Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [UK] Waar betaalbaar (m)ethanol aanschaffen? - Forum Wereldfietser

[UK] Waar betaalbaar (m)ethanol aanschaffen?

Als je direct mijn vraag uit de titel wilt weten, scroll dan door naar de voorlaatste alinea. Lees anders rustig verder.

Uit een ander recent topic van mijn hand (ferry Roscoff > Plymouth) kun je opmaken dat ik vanuit mijn woonplaats via die veerverbinding een fietstocht wil maken in het Verenigd Koninkrijk (VK). Het initiatief om een overzichtskaart van Fietscampings in België (link) samen te stellen, was voor mij een welkome hulp. Op deze plaats mijn dank aan allen die daaraan bijdroegen en zullen bijdragen.

De route in het VK staat niet vast. Ik ga improviseren op het thema LEJoG, en afhankelijk van overgebleven tijd en zin, toer ik nog rond in Schotland. Ik zal er minimaal een maand verblijven, mogelijk veel langer. Terug reis ik waarschijnlijk met de ferry Newcastle > IJmuiden.

Mijn kampeerbrander is een Trangia 27 (de kleine Trangia). Mijn brandstofkeuze is (m)ethanol. Bij de start in NL neem ik één liter daarvan mee. Onderweg kook ik graag, zet geregeld een kop thee of koffie en schat dat ik er min. een week en max. 10 dagen mee vooruit kan. Hierin is inbegrepen het opwarmen van (ijskoud) water voor een hygiënisch sponsbad bij wildkamperen (heel verkwikkend). Waarschijnlijk ben ik spaarzamer, maar ga bij mijn planning uit van dit verbruik.

In Frankrijk zal ik mijn voorraad 'alcool à brûler' aanvullen bij een supermarkt, zaak voor schildersbenodigdheden/peinture of doe-het-zelfzaak/magasin de bricolage. De prijzen in Frankrijk per liter variëren zo tussen de €1,80 - €2,50 per liter. Geen probleem.

In het VK daarentegen zie ik astronomische prijzen van soms wel £4,00 per 0,75 liter (omgerekend ca. €6,50 per liter). De grond voor zulke prijzen is vast de accijns erop, maar voor een vloeistof met minder energie-inhoud dan reguliere autobenzine vind ik dat te zot. Mijn plan is dan ook om in Frankrijk mijn brandstoffles te vullen en max. 1 liter extra mee te nemen in mijn bagage. Meer lijkt me niet verstandig op de veerboot (al zit in ieder voertuig een veelvoud aan brandbare stoffen) en ik wil gewoon niet teveel meeslepen. Liever vermijd ik dat extra gewicht (75 cl goede cognac weegt niks, daarentegen :P ).

Op het web kan ik bij de doe-zelf-zaken in het VK (Homebase, B&Q, Wickes) geen brandspiritus (zoektermen: ethanol, methanol, denatured alcohol, meths, bio-fuel) vinden. Ook niet in de sectie voor alcohol- en gelhaarden en evenmin bij de verfverdunners (denk: shellac). In andere landen is dit soort zaken een betaalbare aanschafplek. Volgens dit forumbericht gaat het normaal over de toonbank in het VK bij DIY-winkels. Staat er nu wel of geen (m)ethanol in het rek bij DIY-zaken?
Andere bronnen op het web suggereren dat de Aldi het in het schap heeft staan, maar dat wordt op andere fora tegengesproken ("not in supermarkets"). Apotheken (pharmacy) zijn blijkens berichten betrouwbare, dure brandstofleveranciers. Net als buitensportzaken, want daar vond ik de 4 pond per 3/4 liter prijs.

De hoge prijs van brandstof om op te koken breekt geenszins mijn budget. Liever zie ik bevestigd dat er buiten apotheken en outdoorshops meer verkooppunten zijn, liefst ook in kleinere plaatsen. Wie spreekt het verlossende woord en stuurt me naar een winkelier (keten, naam of type winkel) die een redelijke prijs vraagt (eigen ervaring)?
Wat ik zo snel zie is dat het alleen in het zuidwesten bij Trago niet al te duur is, de Britten zelf klagen er ook (al jaren) over, ben bang dat je pech hebt.
_Peter_ schreef:[...]in het zuidwesten bij Trago[...]
Dank voor het noemen van die naam. Met behulp daarvan vond ik een bushcraft forumthread met informatie uit september 2013 met prijzen ("£3.odd for 2 ltr")! Mogelijk komen voor mij van de 3 filialen er 2 in aanmerking: Trago Liskeard (dag na aankomst) en Trago Falmouth (eind van dezelfde dag na aankomst). Beide adressen noteer ik in mijn routeboek, na bevestiging (email) of het een regulier voorraad artikel is.

In genoemde thread wordt gewag gemaakt van Toolstation, een DIY-keten met redelijke aantallen filialen (spaarzaam in Schotland). Webprijzen 'methylated spirits': £2.47 voor 500 ml & £6.81 voor 2 liter. Niet goedkoop, wel wat extra adressen, helaas in stedelijke gebieden.

Update - 2014.05.12 - email van klantenservice/store manager Trago Liskeard
.......@trago.co.uk schreef:I can confirm that we do sell methylated spirits in 2L bottles at £3.89 and also in the smaller quantity of 500ml at £1.29 and you will find these products situated in our ground floor Paints Department.
Falmouth will also stock these products, again in their Paint Department.
£3.89 is ca. €4,75, daarvoor ga ik niet zeulen met extra brandstof op de veerboot.

Update - 2014.05.13 - klantenservice Aldi UK
.....@aldi.co.uk on methylated spirits schreef:...unfortunately that it [sic] not a product that we stock in our stores...
Nog meer goede adressen, voor als ik Cornwall verlaat, noordwaarts?