Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spatborden - Forum Wereldfietser

Spatborden

Hoi,

Ik ben opzoek naar nieuw spatborden om te kunnen combineren mijn mijn Schwalbe Almotion (28x2.00 / 50-622). Ik dacht eraan om SKS Chromoplastics te kopen, maar deze zijn er blijkbaar niet voor zulke maten... SKS Bluemels zou een alternatief kunnen zijn, maar dan ben ik genoodzaakt om de B65 te nemen en dat lijkt mij veel te breed.

Kent er iemand een goed (vast) alternatief?
P50 te krap?
Ik heb een paar dagen geleden 53mm bluemels op mijn fiets gezet (bluemels b53 26", http://www.sks-germany.com/?l=de&a=prod ... 6208801430) en die passen net over mijn 2.0 marathon supremes. Dus ik denk dat 53mm ook voor jou kan werken.

De spatborden zelf zijn niet het probleem, maar de montagepunten voor de stangetjes komen erg dichtbij de band, er is nog zo'n 1 tot 2 mm ruimte aan de zijkanten. Mijn banden meten 48.5 mm breed, dus als je banden echt 50mm breed zijn kan je problemen krijgen.

Maar met een beetje kracht kan je de montagepunten een millimeter (of twee) naar buiten duwen, zonder problemen te krijgen met het vastzetten, het zijn makkelijk buigbare stukjes metaal. Ik heb ze zelf nog niet naar buiten gebogen.

Afbeelding
ik heb vorige week ook een setje 50-622 mtb banden gemonteerd, mijn originele spatborden heb ik vervangen door een set M-wave 62-28 . er loopt een metalen strip door het spatbord (onzichtbaar) waarbij je aan de uiteinden met een drukker de stroomkabel kan aansluiten. de beugels zijn 2 cm in lengte verstelbaar, en tijdens het passen verschuifbaar over de lengt van het spatbord.
@ Omegerrit: op hun site schrijven ze dat P50 gebruikt kan worden voor "700x38-45". Aangezien ik hier met 50mm zit, vermoed ik dat ze te klein zijn. Niet?

@ ErikB81: Ik moet mijn banden nog kopen, dus weet niet exact hoe breed ze zijn... Ik moet dan toch de b53 28" kopen hé?

@ nobbiomatic: Alvast bedankt! Ik zal het zeker bekijken :)
zo ziet het eruit, moet nog wel uitgericht worden....en voor 10 euro kun je daar geen buil aan vallen...

Afbeelding

:roll:
Ik gebruik zelf de Planet Bike Cascadia. Breed genoeg voor de mountainbike banden, zeker voor BA 2.0, zelf ook met die combi gereden vorig jaar.
nobbiomatic, zou je een grotere foto kunnen plaatsen, want hierop is niet veel te zien :p
Denk dat je gelijk hebt, P50 is te krap, tenzij je mazzel hebt dat de banden (heel) smal vallen op jouw velg.

Die B53 zie ik nu geeft ook maar 700 x 38 - 47 voor 28", houdt ook niet veel over zoals de foto's van ErikB81 laten zien. Dus dan kom je toch op die B65 uit of een van de andere genoemde opties......
De chromoplastics in 53mm-622 zijn breed genoeg. Ik gebruik ze al meer dan 10 jaar, zowel op Big Apple, Marathon Supreme, Marathon Dureme als de Marathon Almotion, allemaal in 50-622. Het vormt inderdaad geen overstekend dak, maar voldoet wel.
ErikB81 schreef:Ik heb een paar dagen geleden 53mm bluemels op mijn fiets gezet (bluemels b53 26", en die passen net over mijn 2.0 marathon supremes. Dus ik denk dat 53mm ook voor jou kan werken.

De spatborden zelf zijn niet het probleem, maar de montagepunten voor de stangetjes komen erg dichtbij de band, er is nog zo'n 1 tot 2 mm ruimte aan de zijkanten. Mijn banden meten 48.5 mm breed, dus als je banden echt 50mm breed zijn kan je problemen krijgen.

Maar met een beetje kracht kan je de montagepunten een millimeter (of twee) naar buiten duwen, zonder problemen te krijgen met het vastzetten, het zijn makkelijk buigbare stukjes metaal. Ik heb ze zelf nog niet naar buiten gebogen.

Zo heb ik ook een tijdje rondgereden, maar door het trillen kwamen de stangen steeds tegen mijn banden. Wat het probleem voor mij oploste was om de stangen niet aan de binnenkant van de beugels te monteren, maar aan de buitenkant, scheelt weer bijna een centimeter.
sjefke schreef:De chromoplastics in 53mm-622 zijn breed genoeg. Ik gebruik ze al meer dan 10 jaar, zowel op Big Apple, Marathon Supreme, Marathon Dureme als de Marathon Almotion, allemaal in 50-622. Het vormt inderdaad geen overstekend dak, maar voldoet wel.
Is dit dan niet voor 26"?
brokmaker schreef:
sjefke schreef:De chromoplastics in 53mm-622 zijn breed genoeg. Ik gebruik ze al meer dan 10 jaar, zowel op Big Apple, Marathon Supreme, Marathon Dureme als de Marathon Almotion, allemaal in 50-622. Het vormt inderdaad geen overstekend dak, maar voldoet wel.
Is dit dan niet voor 26"?
Oei! Er waren vroeger (vóór 1980) wel 5 maten die tot de aanduiding 26" werden gerekend, maar 622 hoorde daar echt niet bij! Misschien even bijscholen..
sjefke schreef:
brokmaker schreef:
sjefke schreef:De chromoplastics in 53mm-622 zijn breed genoeg. Ik gebruik ze al meer dan 10 jaar, zowel op Big Apple, Marathon Supreme, Marathon Dureme als de Marathon Almotion, allemaal in 50-622. Het vormt inderdaad geen overstekend dak, maar voldoet wel.
Is dit dan niet voor 26"?
Oei! Er waren vroeger (vóór 1980) wel 5 maten die tot de aanduiding 26" werden gerekend, maar 622 hoorde daar echt niet bij! Misschien even bijscholen..
Ik denk dat 622 nog steeds niet tot 26" wordt gerekend hoor :). Ik ben opzoek naar spatborden voor mijn 29er. Echter op de site van SKS staat dat de P55 enkel voor 26" is. Ik vermoed dat deze dus niet zullen passen...
Ik heb hierover op de fietsenwandelbeurs gesproken met Marco van Bike4travel. Ik heb een Avaghon-28 serie met tot nu toe banden 37-42 breedte en spatborden SKS Chromoplastics P50.
Ik overweeg (ook) Almotion 50 mm breedte en liefst SKS Chromoplastics. Hoewel SKS zegt dat die bredere spatborden in principe voor een 26" fiets zijn, zouden ze ook geschikt voor een 28" fiets. Spatbordbreedte 10-15 mm breder dan je band (dat wordt dus P55 krap ? of P65 beetje overdone ?).
Volgens de site van bike4travel:

Code: Selecteer alles

De radius van de spatborden zijn zo flexibel, dat ze zowel voor 26 als 28 inch te gebruiken zijn. Alleen zijn ze dan wel iets langer/korter.
De P50 is officieel 28 inch, en de P55 en P65 26 inch.
Kies de breedte 10 tot 15 mm breder dan de band.
Wellicht vervang ik in 2 etappes: eerst 50 mm banden en kijken hoe het uitpakt met huidige SKS en wellicht daarna bredere spatborden.
keesm54 schreef:Ik heb hierover op de fietsenwandelbeurs gesproken met Marco van Bike4travel. Ik heb een Avaghon-28 serie met tot nu toe banden 37-42 breedte en spatborden SKS Chromoplastics P50.
Ik overweeg (ook) Almotion 50 mm breedte en liefst SKS Chromoplastics. Hoewel SKS zegt dat die bredere spatborden in principe voor een 26" fiets zijn, zouden ze ook geschikt voor een 28" fiets. Spatbordbreedte 10-15 mm breder dan je band (dat wordt dus P55 krap ? of P65 beetje overdone ?).
Volgens de site van bike4travel:

Code: Selecteer alles

De radius van de spatborden zijn zo flexibel, dat ze zowel voor 26 als 28 inch te gebruiken zijn. Alleen zijn ze dan wel iets langer/korter.
De P50 is officieel 28 inch, en de P55 en P65 26 inch.
Kies de breedte 10 tot 15 mm breder dan de band.
Wellicht vervang ik in 2 etappes: eerst 50 mm banden en kijken hoe het uitpakt met huidige SKS en wellicht daarna bredere spatborden.
Dus de P65 zou normaal bruikbaar moeten zijn. Ideaal zou een P60 zijn :P maar die bestaat spijtig genoeg niet. Er bestaat wel een Bluemels B60. Dit is ook voor een 26". Zouden deze dan op mijn fiets passen (29")?

Welke spatborden zetten koga en santos eigenlijk op hun 29ers? Iemand een idee?
in de herkansing dus...... :?

Afbeelding


zal nog een detailfoto plaatsen
brokmaker schreef: Welke spatborden zetten koga en santos eigenlijk op hun 29ers? Iemand een idee?
Als ik op de websites kijk:
-Koga gebruikt chromoplastics P55, met 47mm banden.
-Santos zegt "SKS spatborden, extra sterke uitvoering, in de kleur zwart
Deze speciaal voor Santos gemaakte spatborden zijn extra sterk, hebben dikke RVS stangetjes en RVS bevestigingsmateriaal." Het lijken mij ook chromoplastics.

Ik las net ook ergens dat 26" spatborden ook op 28" wielen kunnen worden gebruikt, omdat ze vrij flexibel zijn. En dat lijkt Koga ook te doen, want ik kan de P55 alleen in de 26" versie vinden, terwijl ze deze op hun 29er gebruiken.

Maar die M-Wave spatborden van nobbiomatic lijken me ideaal. Goedkoop, speciaal voor 28" en 62mm breed.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

spatborden zitten er provisorisch op, de achtervork moet ik nl nog richten. daarna worden de spatborden wat verder van de band gemonteerd.

:wink:
@nobbiomatic: Waar heb je die spatborden gekocht?