Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spoedvraagje: Spiegelje zelf in bar-end boren - Forum Wereldfietser

Spoedvraagje: Spiegelje zelf in bar-end boren

Ik vroeg me af of iemand ons kan vertellen hoe we ons spiegeltje het beste in onze bar-end kunnen boren, zoals ik hieronder zie dat gedaan is voor 'Arnob'. We hebben gereedschap zelf, maar zoek alleen nog even wat ervaringen, do's en don'ts. En oh ja, we gaan a.s. zondag al weg :) :shock:

Dank alvast voor tips en tricks!
arnob schreef:Bike4Travel had een oplossing: de top van mijn bullbar(retje) is afgezaagd en daar is een spiegel opgeschroefd:

Afbeelding
Mijn barend is massief. Daar een klein stukje afzagen zodat een recht oppervlak ontstaat. Schroefgat in boren.
Van de houder van het spiegeltje wordt de onderzijde afgezaagd: weer een recht oppervlak. Schroefgat onderzijde bevestigingspunt.
Bevestiging dmv schroef (niet te kort).
Als schroef bij voorkeur een die niet roest. Ik gebruikte er een van een aluminium. Messing is mooier maar kwetsbaarder.
Misschien dat dit een beter inzicht geeft:
Afbeelding

Overigens gebruik ik mijn barends zelden en dat geeft andere mogelijkheden:
Afbeelding.
Dit spiegeltje heeft een heel breed zichtspectrum. In geval van nood vouw ik mijn vingers om de bevestiging heen. (B4T, 10 Euro)
Ik heb een spiegeltje van B&M en heb de beste ervaringen met het bijgeleverde kunststof bevestigingsriempje. Detevens bijgeleverde dop die je in je stuur/ bar-end kan steken is bij mij al een paar keer gebroken. Het kunststof doet dat niet.

Zo'n riempje was een van de dingen waarvan ik blij was dat ik het bij m'n reserve spullen had zitten op wereldreis.
Maarten & Line schreef:Ik heb een spiegeltje van B&M en heb de beste ervaringen met het bijgeleverde kunststof bevestigingsriempje. Detevens bijgeleverde dop die je in je stuur/ bar-end kan steken is bij mij al een paar keer gebroken. Het kunststof doet dat niet.

Zo'n riempje was een van de dingen waarvan ik blij was dat ik het bij m'n reserve spullen had zitten op wereldreis.
Hoi Maarten, dat kunstof kogel gewrichtje is inmiddels van een metaal gemaakt waardoor het minr snel breekt. De oude kunstof versie was inderdaad erg kwetsbaar en brak snel af.
ok, ik heb heb het niet aangedurfd in m'n bar end te boren, ze zijn van cane creek, die zachte variant. Ik heb het nu zo opgelost, zoals ik er ook mee heb gereden vorig jaar in china... tis even afwachten of ik het zo prettig genoeg vind, ik gebruik bijna continue m'n bar ends over de volle lengte dus eigenlijk is het sowieso niet fijn dat ding op m'n bar end te doen...

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 2f4b754506
Ik heb op een aantal reizen dit gebruikt tot ik een fiets met racestuur kreeg:
http://www.topeak.com/products/Mirrors/Bar_n_Mirror

Het werkte goed, ik kon er auto's mee zien aankomen en controleren of de andere helft er nog bij was als ik voor reed. De bar-ends waren comfortabel, en ik had meteen twee spiegels, wat in Engeland goed uitkwam.
Oberlauda Bike mirror... eventjes reclame maken voor wat mijns inziens de beste spiegel is die ik ooit heb gehad.
Janneke,

Ik heb ook cane-creeks en heb het als volgt opgelost:
De bout die aan de onderkant van je canecreek zit vervang je door een langere versie en de kop van die bout komt tussen de 2 helften waarin ook het pootje van je spiegel geklemd wordt. Het is even zoeken naar een juiste bout maar dan zit het wel mooi vast zonder dat ie in de weg zit. De kop van de bout vervangt dan het kopje van het bevestigingsdeeltje van het spiegeltje. Het is even prutsen maar je hoeft dan niets te vernielen.