Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tent kopen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

tent kopen

minimaal 2000mm is de buitentent, het grondzeil is minimaal 3000 mm. Als je bij de tent een grondzeil koopt dan heb je al veel van het probleem opgelost.

tent doek is nooit waterdicht, dit wordt gedaan door aan de binnen kant een waterdichte laag aan te brengen.
uiteindelijk maak het uit waar je het liefst op vakantie gaat, ga je graag naar Schotland dan is water dichtheid belangrijk, naar bv Spanje is ventilatie belangrijk.

mario
Klopt, maar ik neem aan dat je wel wilt dat je tent waterdicht is...? Waarom zou je anders in een tent gaan liggen?
Hier nog wat info, in het voordeel van Eureka:
http://uk.eurekaeurope.com/k/watercolumn
Tent discussie, heerlijk! Je komt er nooit uit.
Eureka Spitfire Duo, daar ging het om, m.n. het grondzeil: in de 3 jaar dat ik hem gebruik, zelfs met die bakken regen vorig jaar Mei!, nooit enig (onder)doorlek probleem gehad. Wèl, zoals eerder aangegeven, wat doorlekken bij het voeteneind, dat spant niet mooi strak af, er blijft dan water op liggen.
Heb altijd een xtra plastic grondzeiltje bij me, weegt nix, komt nooit van pas!
Ik vind van deze tent, behalve de hoogte!, heel plezierig dat de condens niet naar beneden komt, want uitstekende ventilatie!
Stokken zijn een ? maar tot nu toe geen probleem. Voorzichtig mee om blijven gaan.
Het mooie van deze discussie vind ik dat het hier om tentjes van rond de € 100 - € 150 gaat. Daar is dus best goede waar bij te vinden.
't Hoeft echt niet duur!
Kun je nog eens een xtra biertje kopen! :D
Aanvulling, want het ging ook over Spanje!
Voordeel is dat je de binnentent ook zonder de buitentent kunt opzetten! Heerlijk, ja je ligt er wat open en bloot bij, maar aanrader voor warme nachten.
Ik heb net m'n Spitfire Duo XT binnen. Nu lijken de haringen die zijn meegeleverd me op het eerste oog van matige kwaliteit. Iemand al ervaringen met die haringen en eventueel een goed en licht alternatief? De tent wordt gebruikt voor een fietsrit naar Rome, zal dus meestal op gras staan, hoewel de grond in Italie vaak vrij hard is.
Je geeft geen omschrijving of plaatje van de haring. Op de foto van de tent op de website bij Eureka zie ik ook niet echt wat erbij zou zitten.

Ik neem aan dat je beginnend kampeerder bent? Of sla ik de plank dan volledig mis?

Zelf geef ik de voorkeur aan aluminium rotspennen, ook in Italië en op weidegronden. Losse zandgronden zijn een uitzondering. Daarvoor gebruik ik dikke gele kunststof haringen of snijd wat (extra) haringen uit takken (mits voorhanden).

In het recente topic 'Welke haringen voor Noord-Spanje' zaten een aantal goede tips. Met de zoekfunctie vond ik nog een aantal topics. En natuurlijk de uitstekende tips in de Fietsvakantiewiki.
Nou als het dezelfde haringen zijn als ik er indertijd bij heb gekregen dan is daar niks mis mee. Zelfs naar Rome (2012!) hielden ze zich goed. Lichtgewicht gootjes, toch?
Ik vind 2000 mm ook erg weinig (en voor een grondzeil sowieso te weinig). Ik dacht dat de grens voor waterdichtheid op 2000 mm werd gelegd (toch bij buitensportkleding), maar als een zeil slechts een waterdruk van 2000 mm kan weerstaan, dan hoeft er bijna niets te gebeuren om lekken te krijgen. Ook enkele weken kamperen (wat zeker bij veel zon aantasting van het tentzeil teweeg brengt) zal in zo'n geval volstaan om geen waterdichte tent meer te hebben.

Bij veel (vooral goedkope) tenten hebben de problemen met waterdichtheid vooral te maken hebben met niet waterdichte naden en niet met lekken door het doek zelf.

Zelf vind ik 5000 mm toch ook wel een minimum en voor een grondzeil liever meer. Al kan men het grondzeilprobleem wel omzeilen door gebruik te maken van een extra zeiltje onder de tent.

Renaat
Je geeft geen omschrijving of plaatje van de haring. Op de foto van de tent op de website bij Eureka zie ik ook niet echt wat erbij zou zitten.

Ik neem aan dat je beginnend kampeerder bent? Of sla ik de plank dan volledig mis?
Afbeelding
Bij Spitfire XT meegeleverde haringen

Yep, beginnend...hoewel eigenlijk herintreder. In mijn jeugd wel veel gekampeerd op een vast standplaats. Moet nu wel alles bij elkaar zoeken en kopen.
Gelukkig fiets ik met twee geroutineerde vakantiefietsers mee, en doe ook de voorbereidingen met hen samen.
De foto helpt.
Op basis daarvan, en het bericht van 'senior', zou ik één rotsspijker meenemen. Of je maten hebben er al een van en hoef jij er geen mee te nemen. Of de tip om een oude schroevedraaier mee te nemen.
Ik zou dus gewoon deze haringen gebruiken. Gaan er stuk, vervang je ze onderweg. Waarom nu al geld uitgeven?

Mocht je dan toevallig geen tentenwinkel of buitensport zaak kunnen vinden: ga naar de bouwmarkt en koop een meter aluminium hoek-, T- of L-profiel (MYOG: vind een werkplaats [avontuurlijk, mooi verhaal achteraf], zaag het profiel in de gewenste lengte [5 stukken van 20 cm bijv.], punt eraan zagen, vijl een uitsparing weg voor de tentlus/scheerlijn, vergeet niet de scherpe randjes weg te vijlen & presto!) of koop daar wat grote spijkers (die met het dwarsbalkje eraan gelast en die als rotsharingen worden verkocht zijn beter, omdat de tentlus er minder makkelijk vanaf schiet, maar een grote, dikke spijker voldoende scheef de grond in jassen werkt redelijk).
Tip: neem, zeker bij een matig grondzeil van de tent, een stukje worteldoek mee. Kost en weegt geen drol en kan onder je tentje achterop. Je hoeft je grondzeil niet meer schoon te maken en als je een metertje meer mee neemt dan de grondoppervlakte van je tent dan heb je bij dauw meteen een droge instap in je tent of een plekje waar je droog op je kont kunt zitten.
Helemaal met de vorige sprekers ééns!
Die haringen zijn prima! En al die tips om n.b. zèlf nieuwe te maken, prachtig. Voor harde grond wil een scheut water ook nog wel eens helpen en anders zoek je een flinke kei en ràmmen maar. Op 2, 4, staat íe al aardig vast!
En verder: gewoon lekker fietsen naar Rome! Vergeet niet een rondje te doen rond de obelisk.
Ik kwam daar zo'n zwartrok tegen die me toesiste dat je daar: "Holy City" helemaal niet fietsen màg!
Kom nou toch! "Jesus lovers bikes" and bikers.
Maar dat is geloof ik weer een àndere categorie. :D