Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camping na veer Roscoff (FR) > Plymouth (UK) > Cremyll Ferry - Forum Wereldfietser

Camping na veer Roscoff (FR) > Plymouth (UK) > Cremyll Ferry

In de voorbereiding van een fietsreis zoek ik een kampeerplek, direct na de overtocht met Britanny Ferries van Roscoff (Frankrijk) naar Plymouth (Verenigd Koninkrijk). Ik ben niet eerder met een veerboot naar de UK gereisd.
Op het forum vond ik wel routes richting Roscoff maar geen veerboot-ervaring. In de FVWiki vond ik de link naar Brittany Ferries, maar niet veel meer dan dat. Ik zoek juist ervaring met de overtocht & aansluitend een kampeerplek.

De overtocht plan ik met een vertrek om 15h00 en aankomst om 20h10. Die afvaart geldt niet voor alle dagen van de week (bep. afvaartdagen is de aankomst om 21h30). Ik wil namelijk Plymouth meteen verlaten en de ferry naar Cremyll nemen. De laatste ferry naar Cremyll vertrekt om 20h45 (ma-do), 21h45 (vr-za), 21h15 (zo). Tussen de aankomsthaven van de grote veerboot en de vertrekhaven van het veer naar Cremyll ligt ca. 2 km.

Op de site van Brittany Ferries vind ik geen punctualiteitsrapport en natuurlijk wil ik meer weten net als in het weekeinde de klantenservice gesloten is. Op TripAdvisor vind ik ook weinig over op tijd of te vroeg arriveren. De vraag over de werkelijke aankomsttijden van de veerboot in Plymouth staat uit. Zo ook wat vragen over de accommodatie (douche, wasserette) aan boord indien je geen cabin boekt.

Ik hoop namelijk door op de veerboot in de startblokken te staan, in alle gevallen de Cremyll Ferry aanlegsteiger tijdig te bereiken, ook als ik maar 35 minuten heb. Ik probeer wel een gunstiger overtochtdatum/dag te kiezen waarbij ik wat meer tijd heb, maar weet de aankomstdatum in Roscoff niet zeker.

Wie heeft er recente ervaring met de overtocht Roscoff > Plymouth? Kun je de volgende vragen voor me beantwoorden?
  1. Is er een openbare douche op de boot? Reden dat ik dat vraag is dat als ik in Frankrijk wildkampeer en dat in UK ook weer wil gaan doen een uitgebreide douchebeurt een nuttige invulling van de overtocht is.
  2. Was de boot in jouw geval punctueel, te vroeg of juist te laat?
  3. Worden fietsers als eerste van de boot gelaten, of moet je wachten op (vracht)auto's?
  4. Op de website van Brittany Ferries lees ik dat je bij aankomst in Plymouth langs de immigratiedienst/douane moet voordat je de veerhaven kunt verlaten. Hoe snel was je daar doorheen?
Mis ik de Cremyll Ferry, wat jammer zou zijn, want ik heb een zwak voor kleine (voet)veren, dan fiets ik naar Devonport en neem het grotere veer dat ook 's nachts vaart naar Torpoint.

Mijn plan is te kamperen in de buurt van Millbrook, Cornwall, en wil kiezen tussen:
  1. Whitsand Bay Holidaypark (GBP 12,50 per nacht per site), een caravanpark dat me uiterst ongezellig lijkt, of
  2. het kleinschaliger Sconner Down (prijs is aangevraagd), of
  3. Camping at Maker (GBP 7,00 per overnachting), dat me wel tof lijkt, of
  4. wildkamperen.
Bed & breakfasts in die regio vallen af op prijs. Ik neem voor de zekerheid wel enkele adressen mee, voor het geval dat ('it's raining cats and dogs').
Heeft iemand ervaring met een van de genoemde campings en kan deze af- of juist aanraden?
Ik fiets vaak in Engeland (heb er ook jaren gewoond) maar deze heb ik nooit gedaan (wel ooit in 1978 de andere kant uit), dus geen specifieke info. Bedenk dat Engeland niet in Schengen zit, en dat je dus een echte paspoort controle hebt. Dat betekent in de rij staan en wachten. Voor de rest lijkt deze tocht me super.
Succes,
Wim
Ik heb de bewuste ferry genomen in begin van de jaren negentig voor een rondje fietsen in Cornwall. Ik herinner me niets negatiefs over de ferry noch bij aankomst. Bij aankomst heb ik een camping genomen iets buiten Plymouth.

Waarom wild kamperen? Gun de mensen van de streek waar je op bezoek bent ook iets! En je komt er andere fietsers tegen die heel veel handige info kunnen geven.

Veel plezier.
Heren, mijn dank voor de goede wensen.
Wim schreef:[...]Bedenk dat Engeland niet in Schengen zit, en dat je dus een echte paspoort controle hebt.[...]
Eigenlijk wist ik dat wel, maar had de ijdele hoop dat e.e.a. fluks wordt afgehandeld; het is dus ongewis. Ik zal me richten op een overtocht met meer dan die 35 minuten tijd tussen twee veren, dat is ontspannender.
Jan Joris schreef:[...] Waarom wild kamperen? Gun de mensen van de streek waar je op bezoek bent ook iets! En je komt er andere fietsers tegen die heel veel handige info kunnen geven.[...]
Het is off topic, maar toch ga ik graag in op je opmerking. Wil je er verder over discussiëren: open een nieuw topic.
Je argumenten om niet wild te kamperen gebruik ik zelf ook wel. Maar ik houd ook van de vrijheid van wildkamperen. Ik overnacht graag op kleinschalige terreintjes, waar mijn gespendeerde <insert willekeurige valuta> echt bijdragen aan de leefbaarheid van de lokale gemeenschap. Liever de 'boulanger' & 'charcuterie' dan de 'hypermarché'! En gastvrijheid wordt er i.h.a. met hoofdletters geschreven. De keren dat ik (in het juiste seizoen) o.a. druiven, meloenen en appels kreeg aangeboden tel ik al enkele jaren niet meer.
Wildkamperen is meer een alternatief waar ik op ben voorbereid, waar ik altijd op kan terugvallen als het donker wordt en ik geen camping weet, of als ik een keer echt geen behoefte aan gezelschap heb.

Update - 2014.05.12 - klantenservice Brittany Ferries - Punt a. uit topic start geheel en punt b. grotendeels beantwoord.
.....@britannyferries.com schreef:[...] I can confirm that we do have public showers on both of the vessels that sail on this route. On the MV Armorique the showers are located on deck 5, and on the MV Pont Aven they are located on deck 9 next to the swimming pool. We also have public shower in the terminal building at Roscoff. We do not have laundry facilities on any of our vessels.

We do not keep historical statistics of punctuality [...] arrival times can be affected by sea conditions, shipping movements and other unforeseen disruptions. I would advise you that we are rarely off schedule, normally docking either a few minutes either side of the allocated arrival time. [...]
Update - 2014.05.13 - reacties campings - overige details op resp. websites

Sconner Down:
  • laat aankomen (na 22h00) is geen probleem,
  • heeft een 'wet weather shelter' met tafels & stoelen,
  • £6 per overnachting (solo fietskampeerder),
  • kan gesloten zijn voor besloten evenementen, vooraf bellen.
Camping at Maker:
  • laat aankomen (na 22h00) is geen probleem
Mmm, keuzes. 'Maker' heeft voordeel van dichtbij veerstoep Cremyll, dichtbij Millbrook voor vers ontbijt (tenminste twee supermarkten - Spar & The co-operative food - 7 dagen per week open, vanaf 7 a.m, op zo. 8 a.m.) en scoort daarmee het hoogst. Sconner Down is gunstig als ik het voetveer mis en via Torpoint moet reizen (slechts 3 extra km's t.o.v. Maker.; nadeel: meteen links rijden in 't donker ca. 17 km en 's ochtends eerst 16 km fietsen naar winkels in Liskeard, ook 7 dagen open). Caravan/holidaypark is definief afgevallen (type, prijs, locatie).

Mooi. Alle onzekerheden rondom voorzieningen ferry & laat arriveren weggenomen, vaarschema ferry afgedrukt/in pdf voorhanden, kaarten locatie veerstoepen & kampeeradres details idem. Improviseren is niet erg, maar ik zoek liever niet in het donker de onbekende weg. Plannen route in Cornwall en verder kan in UK gedaan worden. Eerst Normandië en Bretagne herontdekken!

Ervaringen over oversteek blijven welkom.