Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Myanmar - Forum Wereldfietser

Fietsen in Myanmar

We bereiden een fietsvakantie voor naar Myanmar.
Tips zijn welkom.
De grens met Myawaddy is open. Is het mogelijk vandaar te fietsen naar Yangon? Een stukje met de bus is geen bezwaar. Verder zoek ik tips om van de gebaande paden af te wijken. Wie kan ons wegwijs maken?
We fietsen tussen de 50 en 100 km per dag en willen in Guesthouses of Homestays overnachten.
Zijn er redelijke mountainbikes te koop in Yangon?
We kopen altijd in Azie een fiets (mountainbike met bagagedrager) en verkopen hem daarna weer. Is dat in Myanmar mogelijk?

Alvast hartelijk bedankt!
Lieneke
Je kan proberen te gaan fietsen.
In het slechtste geval word je tegengehouden (is mij een paar keer overkomen) en moet je of wachten tot er een bus/vrachtwagen komt (de 1e en 2e keer), of je moet een met dollars te betalen taxi nemen (de 3e keer). Of je moet teruggaan.
Kortom wees flexibel en realiseer je dat wij het ontzettend rijk hebben als je wat dollars moet dokken.

Je mag niet overal overnachten dus het kan zijn dat als je in een stad wilt overnachten dat je eerst een hele papiermolen moet doorwerken op het politiebureau of dat je de stad uit moet. (Na een lange dag fietsen moet je alsnog een bus of taxibusje nemen)

Ik heb niet opgelet of je er mountainbikes kunt kopen.
Geen persoonlijke ervaringen, zag laatst wel een uitzending van Top Gear die in Birma/Myanmar waren. Er wordt daar links gereden terwijl zo'n beetje alle auto's rechts het stuur hebben dit zorgt voor nog meer chaos dan je al zou verwachten, of je hier wilt fietsen, ook buiten de steden, vraag ik me af. Het moet tenslotte wel vakantie blijven en geen uitputtingsslag.
paar jaar geleden gefietst zie wrapties.waarbenjij.nu staat de route op de wij gefietst hebben. Via warmshower kun je contact opnemen met Jasper Besemer woont in Rangoon, kan je vast vertellen wat de mogelijkheden zijn op dit moment en waar je wel en niet kunt of mag komen.

Veel plezier
_Peter_ schreef:Er wordt daar links gereden terwijl zo'n beetje alle auto's rechts het stuur hebben dit zorgt voor nog meer chaos dan je al zou verwachten, of je hier wilt fietsen, ook buiten de steden, vraag ik me af.
:?: Je bedoelt neem ik aan dat er rechts gereden wordt. En ja, de meeste auto's hebben het stuur rechts, wat inhoudt dat automobilisten grote voertuigen 'blind' moeten inhalen. Voor chaos zorgt dat echter niet en ik zou niet weten waarom je 'je af zou vragen' of je in Myanmar wilt fietsen.

Qua overnachtingen; het is mij twee keer overkomen dat ik ergens wilde slapen waar dat niet mocht. In beide gevallen werd ik keurig door politie of een legerofficier ergens heen gebracht waar ik dan wel kon overnachten.

Ik heb in Yangon geen fietsenwinkel gezien, maar ben er dan ook maar één dag geweest. Sowieso heb ik, behalve in bezit van buitenlanders, geen fietsen gezien die er nieuwer uitzagen dan nog door de Engelsen achtergelaten.

Veel fietsplezier gewenst in Myanmar!

Carl
In Birma reed men ooit links. Brits verleden. Maar het regiem vond dat daar afstand van genomen moest worden en dus werd de rijrichting omgedraaid. Veel voertuigen op de weg zijn echter afdankertjes uit landen waar links gereden wordt. Met het stuur dus aan de verkeerde kant.
bert sitters schreef:Veel voertuigen op de weg zijn echter afdankertjes uit landen waar links gereden wordt. Met het stuur dus aan de verkeerde kant.
Ook gloednieuwe auto's worden wel met het stuur rechts gekocht.

Carl
Net als in Cambodja, waar rechts gereden wordt, maar de meeste nieuwe auto's uit Thailand worden geïmporteerd en een rechts stuur hebben.
peter de rijk schreef:Net als in Cambodja, waar rechts gereden wordt, maar de meeste nieuwe auto's uit Thailand worden geïmporteerd en een rechts stuur hebben.
In Cambodja, met verleden als Frans protectoraat, heeft men altijd rechts gereden.
Oke, genoeg over rechts en links gestuurde motorvoertuigen. Vanaf nu weer verder over Fietsen in Myanmar.
Hoi Lieneke,

Begin maart dit jaar zijn we de grens van Myanwaddy naar Mae Sot overgestoken per fiets. Dit was zonder problemen en met lachende douanabeamtes. De weg van Myanwaddy richting Hpa-An is te fietsen, de wegen zijn niet van denderende kwaliteit, maar het is te doen. De eerste tientallen kilometers vanaf Myanwaddy richting de Yangon gaan over een een-richtingsverkeerweg, waarbij op de even dagen het gemotoriseerd verkeer richting Thailand mag en op oneven dagen wordt de richting omgedraaid (het zou ook andersom kunnen zijn, ik weet het niet meer precies). Fietsers mogen wel op alle dagen over deze weg. De weg is behoorlijk steil, bochtig en druk maar omdat het verkeer maar uit een richting komt en ze niet snel kunnen rijden (vanwege de grote gaten in de weg), is het wel te doen per fiets. Het zijn een paar pittige fietsdagen, vooral als het warm is. Persoonlijk zou ik een mountainbike in Thailand aanschaffen, er is niet veel in Myanmar en vaak is het van slechte kwaliteit. Yangon is een vieze stad en ik vond het niet prettig om er te fietsen, heel veel verkeer, lange files en veel smog. Er zijn in de toeristische plaatsen en wat grotere steden guesthouses/hotels. Ze beginnen vanaf de 30 dollar. We hebben ook wildgekampeerd en bij mensen aangeklopt met de vraag of we onze tent in hun achtertuin mochten opzetten. Een keer is dit goed gegaan. De andere keren hadden we al ons tentje opgezet en matje opgeblazen en konden we alles weer inpakken omdat de politie ons daar niet wilde hebben. We zijn twee jonge dames, we hebben gehoord van mannen dat ze geen probleem hadden en ook in boeddhistische tempels konden slapen. Misschien hebben we gewoon pech gehad. Verder is Myanmar echt prachtig, de mensen zijn ontzettend lief. Geniet ervan! Ik vond het een wonderbaarlijk mooi land!

Groetjes Maartje
Greetje en ik hebben Myanmar ontdekt en in ons hart gesloten!
ondanks regime, die ons een paar keer deed" ínpakken en wegwezen'op een tamelijk rigoreuze wijze. maar dat was 5 jaar geleden. ik hoop dat de bevolking over haar angst voor controle heen is, en iedere buitenlander nu niet meer meteen als spion ziet ( of verraden wordt door landgenoten; pratend met die buitenlanders)
maar genoeg; we hebben genoten van elk stukje Birma!
nee; we mochten niet zomaar overal overnachten - Zelfs de aanbevolen plekken waren soms "vol' -waarschijnlijk uit angst voor represailles.
niet iets wat in hun aard zit, maar tja macht doet rare dingen.
voor meer persoonlijke noten, kun je ons altijd bellen;
06-54902895 en we hebben een prachtig fotoboek om in te kijken....

groet,
Ron
Maartje en Ron,
bedankt voor de info.
We willen ook nog graag weten of er tussen Myawaddy en Yangon op fiets afstand guesthouses of een overnachtingsplek is.
We hebben geen tent bij. Wel een lakenzak en Klamboe.

Hebben jullie Malaria pillen genomen.
Wij reizen in nov/dec, dus net na de regentijd. en willen rondom Yangon blijven.

Gr. Lieneke
Hoi Lieneke,

In de grotere plaatsen zijn hotels voor toeristen, bijvoorbeeld in Hpa-An. Wij hebben het stuk grotendeels met een auto afgelegd, dus ik kan het je niet precies vertellen. Zowiezo staan de hotels in de Lonely Planet. Daarnaast staan ze ook grotendeels in Pocket Earth, een offline kaarten-app (echt een aanrader als je een iPhone hebt!). We zijn van Inle Lake naar Bagan gefietst en op die weg waren er ook niet overal hotels, of in ieder geval niet zichtbaar voor toeristen. Als je op een iets groter niet-toeristisch plaatsje komt, kun je vragen naar een hotel, soms is er dan wel iets viezigs, niet echt bedoeld voor toeristen, maar iig een overnachtingsplek. Verder kun je aankloppen bij een boeddhistische tempel, die zijn echt overal, vaak bieden ze je wel een slaapplek aan. Mocht de politie komen, dan sturen ze je niet zomaar weg, maar naar een andere (voor toeristen) overnachtingsplek. Vaak heb je alleen maar veel politie in de buurt van toeristische plekken, dus dan kun je ook nog een stukje doorfietsen. Voor het geval dat er helemaal niets is, vraag dan (van te voren) aan een Birmees die Engels praat of hij een aantal zinnen in het Birmees kan opschrijven, o.a. met de vraag waar je de dorpsoudste/dorpsvertegenwoordiger kunt vinden. Vraag aan de dorpsoudste of er in zijn/haar dorp een plekje voor je is om te overnachten. Als je het zo speelt, heb je vaak wel een overnachtingsplek. Dit was trouwens een tip van een Birmees die zelf met toeristen had rondgereisd met de fiets, als gids. Hij had voor ons die zinnen opgeschreven, ik kan ze helaas nu niet meer vinden. In ieder geval, de mensen zijn zo vriendelijk en gastvrij, ze laten je niet buiten slapen! Dus ga en geniet! Het komt echt altijd weer goed!
Over de malariapillen, ik heb ze geslikt (malarone), omdat het lang duurt voordat je het land uitkomt (meerdere dagen) en je naar Thailand moet als je malaria krijgt. Mijn vriendin slikte ze niet, omdat ze niet echt goed voor je zijn. Het is een afweging die jij moet maken, neem je het risico of niet. Kijk ook uit voor dengue. Deze mug steekt ook overdag en als je in een dengue gebied bent, heb je best een goede kans om het te krijgen.

Groetjes Maartje
Oja, TIieme Hermans, http://www.tiemehermans.nl/, heeft dit stuk wel gefietst (in april van dit jaar), je zou het hem kunnen vragen! Hij reist wel met de tent en kampeert veel.

Groetjes Maartje
Misschien heb je iets aan didtdraadje op het Thorntree forum? Had hem gebookmarked omdat wij via Myanmar richting Nepal willen rijden (toekomstmuziek, zijn 'pas' in Japan, heel ZOAzie nog te gaan... :)

Benieuwd naar je ervaringen