doen.
Spaakje kan ook breken als hij beschadigd is geraakt of als je echt een harde klap maakt. Hoeft niet altijd meteen iets mis met je wiel te zijn. Dan vind ik het wel handig om zelf wat spaken mee te hebben en zoveel ervaring is daar niet voor nodig. Die vakman is ook niet altijd om de hoek.
Bedankt voor de tips, Stef! Ik heb het boekje besteld. En goed om te weten dat ik me over de afstand waarschijnlijk niet al te veel zorgen hoef te maken (:

Ik ga nadat ik aankom in Bern 7 maanden in Bern wonen voor mijn stage, dus terug hoef ik dan voorlopig nog niet ;)
Hallo Stella,
Gezien je sport achtergrond is je basis al prima in orde,daar is dus niets extra voor nodig.
Wel is het goed om wat langere fietstochten te maken,al was het maar om je billen te laten wennen om uren op een op een zadel te zitten.
Verder onderweg voldoende drinken en eten.

Als je een goeie fietst hebt
met goeie banden op de juiste spanning , eventueel met lekbescherming ,zal je vrij zeker niet met lekke banden geconfronteerd worden.
Als je wielen goed zijn krijg je ook geen spaakbreuk ,tenzij je met 40 kg bagage onverhard gaat rijden
Niet te bang zijn en gewoon gaan!

Dirk
Bedankt Dirk! Ik vind het ontzettend spannend ja, maar heb er ook heel veel zin in!

Heb nog niet bedacht wat ik precies mee ga nemen. Maar basic kampeeruitrusting en een extra fietsbroek zal zeker geen 40 kg wegen ;)
Leuk! Gewoon lekker gaan en niet al te veel zorgen maken. Komt allemaal goed. Linksom of rechtsom, dat is wat ik heb geleerd na drie maanden fietsen.
Tijden veranderen; voorheen was de eerste link die op deze vraag werd afgeschoten:
http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf ...
De voorbereiding zou kunnen bestaan uit het bezoeken van mijn lezing over mijn fietstocht door de VS:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 30&t=22622

En je steunt er ook nog een goed doel mee.
Lijkt me erg interessant, Ad. Ik weet nog niet zeker of ik die dag kan, maar zal het wel in mijn agenda zetten.

Erg behulpzaam document, Arno, dankjewel! (:


Ik ben nu op zoek naar een tweedehands fiets van ongeveer maximaal 400 euro. Nu kwam ik deze fiets tegen op marktplaats voor 195 euro, zou dat wat kunnen zijn?
De Forest is geen fiets om de wereld mee rond te fietsen, maar voor jou tocht naar Bern prima. Waarschijnlijk moet je wel op zoek naar een andere bagagedrager, zadel en stuur. Als je ook nog ketting, tandwielen, banden etcetera moet vervangen zit je snel boven je budget. Dus het hang ervan af in welke staat deze fiets verkeerd.
Stella90 schreef:Nu kwam ik deze fiets tegen op marktplaats voor 195 euro, zou dat wat kunnen zijn?
Als die fiets in orde is en hij zit je goed, dan moet dat volstaan voor de tocht (als je niet te veel de verharde paden verlaat). Maar of die fiets in orde is en past is onmogelijk op basis van die foto te beoordelen.

De kans om voor dat bedrag een fiets op de kop te tikken is die zowel volledig in orde als betrouwbaar is, acht ik niet zo groot. Dus of die fiets geschikt is, is ook afhankelijk van je eigen bereidheid en kunde om de fiets op te knappen.

Renaat
Het was misschien niet zo handig om een apart topic te beginnen over mijn zoektocht naar de juiste fiets want nu wordt dezelfde discussie twee keer gevoerd.

Maar over de voortgang van mijn voorbereidingen. Ik heb dus een opknapfiets op de kop geslagen op marktplaats.

De vorige eigenaar zegt het volgende erover:
"Frame is van aluminium banden zijn goed, bagagedrager is goed, schakelen gaat goed, misschien even een nieuwe ketting en afstellen. De Remhendels en misschien remblokjes moeten worden vervangen en naar de verlichting moet worden gekeken."

Dus ik denk dat het erop neerkomt dat ik de binnen en buitenbanden moet vervangen, nieuwe remblokjes, kabels en grepen, eventueel een nieuwe ketting, lamp met dynamo gaat er sowieso af.

De banden vervangen moet me lukken. En remblokjes en kabels vervangen waarschijnlijk ook. Maar handgrepen monteren en eventueel een nieuwe ketting lijkt me een lastiger karwei. En ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat ik door mijn onkunde de fiets op een kneuzige manier repareer waardoor ik straks fietspech krijg of iets verniel.

Denken jullie dat ik aan deze fiets, mits opgeknapt natuurlijk, een prima fiets heb voor mijn tocht naar Bern? Of kan ik beter voor 400-500 euro een tweedehands fiets kopen die prima in orde is?

En als ik hem op ga knappen, wat kan ik dan het best door een fietsenmaker laten doen, en wat zou ik zelf kunnen doen?
2 keer binnen 12 euro
2 keer buiten 20 tot 50 euro per stuk
kabels 7 euro met stuk
blokken 10 to 20 per set
ketting 10 /25 euro

ketting vervangen is een eitje, als de cassette (achtertandwielen) ook nog versleten zijn wordt t een ander verhaal.

fm is paar uurtjes bezig. jij waarschijnlijk zo te horen een dag. Het mooiste is een fm zien te vinden waarbij je t samen kan doen. Daar leer je het zelf van voor als t tijdens ej vakanite nog mis mocht gaan.
Meestal is dat niet de fm om de hoek. Meer kans bij een fiester die zelf zijn onderhoud doet en je kent, of dat een racefietser mountainbiker vakanitefietser is maakt niet zo veel uit. Vraag die dan meteen om mee te gaan om de fiets te kopen dan gaat t ws goed. de verkopen weet warschijlijk ook niet of zn lagers balhoofd trapas ect nog ok zijn.

Of een fiets van 400 wel in order is, is net zo lastig te zien als deze. als ik het goed heb staat hier ergens een checklist hoe koop ik een 2e handsje. zo niet

http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
dan t kopje fietsje kopen
Ja klopt, Lennart! Het lijkt mij ook ideaal om hem samen met iemand die ervaring heeft op te knappen. Bij What the Fiets in Utrecht (ben daar als Utrechtse student echt fan van!) leer je onder begeleiding van een student met kennis over fietsen, je eigen fiets te repareren. Heb daar al geleerd mijn binnen en buitenbanden te vervangen. En heb ze gemaild of ze me kunnen helpen met het opknappen van mijn fiets.

Ik kreeg op het andere topic ook al een reactie met het vermoeden dat de cassette misschien versleten zou kunnen zijn. Is dat makkelijk te controleren en hoeveel zou dat kosten?
Wim heeft t antwoord al gegeven en goolge is de virend. en ik hooop Santiago2011 binnenkort ene goede kennis. Daar heb je ws meer aan dag studenten die studentenfietsen opknappen. Er kunnen er best en paar bij zijn dei een vakantiefiets op order kunnen bringen. gezein de budget zul je geen hele rare dingen kopen.

de cassete en meer tips :
http://www.vakantiefietser.nl/praktische-tips/fiets/

veel plezier met de vakanti en de voorpret (feits vinden en zorgen dat t goed is)
Oh, en als ik dan nog een suggestie mag doen over je tentje, ik heb de Spitfire solo ook kort geprobeerd, in de winkel kon ik er goed in liggen maar een standaardmatje van 52x182 past, tja, net wel, net niet. Ik zou een modelletje nemen dat op zijn minst iets afgerond of taps is, dus niet echt rechthoekig. Kan zijn dat dat wel werkt hoor, maar ik durfde het niet aan.
Mooie fiets, met wat opknapwerk een uitstekende keus voor een eerste fietsreis. Veel plezier richting Bern.

En met o.m. ontbrekende remhandle een heldere, begrijpelijke (maar zeer gunstige) prijsstelling.

Succes, groet, Hans