Gerrit-Jan vd Hoorn schreef:Iemand ervaring met deze tak van sport? Hoe bouw je zoiets op in de voorbereidingsfase ?
Heb zelf nog nooit aan zo'n race meegedaan, race alleen tegen mezelf en fiets daarom soms idiote afstanden in een bepaalde korte tijd/dagen.
Ga wel van de winter aan een fatbike-race meedoen, telt dat? En ik ruik af en toe aan lavendel, ruikt lekker hoor.
Maar ik zou zeggen: trainentrainentrainen dus fietsefietsefietse maar staar je niet blind op alleen maar het fietsen, heb zelf bv veel profijt van krachttraining, daar train je spiergroepen die bij het fietsen 'krimpen' en krijg je zo een veel beter getraind lijf. En dat kun je wel gebruiken op je tochten.
En wielrennen is vooral een duursport en jij moet een klimmer, sprinter en tijdrijder tegelijk zijn. Nu ben ik geen prof wielrenner (dus zou het zomaar fout hebben) maar geloof dat een klimmer een laag gewicht heeft, een tijdrijder enorme beenspiermassa en een sprinter moet explosief zijn dus heeft veel spiermassa in bovenlichaam. Jij moet dus alles in huis hebben daarom blijft er maar een ding over: struin het internet af, lees veel over voeding, glucose, melkzuur, zuurstof, herstel/rust etc, trek hier je eigen conclusie/plan uit en spring vervolgens in het diepe.
Pas wel op voor overtraining! fanatieke sporters (oa wielrenners) hebben hier wel eens last van.
Vind het zelf intressant, zou ook graag meer willen weten over bv je trainingsplan, de eventuele race, hoeveel tijd heb je nog, je gewicht etc.
En mensen, over Gerrit-Jan z'n opmerkingen heen lezen is toch niet zo moelijk? Ik zou zeggen: vat het niet zo persoonlijk op.
En Gerrit-Jan: op deze manier jaag je wel veel forumlezers in het (fiets)harnas, daar schiet je niks mee op.
succes.