Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke soort fiets is het meest aan te raden? - Forum Wereldfietser

Welke soort fiets is het meest aan te raden?

Hoi Allemaal!
Ik hoopte dat ik hier wat tips en adviezen zou kunnen krijgen over het aanschaffen van een fiets.
Ik ben geen groots reizigster hoor, dat moet ik er bij zeggen vind ik. Maar toch vind ik het kiezen van een fiets, passend bij wat ik ermee doe, erg moeilijk.
Wat ik ermee wil doen zijn eigenlijk twee soorten dingen, en ik kan maar 1 goede fiets aanschaffen. (of nou ja.. maar.. ik vind het al heel wat :))

Ik wil er graag flinke stukken mee kunnen fietsen. Binnen Nederland meestal.
Ik ben dus niet zo`n heftig fietser als de meesten hier :) geen super verre reizen ed.

Verder, heb ik de fiets ook nodig voor thuis. Ik heb geen auto, en doe alles met de fiets. Boodschappen is daar 1 ding van. Het zou handig zijn als ik er veel spullen mee kan vervoeren. Praktisch gezien is dat erg belangrijk. Trouwens ook voor reizen wel handig.

Ik twijfel steeds maar tussen verschillende types fietsen. Voor boodschappen/thuis gebruik, lijken transportfietsen geschikt. Maar die zijn natuurlijk zwaarder, en is dat dan wel zo verstandig voor tochten? Vervolgens kijk ik naar tourfietsen, sportfietsen ed, maar dan sla ik de plank voor thuis totaal mis.

Is er misschien een mooie tussenvorm die jullie kunnen aanraden?

Ik zou er erg mee geholpen zijn :)
Surly Big Dummy. Ik denk alleen dat ie als frameset te krijgen is. Dus zou je hem zelf in elkaar moeten zetten.
Wat is de reden dat je 1 nieuwe fiets koopt? Heeft het met de beschikbare ruimte te maken, of is het een financiele afweging? Als het een ruimtegebrek verhaal is, dan kun je niet veel anders. bij de financiele afweging heb je nog wat mogelijkheden. een simpele transport fiets met een goede reisfiets, of twee nette gebruikte fietsen. en waar ga je rijden met de reisfiets? alleen asfalt/verharde wegen, of ook onverhard evt ruig terrein? als je voor jezelf een aantal dingen op een rijtje zet word de keuze al een stuk eenvoudiger.
Vooral handig om te weten: het budget. Ik kan wel hier wel roepen dat je voor een fiets met Rohloffnaaf moet gaan, maar als je budget slechts €500 is, gaat dat niet lukken...
1 hybridefiets met bagagedrager en fietstassen.
Opletpunten: geen verende vorken of zadelpennen. Fiets je ook in het koude, donkere jaargetijde, dan naafdynamo. Bij voorkeur met derailleurversnelling. Naaf versnellingen gaan niet lang mee, wegen 1kg extra en leveren veel weerstand. Tot wel 20% meer dan derailleurversnelling. Probeer gewicht te beperken tot 16kg.
Kies voor zo breed mogelijke banden.