Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hard, lang en snel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

hard, lang en snel

@Gerrit_Jan vd Hoorn: Vanwaar deze respectloze reacties richting PietV? Volgens mij moet jij nog heel veel leren, en dan heb ik het niet over hoe je iets langer op de fiets moet zitten elke dag, want zo bijzonder is dat niet. Soms moet je gewoon je mond houden en luisteren naar wat anderen met meer ervaring te vertellen hebben.
arnob schreef:@Gerrit-Jan vd Hoorn: je hebt hier contact van een van de mensen op dit forum die meer ervaring hebben met wat jij vraagt dan je je voorlopig kunt voorstellen. Als er iemand hier is die je de informatie kan geven die je zoekt is dat Piet ...
PietV: Iemand die nog nooit een berg van dichtbij heeft gezien, iemand die nog nooit op een atb heeft gezeten, iemand die nog nooit meerdaagse randonneurs/ultra/offroadtochten heeft gefietst. De man die in alle situaties zijn eigen visie projecteert en voortdurend afgeeft op alles wat met sport te maken heeft omdat het afwijkt van zijn "bewegingsvisie". Juist dit draadje was bedoeld om bejaardenvisies te ontwijken. En wat voor antwoord krijg je op de vraag of er speciale voetzolen op de markt zijn? "Voor tintelende voeten moet je je ademfrequentie in de gaten houden" en minder hard op de pedalen trappen....... :? :roll:
beetje vreemd dat iemand die een blauwe maandag op het forum zit (zie datum aanmelden, en de eerste posting) direct al een forumlid kent.... en daar ook al zijn (ongezouten) mening over geeft. Krijg de indruk dat er toch meer aan de hand is.

En om in het taalgebruik van Gerrit te blijven..ga eerst eens binnen op je home-trainer verder oefenen. Want als je na een daagje losjes trappen al ontstekingen en tintelende voeten hebt, en om senior 68 plus inlegzooltjes zeurt, dan ben je er nog lang niet.
Ik was van plan om aan te raden eens met Ivo Miesen contact te zoeken, een zeer ervaren PBP, LEL etc rijder, die Henk ook wel kent. Maar Ivo heeft een duidelijke visie op lange afstand fietsen, wat wel en niet werkt...en hoe je verstandig met je lichaam omgaat. Ik krijg de indruk dat de topicstarter vooral op zoek is naar tips om zich gecontroleerd in puin te rijden. Ik denk niet dat Ivo voor zo'n tegenstrijdigheid geduld kan opbrengen :roll:
Je zet erg hoog in moet ik zeggen, maar het moet zeker mogelijk zijn als je echt wilt. Ik heb vorig jaar 8 weken lang elke dag gefietst aan ruim 150km elke dag gemiddeld. En ja, ook door de bergen (Alpen, Balkan en Turkije). 2 Weken geleden ben ik naar Marseille gefietst, toen reed ik elke dag ong. 225km, inclusief beklimming van de Mont Ventoux in 1u45min.

Qua tips voor dit soort tochten kan ik niet echt zeggen wat je moet doen om het vol te houden behalve dat je er plezier in moet hebben :)
En het geluk dat je een lichaam hebt dat snel kan herstellen. Dit kan je tot op zekere hoogte trainen maar is voor grootste deel gewoon je hebt het of je hebt het niet. Over het mentale aspect, zoals ik al zei; heb plezier in het fietsen. Hier geldt eigenlijk hetzelfde als met het herstel van je lichaam. Als je het lijden enzo na een dag fietsen snel kan vergeten en weer zin hebt in de volgende dag, kan je het lang volhouden.

De beste adviezen voor jouzelf ga je niet op forums/internet vinden, je zult het zelf moeten ervaren. Dus als ik jou was zou ik gewoon veel km’s maken.

En ohja, PietV geeft echt wel goede tips, doe eens lief
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef:PietV: Iemand die nog nooit een berg van dichtbij heeft gezien, iemand die nog nooit op een atb heeft gezeten, iemand die nog nooit meerdaagse randonneurs/ultra/offroadtochten heeft gefietst.
Die beweringen zijn geheel onjuist.
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef:De man die in alle situaties zijn eigen visie projecteert en voortdurend afgeeft op alles wat met sport te maken heeft omdat het afwijkt van zijn "bewegingsvisie". Juist dit draadje was bedoeld om bejaardenvisies te ontwijken.
Ik ga uit van mijn mogelijkheden. Goesting en streef naar een zo perfect mogelijke bewegingsvorm, om zonder ernergieverspilling een zo groot mogelijke resultaat of prestatie te bereiken. Blessurevrij. Daarin sta ik niet alleen. Voorts geef ik niet af op sport, maar waarschuw wel voor sportverdwazing.
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef:En wat voor antwoord krijg je op de vraag of er speciale voetzolen op de markt zijn? "Voor tintelende voeten moet je je ademfrequentie in de gaten houden" en minder hard op de pedalen trappen.......
Dit is dus jouw visie, maar dat heb ik nooit beweerd. Tintelende voeten komen door een verkeerde fietstechniek. Niet door hard op de pedalen te trappen, maar continue teveel druk op de pedalen te houden. Of ondoelmatig fietsen.
Dat je na een ritje van zo'n 240 km, ondanks het gebruik van Chamois creme al een dikke etterbult op je zitvlak had, zegt mij genoeg over je conditie en je fietstechniek.
Als je denkt dat je goed ademhaalt, doe dan voor jezelf een ademtest volgens de Buteyko Methode. Rustig zitten, 5x rustig ademhalen door de neus, uitademen en sluit de neus. neem de tijd op tot de behoefte om adem halen aan dringt.
Als jouw z.g. "sportconditie" net zo groot is als dat je beweert, kom je zeker op een controlepauze van 80 seconde uit.
http://www.buteyko.nl/heb_jij_hyperventilatie.htm

Ik wens je veel succes met je sport,

Piet.
Gerrit-Jan vd Hoorn, ik zit zelf nog niet echt heel lang op dit forum, en dit is de eerste keer dat ik zo een respectloos iemand hier zie.....
Als ik zie hoe jij reageert op de goedbedoelde en zeer informatieve info van pietV en ook hoe jij tegenover vakantiefietsers staat heb ik maar 1 conclusie....
jij ben van het type "wielerterrorist" en hier niet op je plaats.... :evil:
PietV schreef:...Dat je na een ritje van zo'n 240 km, ondanks het gebruik van Chamois creme al een dikke etterbult op je zitvlak had, zegt mij genoeg over je conditie en je fietstechniek...
Die conclusie lijkt mij, bij een door mij verondersteld gebrek aan kennis over het medisch dossier van Topic Starter, te snel getrokken.

Wat ik meer wil zeggen: blijf erboven staan;). Dit draadje is al aardig wat posts geleden ontspoord. En TS reageert al niet meer.
Ik sluit mij aan bij Travelmaster. Waarom dat gedram en het eigen gelijk doordrijven? We weten allemaal wel iets van fietsen, voeding etc. Je kunt met elkaar van mening verschillen, maar dat kan toch ook op een vriendelijke, respectvolle manier?
@ Travelmaster: kijk es 6 post boven je?
roosterveld schreef:@ Travelmaster: kijk es 6 post boven je?
Dat klopt, dat was vanmorgen. I stand corrected, ik veronderstelde -om ondefineerbare redenen- dat het van langer geleden was. Maar gezien het niveau dat dit draadje inmiddels heeft bereikt zou het me niet verbazen als TS niet meer terugkomt.

Maar waarschijnlijk is hij gewoon aan het werk en heeft hij nog geen tijd gehad alles te lezen.
Het is al door een aantal forumleden opgemerkt maar toch nog maar even namens de moderatoren: Aan iedereen een vriendelijke doch dringend verzoek op een respectvolle manier met elkaar te communiceren. (Wie de schoen past, trekke hem aan.)

Lukt dat niet dan wordt het topic gesloten.
Allemaal leuk en aardig; maar wat denkt PietV nou in vredesnaam te bereiken door zijn goedbedoelde oogklep-visie/zogenaamde wijze levensles met afsluitend spreekwoord voor de 1000e x te ventileren in een draadje waar het van de openingspost afdampt dat iemand op een heel andere lijn/levensfase zit dan "hoe wordt ik als 80+er gezond en bewegend oud" , dat is vragen om gezeur en zie wat er gebeurd... (niks goedpratend m.b.t. de reactie's op zijn post(s), overigens).

Persoonlijk denk ik dat je doelen vooral haalbaar zijn op een randonneur of ligfiets en is een 26" rohloff-fiets zeker niet optimaal. Dat blijkt wat mij betreft ook wel als je van een ritje van 240km al last krijgt van huidproblemen en zenuwbeklemmingen.

Daarnaast zul je moeten trainen, trainen en nog eens trainen.
Matthie,

Over het laatste deel van je betoog ben ik het eens. Maar wat ik trachtte duidelijk te maken heeft niets ter maken met leeftijd of wijze levenslessen. Puur op kennis en ervaringen. Dat dit volgens jou vraagt om gezeur, zal zeker niet door iedereen gedeeld worden. Mogelijk wel door fanatieke sporters die nooit last hebben van pijnen of kwalen.

Wat ik schrijf geldt voor alle leeftijden, voor sporters en niet sporters. Kortom in het dagelijks leven, 24 uur van de dag. Ik heb er veel baat bij gehad. Na een zwaar verkeersongeval, met verbrijzeld onderbeen en zwaar enkelletsel en na 19 jaar niet meer gesport te hebben, de draad weer opgepakt in 2010. Ik woog toen circa 106 kg bij 1,85 m. Te zwaar voor mijn zwaar beschadigde enkel, die nooit meer geheel zal herstellen.
Nu in alle rust, met ademtechniek, voeding en bewegen, weeg ik thans 80 kg. Fiets moeteloos 240 km daags zonder mijn zitvlak te hoeven smeren. 100 km in een spijkerbroek komt regelmatig voor. Op een Gilles Berthoud zadel.

Ik ben nu lid van de plaatselijke atletiekverening en loop binnenkort weer moeiteloos een 10 km. En als een 10 km moeiteloos gaat, is een halve marathon een eitje.

Simpel bewegen en ervaren wat er in je zit. Het maximale eruit halen, met de minste moeite. Dat is ook de sleutel voor duursporten en vakantiefietsen.

Mocht je de verleiding krijgen je hierin te verdiepen, dan kan ik je de boeken van Koen de Jong aanbevelen, met mede auteurs als Bram Bakker, Stans van der Poel en Aart Vierhouten. O.a.:
Verademing;
Ik, de wielrenner, http://www.aartvierhouten.nl/interview-ik-de-wielrenner
Ik, hardeloper,
Bewegen voor beginners en
Sporten voor beginnens.

Piet.
Ik heb wel iets met mensen die heel extreme dingen doen. Zelf ben ik meer het type van de relaxte, maar wel doorrijdende toerfietser. 100 km. op een dag klop ik er nog wel uit, desnoods ook nog wat meer, maar dat dan niet dagen achter elkaar.
Wel vind ik het wat merkwaardig dat Gerrit-Jan zich zo afzet tegen bejaarden. Ik ben bijna 60, maar ook 19 geweest (toen maakte ik mijn eerste kampeer-fietsvakantie). Oud worden gaat vanzelf, en als je een beetje op jezelf past, blijft bewegen en geluk hebt kan je ook op je 60e en wellicht nog een hele tijd langer, nog best meekomen op de fiets! Ooit zal je deze leeftijd zelf ook bereiken, als het een beetje meezit.

Verder lijkt het mij niet verstandig om stoer te praten/schrijven over een manier van fietsen, waar je nog aan moet beginnen..... Ik heb gelezen dat je al een paar hele lange tochten hebt gemaakt, alle respect voor deze prestaties, maar een maand of langer achter elkaar doorbikkelen over deze afstanden, lijkt mij andere koek.