Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hard, lang en snel - Forum Wereldfietser

hard, lang en snel

Om het algemeen te houden:

- lange fietsreis (>6000km, ca 30 dagen)
- lange dagen op de fiets (>12-14h per dag, ca. 200-300km per dag)
- geen rustdagen
- fietsen door regen, sneeuw, wind, hitte, zon, droogte, hoogte
- grind/modder/zand/klinkers/asfalt
- zo licht, doch betrouwbaar mogelijk (fiets/bepakking)
- zo snel/robuust mogelijk (welke allround band?)
- wildkamperen, minimaal slapen
- geen brander/pannen/vriesdroog
- onderweg eten in eethuisjes, droog zoet energievoedsel mee voor onderweg, soms 8L water mee

Ik ben momenteel in bezit van een degelijke 26" mountainbike met rohloff/ketting. Natuurlijk ben ik veel aan het trainen, maar ben nu nog vooral op zoek naar mentale technieken om dit vol te houden. Na een lange rit (300-400km) vaak moe en dan is slapen echt een zegen. Ook soms last van het zitvlak en kleine ontstekinkjes. Hoe te herstellen binnen die 6 uur per dag die voor eten/slapen overblijven. Gezond zal het niet zijn, maar hoe kun je dit het beste aanpakken zonder al te grote kans op blessures? Vooral genoeg calorien meenemen zal een probleem zijn vrees ik.

Ben niet geïnteresseerd in cultuur/terrasjes/musea/bejaardenvisies. Iemand ervaring met deze variant van de fietshobby? Randonneurs, ultra-lange afstand sporters in the house?
Heb je topics van henkfietst52 al eens gelezen.
Ik heb zijn L-E-L brevet destijds gevolgd. ( 1400 km in 4,5 dag )
Stuur hem anders een PB.
Als aanvulling op fietser henkfietst52:

Een ligfietser (waltertje op dit forum) die behoorlijke afstanden aflegt:

http://www.fietsersafstappen.nl/

Een rechtopfietser die ik niet persoonlijk ken maar ook geen kleine afstanden fietst:

http://www.lonebiker.dk/ehjem/index.html
Heb je overigens al een traject in gedachten? Je geeft aan te willen fietsen door hitte, zon en droogte. Maar ook sneeuw. De combinatie van die 2 binnen een beperkte afstand vind je binnen Europa niet snel terug, behalve indien je wat besneeuwde bergtoppen e.d. meerekend.

Overigens zou ik fietsen van dit soort afstanden door hitte en droogte beperken. Maar juist kiezen voor goede verlichting op je fiets zodat je al extra vroeg (midden in de nacht) kunt reiden en doorzetten tot ca. het middaguur. Waarna je ergens in de schaduw wat uurtjes slaap kunt oppikken. Scheelt binnen dat soort omstandigheden aanzienlijk in de hoeveelheid vocht welk je mee zult moeten nemen.

Overigens naast water zou ik ook veel kcal rijke dranken blijven bijvullen. Wat je vrijwel overal ter wereld wel tegenkomt, cola. Gezien je verder zelf niets maakt, wat je kunt overwegen is iets van tupperware mee te nemen. Waar je wat te eten koopt kun je dan eigenlijk ook altijd wel iets als take-away meenemen.

Een tweede welk je op veel locaties kunt verkrijgen, maar ook prima reeds vrij veel van tevoren van mee kunt nemen, is chocolade (met noten). Vrij kcal rijk. Vaak meer kcals per 100 gram dan gedroogd zoet energievoedsel.

Over het algemeen zal het rondkomen qua kcals sterk afhankelijk zijn van waar je je bevindt op de wereld. En of je er een beetje tegen kunt om veel kcals te eten terwijl je in beweging blijft. Bevindt je je in meer ontwikkelde gebieden, dan zal er voldoende gelegenheid zijn om veel kcals naar binnen te kunnen blijven werken. Bevindt je je in ontwikkelingsgebieden of in gebieden met zeer weinig inwoners, dan zal het moeizamer verlopen.

Ik heb zelf geen ervaring met dit soort afstanden voor wat betreft adviezen over herstel, rust en blessures. Maar dit is mogelijk interessant voor je:
http://www.ultracycling.com/sections/articles/index.php

Met name de recovery artikelen.
The man who cycled the world, Mark Beaumont:
http://www.youtube.com/watch?v=Qd3gU0zuSqY
Tips die door hem gegeven worden zijn idd.; ga voor 28 inch, snachts fietsen met verlichting, veel zalf gebruiken (achterste), route vnl. over verharde wegen plannen ivm. voedselstalletjes langs de weg etc. etc.

Voeding onderweg:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 6&p=209323

Sean Conway around the world by bike; licht en snel; inpaktips, fietstips;
http://www.youtube.com/watch?v=JTMkhH7T5uY
Zijn tips onder andere: neem niks mee (enkel kleine bivakzak) waardoor je hard kan gaan.

Mountainbike expedities, tips over calorie- inname en meer;
http://www.mountainbike-expedition-team.de/

Over slaap en ultrasport:
http://www.runtodream.com/hardlopen_med ... osers-weep

Wellicht heb je wat aan ervaringen uit de adventure race sport:
http://wildernesstraverse.com/files/Int ... Nelson.pdf

Je zou voedselpakketten vooruit kunnen sturen naar een postkantoor oid. Of zoek uit waar dealers zitten van hoog calorische sportvoeding (bv. powerbar).

Ga voor framebags en veel bidonhouders
http://surlybikes.com/blog/post/im_-_3202008_121600_am

Neem evt. grote waterzak mee;
http://www.cascadedesigns.com/msr/water ... gs/product
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef:Ook soms last van het zitvlak en kleine ontstekinkjes.
Heb hetzelfde probleem nu ik vaak lange dagen maak in voorbereiding op de Grenzsteintrophy. Behalve uiteraard een uitstekende fietsbroek en zadel (zul je voor elkaar hebben neem ik aan) gebruik is de Chamois creme van Assos. Die smeer je voor vertrek op de zeem van je broek, dun laagje. De creme werkt verkoelend en anti-bacterieel, en vermindert de frictie tussen broek en huid (waardoor minder snel schaafplekken ontstaan). Dat werkt al heel behoorlijk. Voor huidherstel achteraf heb ik de Skin repair gel van Assos, op basis van natuurlijke ingrediënten. Mocht die herstelcreme niet werken, dan kun je evt. bij de huisarts langsgaan voor een creme met miconazolnitraat en hydrocortison (merknamen Dactacort of Mylan en alleen op doktersrecept). Ik heb de indruk dat de tweede creme beter werkt. Overigens staat hydrocortison op de dopinglijst, maar het is alleen verboden als je het inneemt, dus niet als je het op je kont smeert. Iets om rekening mee te houden als je een wedstrijdlicentie hebt.
Pedalero schreef:
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef:Ook soms last van het zitvlak en kleine ontstekinkjes.
Heb hetzelfde probleem nu ik vaak lange dagen maak in voorbereiding op de Grenzsteintrophy. Behalve uiteraard een uitstekende fietsbroek en zadel (zul je voor elkaar hebben neem ik aan) gebruik is de Chamois creme van Assos. Die smeer je voor vertrek op de zeem van je broek, dun laagje. De creme werkt verkoelend en anti-bacterieel, en vermindert de frictie tussen broek en huid (waardoor minder snel schaafplekken ontstaan). Dat werkt al heel behoorlijk. Voor huidherstel achteraf heb ik de Skin repair gel van Assos, op basis van natuurlijke ingrediënten. Mocht die herstelcreme niet werken, dan kun je evt. bij de huisarts langsgaan voor een creme met miconazolnitraat en hydrocortison (merknamen Dactacort of Mylan en alleen op doktersrecept). Ik heb de indruk dat de tweede creme beter werkt. Overigens staat hydrocortison op de dopinglijst, maar het is alleen verboden als je het inneemt, dus niet als je het op je kont smeert. Iets om rekening mee te houden als je een wedstrijdlicentie hebt.
Miconazol is een anti-schimmel medicament. En overigens is Daktacort een combinatie preparaat bestaande uit miconazol en hydrocortison. Hydrocortison zou ik overigens ook niet aanraden om langdurig te gebruiken. Het maskeert eventuele bacteriële of schimmelinfecties, en bovdendien is een vrij vaak voorkomend probleem bij langduriger gebruik o.a. een dunner worden van de huid en bloedingsneigingen. Dit laatste is zeker bij het vervolgens te zitten op het zadel voor honderden km's niet de wenselijke combinatie.

Over het algemeen is iets anti-bacterieel, anti-schimmel of ontstekingsremmend ook niet eens nodig. Maar is het enige wat je wilt gebruiken iets wat de huid beschermt doordat het vettig is. In plaats van Assos kun je dan ook altijd goed één van de volgende drie proberen: sudocrem, bepanthen, vaseline.

De 1e twee vind je bij de drogist over het algemeen bij de baby spullen tegen luieruitslag. Vaseline doordrenkt vrijwel alles, maakt je zadel fraai glimmend en je wilt daarna het liefst niet met je fietsbroekje ergens anders op gaan zitten. Bepanthen heeft dit ook nog wel een beetje. Sudocrem is de meest handige keus om aanvankelijk te gebruiken.
Je wilt toch juist iets dat niet vettig is, omdat dat weer tot andere huidproblemen leidt?

Het schijnt dat het met die dunne huid wel meevalt als je steeds een paar dagen tussen het gebruik van cremes met hydrocortison. Je gebruikt zo'n creme natuurlijk alleen als je last hebt.

Maar goed, ik zou eerst het preventiepad bewandelen, dus kijken of alleen chamois-creme volstaat. Mij bevalt het heel aardig. Veel profwielrenners gebruiken het ook. Er is overigens meer spul op de markt, ook Ruud Bakker schijnt een goede creme te hebben. Ook een kwestie van uitproberen, denk ik.
Die genoemde Chamois creme van Assos kan ik ook aanbevelen. Een potje van 140 ml is voldoende en het spul is nog lekker licht ook.
Wat betreft banden zou je voor Schwalbe Mondial kunnen kiezen of die nieuwe Allmotion, al denk ik dat Big Apples de klus ook wel kunnen klaren. Gezien de hoeveelheid kilometers die je op een dag wil maken zou ik wel gaan voor banden met een geringe rolweerstand.
Ook is het denk ik wel slim om kort voor vertrek (maar met nog wel wat tijd om te testen) een paar dingen die onderweg zouden kunnen verslijten preventief te vervangen. Je kent je fiets zelf het beste om in te schatten welke dingen daar mogelijk voor in aanmerking komen; rem/versnellingskabels, pedalen, trapas, tandwielen. Zelf monteer ik voordat ik aan een tocht van meer dan 2000 km begin vaak een nieuwe cassette ook al is de oude nog niet versleten (ook leg ik er dan gelijk een nieuwe ketting op). Die oude cassette komt later wel weer van pas en onderweg hoef ik me over de achterkransjes alvast geen zorgen te maken. In jouw geval is het ook maar 1 kransje.
En ik weet niet of je het al gezien hebt, maar in de FietsVakantieWiki op deze site vind je veel info over van alles en nog wat, o.a. lichtgewicht bepakkingen.
Na een lange rit (300-400km) vaak moe ...
Ja, daar hebben meer mensen last van... . :wink:
Ter inspiratie:
Bron

docu over 2 kerels die mee hebben gedaan aan de http://www.transcontinentalrace.com/
van londen naar istanbul via de stelvio. 3200 km in maximaal 14dgn.
de winnaar deed het in 7 ZEVEN!! :shock: dagen.
geweldig dat je dat kan en wil, ik heb een tip voor jou, om beter te herstellen, gebruik onderweg 2-Prepare dit wordt in de topsport veel gebruikt, is niets anders dan Glutamine en EGCG op internet kun je het bestellen ook zijn er winkels of apotheken die het verkopen, begin ruim voor je vertrekt, je kan het makkelijk meenemen zit in kleine platte zakjes.
veel plezier onderweg :shock: :shock:
Daantje de fietskampioen schreef:The man who cycled the world, Mark Beaumont:
http://www.youtube.com/watch?v=Qd3gU0zuSqY
Tips die door hem gegeven worden zijn idd.; ga voor 28 inch, snachts fietsen met verlichting, veel zalf gebruiken (achterste), route vnl. over verharde wegen plannen ivm. voedselstalletjes langs de weg etc. etc.

Voeding onderweg:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 6&p=209323

Sean Conway around the world by bike; licht en snel; inpaktips, fietstips;
http://www.youtube.com/watch?v=JTMkhH7T5uY
Zijn tips onder andere: neem niks mee (enkel kleine bivakzak) waardoor je hard kan gaan.

Mountainbike expedities, tips over calorie- inname en meer;
http://www.mountainbike-expedition-team.de/

Over slaap en ultrasport:
http://www.runtodream.com/hardlopen_med ... osers-weep

Wellicht heb je wat aan ervaringen uit de adventure race sport:
http://wildernesstraverse.com/files/Int ... Nelson.pdf

Je zou voedselpakketten vooruit kunnen sturen naar een postkantoor oid. Of zoek uit waar dealers zitten van hoog calorische sportvoeding (bv. powerbar).

Ga voor framebags en veel bidonhouders
http://surlybikes.com/blog/post/im_-_3202008_121600_am

Neem evt. grote waterzak mee;
http://www.cascadedesigns.com/msr/water ... gs/product
bedankt voor de tips, super!
Abacus schreef:Die genoemde Chamois creme van Assos kan ik ook aanbevelen. Een potje van 140 ml is voldoende en het spul is nog lekker licht ook.
Wat betreft banden zou je voor Schwalbe Mondial kunnen kiezen of die nieuwe Allmotion, al denk ik dat Big Apples de klus ook wel kunnen klaren. Gezien de hoeveelheid kilometers die je op een dag wil maken zou ik wel gaan voor banden met een geringe rolweerstand.
Ook is het denk ik wel slim om kort voor vertrek (maar met nog wel wat tijd om te testen) een paar dingen die onderweg zouden kunnen verslijten preventief te vervangen. Je kent je fiets zelf het beste om in te schatten welke dingen daar mogelijk voor in aanmerking komen; rem/versnellingskabels, pedalen, trapas, tandwielen. Zelf monteer ik voordat ik aan een tocht van meer dan 2000 km begin vaak een nieuwe cassette ook al is de oude nog niet versleten (ook leg ik er dan gelijk een nieuwe ketting op). Die oude cassette komt later wel weer van pas en onderweg hoef ik me over de achterkransjes alvast geen zorgen te maken. In jouw geval is het ook maar 1 kransje.
En ik weet niet of je het al gezien hebt, maar in de FietsVakantieWiki op deze site vind je veel info over van alles en nog wat, o.a. lichtgewicht bepakkingen.
Na een lange rit (300-400km) vaak moe ...
Ja, daar hebben meer mensen last van... . :wink:
Chamois creme gebruik ik al, misschien moet ik daar gedurende de dag iets meer van gebruiken. Had afgelopen maandag na een rit van 240km toch weer een dikke etterbult op het zitvlak waar je het niet wilt hebben.
Miconazolnitraat bevalt ook goed, goed tegen schimmels, die bij weinig wassen en douchen wellicht onvermijdelijk zijn. ZIjn er ook mensen die goede ervaringen hebben met babyzalf?

Dan nog een probleem: de voetzolen gaan na 12 uur toch tintelen en dan heb ik nog niet eens in de bergen gefietst (waar de druk nog hoger wordt). Ik heb Michael Boogerd eens horen zeggen dat ie ook altijd last had van zijn voetzolen, maar dat ie met speciale zooltjes daar geen last meer van had. Worden er ergens door schoenspecialisten speciale zooltjes gemaakt? (ik fiets met sidi-atb-schoenen en spd pedalen..... zou spd-platform pedalen iets zijn?). Ik ga uiteraard niet zonder klikpedalen fietsen of met fiets/wandelschoenen, dat is iets voor de toeristen en ebike-bejaarden en daar wil ik uiteraard niet mee geassocieerd worden :).

Oh en ik zie dat ik mijn onderwerptitel niet kan aanpassen, ik zou graag "(ultratouren)" daar aan toe willen voegen. Worden mijn auteursrechten hier ontnomen (wtf)?
Ik heb wel eens gelezen dat, haartjes die op je achterste zitten soms weer terug je huid in groeien en dat verschijnsel kan ontstekingen veroorzaken.
Bij mij zelf zag ik dat weleens ontstaan met de haartjes die op mijn knieen zitten. Het ontstond weleens als ik voor mijn werk lang op mijn knieen moest zitten.
Was er in de huid van mijn knie een haartje gegroeid zag je een onststeking ontstaan, deze was eenvoudig te herstelen door die haar uit mijn huid te pulleken. Je bibs, dat zal niet meevallen. :lol:
"Jeep rider's disease", noemden ze dat in WO2.
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef:Had afgelopen maandag na een rit van 240km toch weer een dikke etterbult op het zitvlak waar je het niet wilt hebben.
Miconazolnitraat bevalt ook goed, goed tegen schimmels, die bij weinig wassen en douchen wellicht onvermijdelijk zijn. ZIjn er ook mensen die goede ervaringen hebben met babyzalf?

Dan nog een probleem: de voetzolen gaan na 12 uur toch tintelen en dan heb ik nog niet eens in de bergen gefietst (waar de druk nog hoger wordt). Ik heb Michael Boogerd eens horen zeggen dat ie ook altijd last had van zijn voetzolen, maar dat ie met speciale zooltjes daar geen last meer van had. Worden er ergens door schoenspecialisten speciale zooltjes gemaakt? (ik fiets met sidi-atb-schoenen en spd pedalen..... zou spd-platform pedalen iets zijn?). Ik ga uiteraard niet zonder klikpedalen fietsen of met fiets/wandelschoenen, dat is iets voor de toeristen en ebike-bejaarden en daar wil ik uiteraard niet mee geassocieerd worden :).

Oh en ik zie dat ik mijn onderwerptitel niet kan aanpassen, ik zou graag "(ultratouren)" daar aan toe willen voegen.
De gekozen titel “Hard, lang en snel” zit vol tegenstrijdigheden. Met “Gezond ultra toeren” kom je verder. Als je na een rit van 240 km al last krijgt van etterbuilen, zul je het over een andere boeg moeten gooien.

Ook het probleem tintelende voetzolen heeft daar ook mee te maken. Je houdt te veel druk op de pedalen en dat heeft niets te maken met nog meer druk tijdens het fietsen in de bergen. Wat beroepsrenners allemaal uitkramen is vaak onzin voor de ultra lange afstand fietser. En zonder click-pedalen is zeker niet voor e-bike bejaarden. Ik fiets pas 61 jaar en heb nog nooit tintelende voeten gehad tijdens het fietsen. Ook niet na 12 uur per dag met diverse soort pedalen of “zachte” schoenen.

Belangrijk zijn: Ademhaling, water en voeding, in combinatie rust. 24 uur daags, waarbij de ademhaling de belangrijkste factor is. Rationeel, technisch fietsen, i.c.m. met je gevoel zorgen voor “flow”. Dan komt de prestatie er vanzelf uitrollen. Ga je voor prestatie, dan kom je jezelf binnen enkele dagen tegen.

Je ademhaling is belangrijk voor je opname van O2 en het afvoeren van een overschot aan CO2. O2 is zelden onder niveau, maar jouw CO2 niveau in het bloed moet op peil blijven voor de O2 afgifte in de spieren. Het z.g. Bohr-effect.
Dat is mede belangrijk voor je hormoon- en enzymenhuishouding, een optimale spijsvertering en goede dagelijkse rust. Kortom het gezond houden van je lijf.
Omdat bij een te laag CO2 niveau de zuurgraad in je bloed daalt, vernauwen de aderen en bloedvaten zich , maakt het lijf ter bescherming “melkzuur”aan om de zuurgraad op peil te houden, waardoor je eerder last krijgt van vermoeidheid, krampen en tintelingen. Kost allemaal extra energie.

Ga je er “vol” tegen aan, dan is het wachten op ongemakken, zoals uitputting, ontstekingen en zweren. Tenzij je voldoende Prednison meeneemt voor onderweg.

Maar wat zijn jouw ervaringen bij 2000 km in 10 dagen of 4000 km in 20 dagen? Wat zijn jouw ervaringen met voeding en drinken tijdens die meer daagse tochten zonder rustdagen? Hoe zit het met jouw ademfrequentie in rust? Hou je rekening met je soort voeding voor je “flow”. Stap je na een lange dagrit voldaan van je fiets zonder spierpijn of andere ongemakken?
Als je sportvoeding gaat nuttigen is dat prima voor een hoge dagprestatie, om te pieken, maar funest op de langere duur. Denk aan je lijf.

Piet.

Bewegen is gezond, sporten geeft ongemakken en topsport in ongezond.
PietV schreef:
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef:Had afgelopen maandag na een rit van 240km toch weer een dikke etterbult op het zitvlak waar je het niet wilt hebben.
Miconazolnitraat bevalt ook goed, goed tegen schimmels, die bij weinig wassen en douchen wellicht onvermijdelijk zijn. ZIjn er ook mensen die goede ervaringen hebben met babyzalf?

Dan nog een probleem: de voetzolen gaan na 12 uur toch tintelen en dan heb ik nog niet eens in de bergen gefietst (waar de druk nog hoger wordt). Ik heb Michael Boogerd eens horen zeggen dat ie ook altijd last had van zijn voetzolen, maar dat ie met speciale zooltjes daar geen last meer van had. Worden er ergens door schoenspecialisten speciale zooltjes gemaakt? (ik fiets met sidi-atb-schoenen en spd pedalen..... zou spd-platform pedalen iets zijn?). Ik ga uiteraard niet zonder klikpedalen fietsen of met fiets/wandelschoenen, dat is iets voor de toeristen en ebike-bejaarden en daar wil ik uiteraard niet mee geassocieerd worden :).

Oh en ik zie dat ik mijn onderwerptitel niet kan aanpassen, ik zou graag "(ultratouren)" daar aan toe willen voegen.
De gekozen titel “Hard, lang en snel” zit vol tegenstrijdigheden. Met “Gezond ultra toeren” kom je verder. Als je na een rit van 240 km al last krijgt van etterbuilen, zul je het over een andere boeg moeten gooien.

Ook het probleem tintelende voetzolen heeft daar ook mee te maken. Je houdt te veel druk op de pedalen en dat heeft niets te maken met nog meer druk tijdens het fietsen in de bergen. Wat beroepsrenners allemaal uitkramen is vaak onzin voor de ultra lange afstand fietser. En zonder click-pedalen is zeker niet voor e-bike bejaarden. Ik fiets pas 61 jaar en heb nog nooit tintelende voeten gehad tijdens het fietsen. Ook niet na 12 uur per dag met diverse soort pedalen of “zachte” schoenen.

Belangrijk zijn: Ademhaling, water en voeding, in combinatie rust. 24 uur daags, waarbij de ademhaling de belangrijkste factor is. Rationeel, technisch fietsen, i.c.m. met je gevoel zorgen voor “flow”. Dan komt de prestatie er vanzelf uitrollen. Ga je voor prestatie, dan kom je jezelf binnen enkele dagen tegen.

Je ademhaling is belangrijk voor je opname van O2 en het afvoeren van een overschot aan CO2. O2 is zelden onder niveau, maar jouw CO2 niveau in het bloed moet op peil blijven voor de O2 afgifte in de spieren. Het z.g. Bohr-effect.
Dat is mede belangrijk voor je hormoon- en enzymenhuishouding, een optimale spijsvertering en goede dagelijkse rust. Kortom het gezond houden van je lijf.
Omdat bij een te laag CO2 niveau de zuurgraad in je bloed daalt, vernauwen de aderen en bloedvaten zich , maakt het lijf ter bescherming “melkzuur”aan om de zuurgraad op peil te houden, waardoor je eerder last krijgt van vermoeidheid, krampen en tintelingen. Kost allemaal extra energie.

Ga je er “vol” tegen aan, dan is het wachten op ongemakken, zoals uitputting, ontstekingen en zweren. Tenzij je voldoende Prednison meeneemt voor onderweg.

Maar wat zijn jouw ervaringen bij 2000 km in 10 dagen of 4000 km in 20 dagen? Wat zijn jouw ervaringen met voeding en drinken tijdens die meer daagse tochten zonder rustdagen? Hoe zit het met jouw ademfrequentie in rust? Hou je rekening met je soort voeding voor je “flow”. Stap je na een lange dagrit voldaan van je fiets zonder spierpijn of andere ongemakken?
Als je sportvoeding gaat nuttigen is dat prima voor een hoge dagprestatie, om te pieken, maar funest op de langere duur. Denk aan je lijf.

Piet.

Bewegen is gezond, sporten geeft ongemakken en topsport in ongezond.
ongenaakbaar dit soort reacties..... heb je zelf wel eens met bagage in de bergen gefietst of lange periodes achterelkaar lange afstanden gefietst in zwaar terrein?

Wat ik nastreef is een sportieve prestatie gedurende een lange periode (ca 4-5 weken), geen cultureel klikloos gelanterfanter tijdens een maandenlange fietsvakantie. Maximaal de dag gebruiken om maximale afstanden af te leggen, dat is het ideaal. Dat vereist efficiëntie en ja, ook gezondheid, uiteraard! Vandaar mijn zoektocht naar de geheime tips van ervaren Long Slow Distance fietsers.....
Gerrit-Jan,

Bedankt voor je reactie en succes met je zoektocht naar de geheime tips. En ja, in het verleden zeer veel ervaringen opgedaan bij zware inspanningen van langere duur. 12 uur daags en 8 tot 10 weken aaneengesloten.

Piet.
PietV schreef:Gerrit-Jan,

Bedankt voor je reactie en succes met je zoektocht naar de geheime tips. En ja, in het verleden zeer veel ervaringen opgedaan bij zware inspanningen van langere duur. 12 uur daags en 8 tot 10 weken aaneengesloten.

Piet.
Dat is erg knap van je PietV, ook knap dat je tijdens die 12h 8-10 weken alle bergen en beklimmingen hebt weten te ontwijken. Dat je bij langdurig lange afstand fietsen een zekere rust moet bewaren (en ja ademhalen, eten en drinken lijkt me vrij essentieel, hoe open wil je een deur hebben) lijkt me evident. Dat je niets van een beroepsrenner kunt leren lijkt me vrij overmoedig om aan te nemen (hoe kom je daarbij vraag ik me af, aannames?). Ik snap heus wel dat beroepsrenners een ander referentiekader hebben met bijvoorbeeld een goed begeleidingsteam, goede accomodaties om te slapen/rusten en alles wordt voor hen verzorgd (logistiek, eten, massages, materiaal, etc). Dat zal ik ontberen. Ben echter wel benieuwd hoe randonneurs/brevetrijders/racers met hun specifieke pijntjes om gaan in hun voorbereidingen en tijdens hun tocht (hoe ga je met je tijd om, hoe herstel je efficient, hoe om te gaan met slaaptekort, mentale tricks and tips).
@Gerrit-Jan vd Hoorn: je hebt hier contact van een van de mensen op dit forum die meer ervaring hebben met wat jij vraagt dan je je voorlopig kunt voorstellen. Als er iemand hier is die je de informatie kan geven die je zoekt is dat Piet ...