Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ultra-racen - Forum Wereldfietser

Ultra-racen

Iemand ervaring met deze tak van sport? Hoe bouw je zoiets op in de voorbereidingsfase ? Kwestie van in het diepe springen en kijken waar het schip strandt? Kwestie van goed de route bestuderen? Hoe om te gaan met slaapgebrek en specieke pijntjes, do's en dont's? Veel kleine (loop)pauzes en powernaps tussendoor?

[moderator]Onnodige opmerking verwijderd.[/moderator]
deja vu?
nobbiomatic schreef:deja vu?
:lol:
Beste Gerrit-Jan,

Kan je uitleggen wat voor jou het verschil is in je vraag in dit topic en in het topic hard, lang, snel?
Nu lijken beide topics wel erg op elkaar en dan kunnen we ze beter samenvoegen.
[moderator]Tekst verwijderd. Dit is een forum geen race. Daar horen andere regels bij.[/moderator]
Een race is een wedstrijd waarvoor je een start een finish en controle nodig hebt.
Een race vereist mentale hardheid, doorzettingsvermogen en ultralicht materiaal.
Een race doe je niet in je eentje maar meet je af aan anderen.
Een race kent veel afvallers.
Een race kent een startlijst met veel deelnemers.
Een race is een vantevoren vastgelegde route en wordt bijvoorbeeld gevolgd met gps-trackers.
Een racer kent een lange en hele specifieke voorbereiding.
Toppers zijn geen twintigers of zestigplussers, maar dertig/veertigers/taaievijftigers
Een ultrarace is niet voor beginnende fietsers met ervaring in het fotograferen van kerkjes en het drinken van biertjes op terrasjes en het ruiken aan lavendel.
Een racer racet ook snachts en savonds in het donker.
Een racer kent een ijzersterke zelfdiscipline, is een powernapper, geen uitslaper.
Etc.
moderator schreef:Beste Gerrit-Jan,

Kan je uitleggen wat voor jou het verschil is in je vraag in dit topic en in het topic hard, lang, snel?
Nu lijken beide topics wel erg op elkaar en dan kunnen we ze beter samenvoegen.
man man man ....hoe verzuurt kan iemand zijn pfffff
Persoonlijk pas ik eigenlijk om negatieve opmerkingen te maken op dit forum, maar nu dus wel, mensen hier op het forum zijn toch geen trollen :?: en om je heen kijken, is voor de meeste mensen hier vrij normaal lange afstand fietsers zijn de meeste leden hier, mensen die genieten van het fietsen en van de natuur om hun heen, voor de meeste is 100km op een dag al genoeg.
Ik heb jou een tip gegegeven gebruik 2-Prepair dit wordt gebruikt door topsporters zoals wielrenners en topschaatsers, denk niet dat je het gebruiken gaat, ik ben natuurlijk maar een dom blond vrouwelijk 52 jarige amateur fietser, waarvan 120 km haar maximale afstand is. :shock:
HEEL VEEL SUCCES.
Gerrit-Jan,

Je lijkt te vinden het allemaal allang te weten, dus ik begrijp niet zo goed waarom je nog vragen stelt op een forum?
@Gerrit-Jan: bedankt voor je heldere toelichting. Zo leren we nog eens iets van de bijzondere wereld waar jij deel van uitmaakt en wij alleen maar van kunnen dromen. Respect.

Nog wat vragen:
- hoe zit het met ervaren trollen?
- die controle bij start en finisch, omvat dat ook persoonlijkheidsonderzoek?
- heb je ook foto's van een dergelijk evenement? O nee dom, was niet voor fotografen.
- plaats je deze info ook op het Libelle-forum? Ik vermoed dat je daar evenveel gelijkgestemden vind als hier.
- de winnaar van zo'n race, krijgt ie de Gerrit-Jan vd Hoorn bokaal?
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef:Aan een race doen bijvoorbeeld geen trollen mee met non-ervaring.

Een race vereist mentale hardheid, doorzettingsvermogen en ultralicht materiaal.
Een race doe je niet in je eentje maar meet je af aan anderen.
Een race kent veel afvallers.
Een race kent een startlijst met veel deelnemers.
Een race is een vantevoren vastgelegde route en wordt bijvoorbeeld gevolgd met gps-trackers.
Een racer kent een lange en hele specifieke voorbereiding.
Toppers zijn geen twintigers of zestigplussers, maar dertig/veertigers/taaievijftigers
Een ultrarace is niet voor beginnende fietsers met ervaring in het fotograferen van kerkjes en het drinken van biertjes op terrasjes en het ruiken aan lavendel.
Een racer racet ook snachts en savonds in het donker.
Een racer kent een ijzersterke zelfdiscipline, is een powernapper, geen uitslaper.
Etc.
Ik zie het al, dat is niets voor mij :P
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef:Iemand ervaring met deze tak van sport? Hoe bouw je zoiets op in de voorbereidingsfase ?
Heb zelf nog nooit aan zo'n race meegedaan, race alleen tegen mezelf en fiets daarom soms idiote afstanden in een bepaalde korte tijd/dagen.
Ga wel van de winter aan een fatbike-race meedoen, telt dat? En ik ruik af en toe aan lavendel, ruikt lekker hoor. :wink:

Maar ik zou zeggen: trainentrainentrainen dus fietsefietsefietse maar staar je niet blind op alleen maar het fietsen, heb zelf bv veel profijt van krachttraining, daar train je spiergroepen die bij het fietsen 'krimpen' en krijg je zo een veel beter getraind lijf. En dat kun je wel gebruiken op je tochten. :)
En wielrennen is vooral een duursport en jij moet een klimmer, sprinter en tijdrijder tegelijk zijn. Nu ben ik geen prof wielrenner (dus zou het zomaar fout hebben) maar geloof dat een klimmer een laag gewicht heeft, een tijdrijder enorme beenspiermassa en een sprinter moet explosief zijn dus heeft veel spiermassa in bovenlichaam. Jij moet dus alles in huis hebben daarom blijft er maar een ding over: struin het internet af, lees veel over voeding, glucose, melkzuur, zuurstof, herstel/rust etc, trek hier je eigen conclusie/plan uit en spring vervolgens in het diepe. 8)

Pas wel op voor overtraining! fanatieke sporters (oa wielrenners) hebben hier wel eens last van.

Vind het zelf intressant, zou ook graag meer willen weten over bv je trainingsplan, de eventuele race, hoeveel tijd heb je nog, je gewicht etc.

En mensen, over Gerrit-Jan z'n opmerkingen heen lezen is toch niet zo moelijk? Ik zou zeggen: vat het niet zo persoonlijk op.
En Gerrit-Jan: op deze manier jaag je wel veel forumlezers in het (fiets)harnas, daar schiet je niks mee op. :wink:

succes.
mischien is het handig als Gerrit-Jan zelf wat meer dingen toelicht? De vraagstelling en de manier van antwoord geven doet bij sommige mensen de haren rijzen...op deze manier zullen er weinig zinnige tips Gerrit - Jan bereiken. :shock:

Denk ook niet dat dit het geschikte forum is om deze vraag te stellen, is toch meer iets van fietsreiziger...

Gerrit Jan kan beter forums over de Iron Man bekijken en bezoeken, daar zal men je graag geschikte tips geven. Bezoek vooral de poolse forums.
nobbiomatic schreef: Gerrit Jan kan beter forums over de Iron Man bekijken en bezoeken, daar zal men je graag geschikte tips geven.
Hee dat is een goeie tip!
Zoek ook op xterra (off-road triathlon) of kijk bv op dit forum: http://www.triathlonforum.nl/index.php
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef:Toppers zijn geen twintigers of zestigplussers, maar dertig/veertigers/taaievijftigers
Vergis je niet in de kracht van zestigplussers binnen ultra-endurance events. Ze zullen mogelijk niet als 1e over de eindstreep gaan, dat stadium is gepasseerd. Maar het aantal zestigplussers welk de eindstreep behaald binnen ironmans en langere ultra-endurance events is vaak hoger dan het aantal jongeren.

Doorzettingsvermogen en discipline is binnen dit soort evenementen uitzonderlijk belangrijk, maar even belangrijk is de gave om de rust te kunnen bewaren en de eigen grenzen te kennen. Het is geen schande om bijv. gedurende een ironman je zwakste onderdeel rustig aan te doen. Zo wordt bijv. de marathon door velen grotendeels gewandeld, of gaat bijv. het fietsen in een vrij recreatief tempo. Met ervaring van de eigen grenzen komt vaak de grootste tijdwinst, niet zozeer een jong fysiek.

Overigens gericht op fietsen specifiek kun je waarschijnlijk je vraag ook beter kwijt op bikeforums.net. Zij hebben een aparte sectie voor ultra-endurance cycling:
http://www.bikeforums.net/long-distance ... e-cycling/
Topic is weer geopend. Aan iedereen het verzoek zich bij het topic onderwerp te houden en op een normale manier dit onderwerp te bespreken. Lukt dat niet dan gaat het topic definitief op slot. Off topic berichten worden hierna zonder toelichting verwijderd.