Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 18 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

562 berichten
Ik vind de OpenFietsMap op zich wel leuk als je de tijd hebt en dan allerlei leuke weggetjes ontdekt, maar als je gewoon snel van A naar B wilt navigeren is deze kaart m.i. minder geschikt. Zeker voor beginners kan ik me indenken dat door het woud aan instellingen deze kaart mensen volkomen het bos in stuurt.

Als ik vanuit mijn woonplaats een route naar Neumünster (Dld) uitzet in Basecamp of op de Etrex30 en ik kies de instelling/profiel OFM dan krijg ik welliswaar een prachtige rustige route van maar liefst 1618 km!. Zet ik het profiel op Toerfietsen dan krijg ik een min of meer van A naar B route van 545,6 km.

Het is natuurlijk leuk als je naar noord Duitsland wilt fietsen en de OFM je dan via Rostock met de boot naar Zweden en dan via Denemarken weer naar het zuiden stuurt, maar soms heb je die tijd en zin niet.

Een ander voorbeeld: vlak bij mijn woonplaats ligt een camping, als ik daar binnendoor naar toe fiets is dat exact 6,2 km. Stel ik een route op OFM in dan kom ik er ook wel maar dan maak ik een mooie tocht van 36,2 km door de omgeving.

Gelukkig kan ik op de Etrex30 wisselen van profiel (Op mijn Edge 800 alleen fiets, voetganger, auto e.d.), dus kom ik na 150 km fietsen bij een dichte of niet bestaande camping uit en zie ik dat er 5 km verderop nog een adres is dan kies ik dus voor profiel Toerfietsen ipv OFM.

Kortom iets om toch wel rekening mee te houden.
Ik denk dat er dan iets niet klopt in je instellingen van je profiel "OFM". Dat is niet een standaard profiel in Basecamp dus die heb je ooit zelf erop gezet, en kan je dus vast nog finetunen. :wink:
De tovenaar schreef:Ik denk dat er dan iets niet klopt in je instellingen van je profiel "OFM". Dat is niet een standaard profiel in Basecamp dus die heb je ooit zelf erop gezet, en kan je dus vast nog finetunen. :wink:
Staat zo:

Afbeelding
Aha, dat verklaart al die omwegen. Zet dat vinkje bij tolwegen eens uit? Die routeert nl. uitsluitend over fietsroutes (blauw geblokt op de OFM).
En probeer de route in etappes te plannen, want in één keer van NL naar N-Duitsland zal moeizaam gaan in Basecamp en al helemaal niet op de Etrex.

Zie verder http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/basecamp-nl
De routering is onlangs nog aangepast dus een en ander opnieuw instellen kan geen kwaad. Zo is het niet meer noodzakelijk om het autoprofiel te gebruiken maar is fiets of toerfiets ook prima geschikt (zoals je al hebt gemerkt), mits snelwegen vermijden niet is ingesteld, want dat geldt nog steeds zo.
De tovenaar schreef:Aha, dat verklaart al die omwegen. Zet dat vinkje bij tolwegen eens uit? Die routeert nl. uitsluitend over fietsroutes (blauw geblokt op de OFM).
En probeer de route in etappes te plannen, want in één keer van NL naar N-Duitsland zal moeizaam gaan in Basecamp en al helemaal niet op de Etrex.
Klopt ik gebruik(te) altijd 2 profielen 1 met en 1 zonder Tolwegen(fietsroutes) aan. In Frankrijk vind ik het handig om wel de fietsroutes aan te hebben staan omdat je anders toch wel heel veel op de N wegen terecht komt (wel sneller van A naar B) en de vrachtwagens soms de vouwen uit je broek rijden ;-)

Routes plan ik idd in dag etappes werk wat handiger.
Komende vakantie ga ik op stap met een Etrex30 en een Edge 800 om de navigatie (on)mogelijkheden naast elkaar te leggen en te vergelijken.
Complimenten aan de ontwikkelaar van Open Fiets Map!

Tot voor kort gebruikte ik de betaalversie van OnRoute fietskaart van Nederland maar ik ben erg gecharmeerd van de details in OFM.

Er is alleen 1 gek ding nl. tijdens het fietsen hoor ik af en toe korte piepjes. Dat duurt een minuut ofzo en dan is het weer voorbij.
Het zijn geen aanwijzing piepjes en ik zie ook niets op het scherm.

Btw, ik heb een Oregon 450
Dank! Wat die piepjes betreft, geen idee. Heeft niets met de kaart te maken maar meer met je instellingen van de Garmin.
Als je fiets met city navigator in bv Frankrijk moet je dan auto als routering aanzetten?

Mario
Dat zou ik maar niet doen, tenzij je wilt opschieten door over de snelweg te gaan. Nee, voor Garmin's CityNavigator moet je een ander profiel maken met navigatie voor de fiets.
Zoals Frank ook al bedoeld: De City Navigator kaart is een kaart voor gebruik met auto en/of motor en daar zijn geen fietspaden in opgenomen.
Dus je gps op Fiets zetten en voor alle zekerheid ook snelwegen vermijden.
Soms kun je de gps ook beter op voetganger zetten en de kortste afstand kiezen.
Jaren geleden fietste ik door Frankrijk etc. met mijn gpsmap 60Cx en de CN en eigenlijk nooit problemen.
Door de instellingen te kiezen dwing je dan via de D-wegen te fietsen.

Maar kun je niet gewoon de openfietsmap voor Europe gebruiken? (vergt wel andere instellingen dan een CN, maar is te lezen op de site van OFM).
Heb een micro-sd kaart gehad met de cn en de garmin beneleux.

Heb alleen geen ervaring met de cn vandaar de vraag.

Mario
Misschien heeft die sd-kaart nog voldoende ruimte voor de OFM (of gedeelte daarvan). Lekker experimenteren met verschillende kaarten. Kun je profielen maken op je gps, maak dan voor elke kaart een eigen profiel met de specifieke instellingen voor routeringsinstellingen.

(en een opmerking over "ik heb een micro-sdkaart gehad met CN en een Garmin Topokaart" zou op het gpsforum direct leiden tot opmerkingen over illegale zaken, maar dat doen we hier niet 8) )
foei! 8)
Nu zie ik net via javawa divice manager dat die Benelux kaart uit 2011 is. Degene die deze aan mij gaf vertelde mij dat alles wat er op staat de nieuwe versie is.

Ook zat mijn waypoint geheugen vol. Heb deze gewist maar was misschien niet zo slim, omdat deze nu denk ik niet meer op de Benelux kaart staan, maar die kan je er weer op zetten geloof ik via waypoint?

Mario
Je hebt een Garmin Topomap Benelux, de laatste versie kan best van 2011 zijn (kaartmateriaal 2009) en je hebt een Garmin Topo Benelux Pro van 2013 (met Activerouting). Je hebt waarschijnlijk de eerste.

Waypoint geheugen vol ? Nog nooit van gehoord en ik hou me pas vanaf 2004 bezig met Garmin gps 8) en "ik heb ze gewist en ze staan niet meer op de Benelux kaart" :shock: Leuke vragen voor het forum van gps.nl Heb je zo 2 pagina's aan antwoorden en tips.
In een kaart staan poi's (nuttige punten) en die kun jij niet wissen. Daar heb je verder ook geen beperking.
Op een modern outdoortoestel van Garmin kunnen 1000 (Dakota) tot 5000 (gpsmap64) waypoints. Ik weet niet welk toestel je hebt, maar zat je al aan deze limiet ? Als je waypoints op je toestel zet en je zoekt ze via je toestel, hou er dan rekening mee dat menig Garmin outdoortoestel je alleen de 50 dichtstbijzijnde (vanaf de locatie waar jij gpsfix hebt) laat zien. Die andere (verdere) zie je niet, maar zitten wel in je toestel. En 1000 waypoints in een gpxfile of meerdere is echt maar een paar MB en zal nooit leiden tot een vol geheugen (een uitzondering nagelaten, maar ik geloof niet dat jij dat bent).

En wat bedoel je met "kan je er weer opzetten via waypoint, bedoel je de winkel Waypoint ? of een instelling op je PC (Basecamp ?) of je gps (welke ?).

(Sorry dat ik een beetje to the point reageer, maar dit een een fietsersforum en gps zaken moet je - vind ik- op het juiste forum behandelen, zoals die van bijv. waypoint: forum.gps.nl)
Daarnaast heeft dit helemaal niets met openfietsmap te maken lijkt me
Er is weer een nieuwe update van de Europa kaart:
http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe

Omdat de installatie nogal ingewikkeld bleek heb ik de gehele kaart nu in één grote zip-file (8,5 Gb!) op de site gezet. Een download manager is dus geen overbodige luxe (kan afgebroken downloads hervatten en versnellen).

De windows installer wordt door sommige virusscanners als malware beschouwd, negeer deze waarschuwing en schakel evt. de virusscanner uit.

Mac gebruikers kunnen met Javawa Mapconverter de zip file converteren (zip file hoeft niet uitgepakt worden).

Voor de GPS is vanwege de toegenomen omvang alleen nog NW Europa beschikbaar, andere delen kan men zelf met Basecamp of Mapsource maken of kopen op SD-kaart.
Er is een nieuwe OFM Europa kaart update. Omdat er veel vraag was naar losse gps bestanden van Centraal en Zuid Europa heb ik de hele Europa kaart nu onderverdeeld in 7 gebieden (ieder kleiner dan 4 Gb). De Pc versie bestaat echter nog steeds uit één grote zip file van maar liefst 9 Gb (11,5 Gb uitgepakt). Zorg dus voor veel vrije ruimte op de harde schijf, >25-30 Gb is geen overbodige luxe.

http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe
Geweldig werk weer, dank hiervoor!
Ik heb vandaag OsmAnd op m'n telefoon geïnstalleerd en als ik daar de Nederlandse kaart installeer zie ik ook fietspaden. Betekent dit dat ik nu alle informatie van de OFM heb? Of moet ik alsnog OFM apart installeren?
Ja met Osmand heb je dezelfde informatie op basis van OSM dus heb je de OFM niet nodig. Ik heb wel een OFM style voor Osmand zodat die kaart er hetzelfde uitziet, zie http://www.openfietsmap.nl/installation/android/osmand