johnny-vs schreef:ik bedoel dus met mijn vraag....mensen die met een klein budgetje vertrekken en het toch klaarspelen om zo lang op reis te gaan en het onderweg allemaal kunnen redden.....werken onderweg is een oplossing maar dan vraag ik me af, is het dan zo gemakkelijk onderweg ergens in australie of azie ergens een paar maanden te werken.....niet zo lijkt me.....mss op voorhand geregeld dan of zo, ik zou het niet weten....
Je hebt onderweg niet veel nodig indien je niet schroomt soms wat "brutaal" te zijn.
Indien je kijkt naar je huidige uitgaven dan zal veel hierbij de volgende zaken betreffen: huur/hypotheek, gas/water/licht, verzekeringen, eten & drinken.
Huur/hypotheek is volledig te schrappen. Gas/water/licht zul je volledig schrappen. Verzekeringen zul je ernstig kunnen beperken (dekking voor gezondheidszorg is het minimale waar je voor zult willen gaan). Qua drinken is water al snel gratis. Qua eten is goedkoper alhier al altijd mogelijk, en zeker in populaire bestemmingen voor lange reizen (Afrika, Azië, Zuid-Amerika) is het al helemaal niet moeilijk om goedkoop uit te zijn tegenover een NL spaarsaldo.
Overnacht je vervolgens veel in het wild, of extreem voordelig/gratis bij particulieren, dan zijn kosten voor overnachting er ook nauwelijks.
Het wordt vaak pas lastig in gebieden waar de levensstandaard hoger komt te liggen en reserves na lang reizen op beginnen te raken. Maar ook zijn dat juist de gebieden waar je het beste juist weer kunt aanvullen, gezien inkomens hoger zullen liggen. En het vinden van werk is altijd wel mogelijk. Daar hoeft vooraf weinig voor geregeld te worden.
Op boerderijen kun je al snel terecht. Maar bijv. ook ergens burgers flippen, in een starbucks te gaan staan of wat dan ook is te overwegen. Ook kun je gebruik maken van andere talenten om geld aan te schieten. Indien je goed bent in fotografie kun je het nodige gedurende je reizen vastleggen en verkopen bijv. Maar ook bijv. schrijven, straatmuzikant, tekenen/schilderen, etc. zijn opties. Daarnaast kun je denken aan geven van les (bijv. talen zoals o.a. Engels) of lezingen. Kun je werken op een (cruise)schip en daarmee gelijk een oversteek voorzien. Kun je op afstand werken (bijv. website design, app development, etc).
Maar zoals Rutger ook al aangeeft, romantiseer dit soort reizen niet te veel. Het lijkt soms erg aanlokkelijk, maar voor veel mensen zal het ook erg zwaar vallen. Zeker zodra het geld op begint te raken, familie en vrienden ver verwijderd zijn en eventuele tegenslagen zich hebben opgestapeld. En de reis eindigt ook niet bij terugkeer. Je zult namelijk niets fysieks hebben om op terug te vallen. Geen woning. Geen baan. Geen relevante werkervaring. Al snel met bijzonder weinig reserves. En zul je afhankelijk zijn van je sociale vangnet de 1e maanden tot je je bestaan weer genormaliseerd hebt.