Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Optie Niet over weg op je GPS - Forum Wereldfietser

Optie Niet over weg op je GPS

Ik of wij gebruiken wel eens de auto navigatie als we in een onbekend gebied gaan fietsen. Zo'n accu houd toch aardig vol. We zetten de optie Niet Over de Weg van het systeem aan, er staat op het scherm een rechte lijn naar de plaats die wij met de fiets willen bezoeken. We volgen die lijn, gaan links of rechtsaf om in de buurt van die lijn te blijven. Zodoende hoeven we niet de boordjes te volgen en komen ook in die plaats. Het is een goede manier om het fietspad naast de N??? te vermijden.
Heeft, of welk, GPS systeem heeft ook deze optie. In de winkel wel eens naar deze optie gevraagd, maar ik kreeg een blik van ik zie water branden. :lol:
De Etrex serie kan dit alleszins, heet gewoon offroad navigeren, maar ik neem aan dat elke "outdoor" gps dit kan.
Alle outdoor Garmins hebben dat. Overigens totaal niet nodig icm de OFM kaarten die uitstekend zijn.
Inderdaad. Op mijn Garmin Dakota 20 kan ik op de kaart een punt prikken waarnaartoe ik de gps me wil laten navigeren. De gps geeft dan aan wanneer ik moet afslaan. Als die weg me niet bevalt en ik verder fiets, past de gps zijn route aan. Vind het vooral handig als ik me aan het eind van de dag naar hotel of camping wil laten loodsen.
Op auto navigatie is deze optie, zover ik me heb laten informeren, niet meer aanwezig. Dan toch maar een tweede apparaat in huis?
De Garmin Monterra en de Montana zijn bijna alleskunners. De Monterra heeft zelfs Wifi etc. Geschikt voor auto, motor, fiets en wandelen. Geschikt voor meerdere kaarten, die je naar behoefte kunt instellen.

Piet.
Sommige autonavigatie heeft dit zeker nog, al was het maar om te kunnen navigeren bij offroad gebruik of in gebieden waar geen kaart beschikbaar is. Maar welke toestellen dat dan juist zijn daar kan ik je helaas niet bij helpen, misschien op een 4x4 forum?
multiwgb schreef:Op auto navigatie is deze optie, zover ik me heb laten informeren, niet meer aanwezig. Dan toch maar een tweede apparaat in huis?
Waarom niet gewoon je smartphone gebruiken voor deze simpele taak? Voldoende apps welk dit tenslotte kunnen, bijv:
https://play.google.com/store/apps/deta ... sarrowlite
https://play.google.com/store/apps/deta ... r.navicomp
https://play.google.com/store/apps/deta ... avicompass

Zowel qua kosten als gebruiksgemak zal het denk ik al snel de voorkeur hebben tegenover een tweede apparaat. Behalve indien je accutijd op de smartphone erg ongunstig is, of je geen smartphone in bezit hebt uiteraard.
google even op openfietsmap. daar staan hele goede beschrijvingen hoe het zit met navigatie profielen en garmin.
Bedankt iets, wijzer. De Garmin voor de auto bevalt me wel tot nu toe. Het is niet zo heftig wat we willen doen.
De campings in Frankrijk waar we met de caravan komen wat tripjes maken.
Eigenlijk zou ik mijn navigatie moeten updaten, maar dan kan ik net zo goed een nieuwe kopen. :lol:
Nog maar eens gaan buurten en zien wat wijs is.

Voor te navigeren met een smartphone moet je toch een internet abonnement hebben dat gaat toch niet met een prepaid?
Met een smartfone kan je offline prima routeren als er een gps inzit, bijv. met Osmand icm osm kaarten.
Iedere kaartloze GPS zou dit moeten kunnen volgens mij. Je moet enkel via de pc de locatie invoeren (maar dit kan ook voortijdig in grote hoeveelheden). Dan geeft hij gewoon een pijl aan met de richting naar dat punt. (dat doe ik tenminste altijd met mijn GPS van 50 euro)
Gaat het om incidenteel gebruik dan kan een smartphone hiertoe een prima optie zijn. Wellicht in combinatie met bijv oruxmaps of osmand.

Nadeel van de smartphone is ondermeer accu levensduur en afleesbaarheid.

Ga je het veel gebruiken dan is een 'dedicated' gps interessanter.

Als je al een autonavigatie hebt dan zou ik adviseren niet te kiezen voor een toestel dat beiden doet, maar voor een specifiek outdoor apparaat.
Montana en Monterra kunnen weliswaar beiden, maar zijn ook erg forse apparaten en vrij kostbaar.

Met een simpele etrex20 kom je, letterlijk en figuurlijk, een heel eind. Zeker in combinatie met Basecamp en de al genoemde open fietsmap.

Bovendien zul je vermoedelijk uiteindelijk merken dat die directe routes misschien minder belangrijk zijn. Dat je die nu wilt gebruiken komt omdat de kaart op die plek geen dekking heeft; gaat het om fietsen dan ga je nog heel verbaasd zijn over de dekking van OFM.

Daarnaast ga je mogelijk ook de, inmiddels miljoenen, kant en klare fietsroutes op internet ontdekken. Die zijn weer in het zogemaande 'trackformat'. Vergelijkbaar met de 'directe route' maar veel vaker gebruikt.

Advies:
a. installeren basecamp op je computer. Gratis te downloaden via garmin.com/basecamp
b. installeer vervolgens de Open fiets map: www.openfietsmap.nl
c. bekijk de video's op http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/
d. bekijk routesites op http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen ... ownloaden/

In plaats van brandend water zal er nog een wereld voor je open gaan. Succes!
de nieuwe routeplanner van de fietsersbond werkt heel goed en is mooi en simpel opgezet.

Ik heb in luttele seconden een mooie route gemaakt van den haag naar het Amsterdamse bos voor vrijdag.

Ik hou van de natuur en vul dan vaak in,via route punten, en de planner maakt automatisch een mooie route. bekijk deze in Basecamp en zet de route dan in mijn gps.

mario
Zo doe ik dat ook vaak. De eerdere versie van de nieuwe fietsrouteplanner had geen mogelijkheid om een rondje te creëren, maar dat is inmiddels ook opgelost. Blijft mooi!
supermario schreef:de nieuwe routeplanner van de fietsersbond werkt heel goed en is mooi en simpel opgezet.
Yep. Is ook een optie. Wel zie je dat, door de enorm toegenomen populairteit (en de mogelijkheid zelf aan te passen), de OFM kaart inmiddels een stuk actueler is. Bovendien is het niet beperkt tot Nederland.
Ander voordeel van Basecamp/OFM is dat het offline werkt.

Echter: de FB planner is beslist intuïtiever in gebruik en ook dat kan belangrijk zijn.