Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pamirs - de Pamir higway, Bartang of Wakhan vallei? - Forum Wereldfietser

Pamirs - de Pamir higway, Bartang of Wakhan vallei?

Lekker uitrusten betekend ook tijd voor lezen over het vervolg van de reis! Over een dikke twee maanden zullen we in het Pamir gebergte zitten. We kunnen daar kiezen uit drie verschillende wegen. Namelijk de Pamir higway = de volledige M41, de Bartang valei en de Wakhan valei (06). Wie heeft hier gefietst en wat waren high- en down lights van je route ? En hoe zit het met de bevoorrading op deze stukken en water? Ja we hebben ook het boek van Frank gelezen - we zullen hem ook nog een mailtje sturen.

Bedankt alvast!

F en D
Hoi,

Ik weet even niet hoe de verschillende routes ook alweer heten, maar ik weet nog dat we destijds voor de 'makkelijke' route gekozen hebben, omdat we zin hadden in 'iets anders' na een lange tijd hetzelfde gezien te hebben. De 'makkelijke' gaat over de M41. We hebben nog wel een detour gemaakt naar een Unesco dorpje (pfff... hoe heette dat ook alweer?!?!), nou ja, ligt bij een groot meer ten Noorden van de M41 nog voordat de andere route erbij komt. Ohja, Bulun-Kul!

Ik weet niet of de route 'mooier' is, maar misschien wel uitdagender, dan zou je voor de route langs de grens met Afghanistan kunnen gaan. Ik denk als we meer uitgerust waren destijds, dan hadden we die route waarschijnlijk genomen. :) We zullen het waarschijnlijk nooit weten wat mooier is! :)

Halverwege tussen Khorog en Bulun-kul kom je langs een thermaal badhuis/hotel met 3 poepgaten op een rijtje in het toiletgebouw (altijd leuk), hier kun je weer water halen en je kon er ook iets simpels eten weet ik nog.

Succes met je keuze!
Bedankt! We hadden eergisteren al jullie site gelezen maar konden er niet echt een route uit halen. Altijd gedacht dat jullie de gehele rivier gevolgd hebben - de Wakhan route. De zogenaamde 'hoofdroute' gaat geheel over de M41. We hebben inmiddels meer over de Bartang vallei gelezen en die valt wat ons betreft af, vanwege de vele rivieren die je door moet in combinatie met zomerregen. Nu nog kiezen tussen de hoofdroute geheel over de M41 en de Wakhan vallei. Maar we hebben nog ff tijd. :wink:
Je kan je beslissing nog uitstellen tot je in Khorog bent. Dan heb je al een leuk voorproefje van de Pamir gehad op de route vanaf Dushambe.
De wegen in de Wakan Vallei zijn erg slecht hebben wij gehoord. Soms ben je uur na uur je fiets door mul zand aan het duwen omdat er niet te fietsen is.

Volgens mij is SjirkM door de Wakan Vallei gefietst, dus wellicht dat hij nog goede informatie voor je heeft.
Yep dat van de slechte wegen dat mailde je gisteren al. Dus het zal vooral ook van de zin en/of vermoeidheid en/of weer net van te voren af hangen - dus die Korogh tip is een goeie Maarten. Gisteren ook Sjirks blog zitten lezen - ik zal onze andere vaste reisadviseur mijnheer S. Meijer maar weer es mailen. :wink:
Naast het volgen van de M41 vanuit Dushanbe, kan je ervoor kiezen (of "verkeerd" te rijden) om via Kulab te gaan. Dit wordt wel de winterroute genoemd, wegdek is in een betere staat. Kijkend en sprekend met andere fietsers is de M41 tot Khorog aan te raden met een rivier doorsteek. Persoonlijk heb ik genoten van het volgen van de Panj rivier en vervolgens vanuit Khorog de M41 te volgen. Het blijft uiteraard persoonlijk en dat is geheel aan jullie. Een andere optie is een visum aan te vragen voor 45 dagen en dan vanuit Khorog trips te maken. En ik probeer nog feedback te krijgen over een visumaanvraag in Tashkent.
jpvandeloo schreef:Naast het volgen ....Een andere optie is een visum aan te vragen voor 45 dagen en dan vanuit Khorog trips te maken. En ik probeer nog feedback te krijgen over een visumaanvraag in Tashkent.
Dank je!
Vandaag maar es verder lezen over je suggesties. Heb jij over Kulab gefietst? Waar denk je feedback te krijgen over de visumaanvraag in Tashkent? Heb de vraag nu al op een heleboel plaatsen uitgezet met tot nu toe geen antwoord
Inderdaad via Kulab.

En omtrent de visumaanvraag, het schoot mij te binnen dat mijn fietsmaat welke ontmoet in Bishkek en waarmee ik verder ben opgefietst zijn aanvraag in Tashkent heeft gedaan. Ik heb hem een mail gestuurd.

To be continued ...
:!: Voor allen die ook naar de Pamir binnenkort gaan - Buitenlandse Zaken UK twitterte net over weer een geweldsuitbraak in Tajikistan namelijk in Korogh.
Summary
Still current at: 21 May 2014
Updated: 21 May 2014
Latest update: Summary - outbreak of violence in Khorog
There has been an outbreak of violence in Khorog, the administrative centre of Gorno-Badakhshan Autonomous Oblast (GBAO) a region close to the Afghan border, on 21 May 2014. There are unconfirmed reports of shootings and that several municipal buildings have been burnt down and that the road in and out of Khorog is closed.

If you’re in the area, you should stay indoors and off the streets for the time being. The FCO is seeking further clarification and you should check this site regularly for further updates.
Dat lijkt daar schering en inslag.. Be careful!!