Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enquête over Urban Lifestyle fietsen (en win een prijs) - Forum Wereldfietser

Enquête over Urban Lifestyle fietsen (en win een prijs)

Beste forumbezoekers,

Mijn naam is <op verzoek verwijderd>, een vierdejaars Bedrijfskunde MER student aan de Hanzehogeschool Groningen. Voor mijn afstudeeronderzoek doe ik onderzoek naar een segment binnen de fietsmarkt, namelijk het Urban Lifestyle segment. Om mijn afstudeeropdracht tot een groot succes te maken, nodig ik u uit om enkele vragen in te vullen. Het invullen van de enquête neemt ongeveer 5 minuten in beslag en is anoniem.

Onder het Urban Lifestyle segment worden trendy stadsfietsen verstaan. Deze fietsen hebben een opvallend design en vallen op tussen de massa. De Urban Lifestyle fietsen zijn zo basic mogelijk met vaak bredere banden en een voordrager. Daarnaast zijn ze vaak verkrijgbaar in verschillende opvallende kleuren. Graag zou ik u via de enquête een aantal vragen willen stellen omtrent uw eigen behoeften binnen het Urban Lifestyle segment van fietsen.

Onder alle respondenten wordt één accessoires pakket verloot t.w.v. €100,- voor uw fiets indien u uw e-mailadres achterlaat! Uw e-mailadres wordt alleen gebruikt voor het prijzenpakket en wordt niet verstrekt aan derden. Dus wilt u kans maken op de accessoires pakket voor uw fiets t.w.v. €100,- ga dan nu snel naar https://www.surveymonkey.com/s/F39TY8T en vul de enquête in voor 28 mei 2014.

Alvast bedankt voor uw medewerking aan de enquête!

Met vriendelijke groet,
<op verzoek verwijderd>
Mijn punt is dat urban lifestyle geen eenduidig en afgebakende segment is en voor mij is absoluut onduidelijk welke types je bedoelt. Voordat een respondent reageert zal toch wel duidelijk moeten zijn over welke soort fietsen het gaat. Anders kun je geen representatieve conclusies trekken. Erg basic zijn singlespeeds en fixies. En Batavus BUB misschien, al zijn die niet erg basic met versnellingsnaven enz. Ook zo'n voordrager is niet echt basic, want onpractisch en bevestigd aan vork of stuur (de meesten) ook nog gevaarlijk bij belading.
Brede/dikke banden hebben overigens een lagere rolweerstand dan smalle banden. Het veronderstelde nadeel lijkt meer een vooroordeel dan een oordeel. En dikke banden bieden meer comfort: door bandvering minder trillingen in het stuur en zadel. Dat is ook de reden dat ze gemonteerd worden.
Aan de andere kant zijn vele fietsen die vooral in de stad gebruikt worden (en daarmee in tegenstelling staan tot lifestyle=fiets alleen voor de schijn), voorzien van overbodige, zware, dure en kwetsbare onderdelen (koplamp vernield=hele voorvork vervangen). En die fietsen heten gewoon stadshybrides of iets van die aard.
Het lijkt mij na wat onderzoek dat veel fietsen die door jou kennelijk met urban lifestyle worden aangeduid, aangeboden worden door ketens als Halfords.
Meer "basic needs fietsen" (ik wil hiermee geen segment definieren.), maar dan van kwaliteit zou een mooi uiteindelijk effect zijn, waar dit onderzoek mogelijk een bouwsteen voor vormt. Want er is wat rotzooi te koop!
Succes met het onderzoek.
Ik loop al vast bij vraag 2.

Ja, ik heb een fiets voor dagelijks gebruik maar bij vraag 2 moet ik kiezen in welke categorie mijn dagelijks-gebruik-fiets dan valt. En dat is geen van de drie categorien maar dat mag in niet invullen.

Conclusie: die enquette kan duidelijker beter
wat bergbeklimmer zegt.

ter info; ik heb voor dagelijks gebruik, woon-werk etc. een stalen singlespeed.
Best urban-lifestyle-achtig toch? :lol:

Afbeelding
foto door Tim Kau

succes met afstuderen!
Omdat het vrijdag is. Ook ik loop vast bij 2. Om de hele enquete te zien, klik ik de 1e keus aan. Idem vraag 2. Een stadfiets met dikkere banden en 7 versnellingen met goed licht en zonder vering staat er niet bij.
Een urban life style fiets is een marketing segment, wat inderdaad door de fietsenindustrie is bedacht. Weinig objectiveerbaar, maar vaak wordt bedoeld een voordrager, een fleurig kleurtje/printje, of een extra bovenbuis (hahahaha). Overigens heeft Azor een mooie oplossing gevonden voor de voordrager. Beïnvloedt het stuurgedrag niet. Trekkingfiets met derailleur? Helaas alleen naafversnellingen.
Overigens kun je meer fietsen gebruiken voor dagelijks gebruik, bijvoorbeeld woon/werkverkeer, en recreatief. Je hebt slechts 1 keuzemogelijkheid.
Vraag 3 doet vermoeden dat dit een onderzoekje is voor een fabrikant. Daar is niks mis mee, maar moet wel worden vermeld. Openheid en transparantie verhoogt de wetenschappelijke waarde.
Vraag 4 is een lachertje. Mijn goedkoopste fiets is 1500 euro, maar wel 10 jaar oud. Misschien zijn de lezers van dit forum toch niet de gemiddelde consument.
Vraag 5. Kwaliteit van de aflevering (afmontage?) door de fietsenmaker.
Vraag 6. kun je ook uit de verkoopdata aflezen.
Vraag 7. op het moment dat verlichting en bel een accessoire zijn, haak ik definitief af. Zo een fiets mag niet eens in de handel komen.
Vraag 13 en andere. Dit gaat dus over verkoop/handel. Niet over fietsen. Overigens ben ik een groot liefhebber van handel en verkoop, alleen denk ik dat de lezers van dit forum bij hun fietsenkeuze andere prioriteiten zetten.
Bij vraag 17 moet je een antwoord invullen, maar mijn keuze staat er niet bij.

Mijn idee is dat de enquete meer gericht is op de gemiddelde fietsbezitter, dus autogebruikers met een fiets erbij. In dit forum zijn er meestal fietsbezitters met vaak een auto erbij. Je keuze om de enquete hier onder de aandacht te brengen, is niet de meest gelukkige. Er zijn vele fietsfora die interessanter zijn. Verder zou een uitgebreidere toelichting, bijvoorbeeld wat wil je meten, welke keuzes wil je maken op basis van de antwoorden, mooi zijn. Of wil je bias voorkomen? Als laatste de terugkoppeling. Er wordt vaak gevraagd een enquete in te vullen, maar de uitkomsten worden nooit gedeeld. Dat is jammer. De lezers van dit forum zijn altijd geinteresseerd in onderwerpen die met fietsen te maken hebben. Dus doorbreek de trend en geef over enige tijd een terugkoppeling.
Kan iemand eerst misschien in goed Nederlands uitleggen wat Urban Lifestile is? Ik woon namelijk in een buitengebied.
Een stijl waarvan de fabrikant vindt dat die 'hip' is (modern, 'in de mode', 'aantrekkelijk' uitziend voor dagelijks gebruik).
Bedankt allemaal voor jullie reactie en opmerkingen.
@ Stefke: Ik snap je punt met betrekking tot het segment wat ik benoemd heb en hoe ik deze omschreven heb. In mijn onderzoeksplan heb ik dit natuurlijk wel veel uitgebreider beschreven maar om de enquête aantrekkelijk te houden voor de consumenten/respondenten heb ik ervoor gekozen de omschrijving zo kort en simpel mogelijk te houden. Hier heb ik inderdaad niet helemaal rekening gehouden met het feit dat juist op zulke forums als deze de echte fietsenkenners zich niet overal in kunnen vinden qua woord keuze en beschrijving van sommige fietsen. Juist omdat jullie wellicht ook over andere fietsen schikken en andere voorkeuren hebben. Je punt met betrekking tot ‘basic needs fietsen’ met kwaliteit zal ik ook zeker weer meenemen in mijn onderzoek.
@ Bergbklimmer.
Spijtig dat je vast loopt op vraag 2. Ook hier snap ik je reactie volkomen. Ook hier heb ik gekozen voor de fietsen die het meest bekend zijn bij de respondenten/consumenten. De beschrijvingen die hierbij zijn beschreven zijn ook vrij algemeen en simpel gebleven hiervoor. Ik heb er bewust voor gekozen om bij deze vraag geen extra optie toe toevoegen ( vb., anders, namelijk..) doordat mijn enquête resultaten dan (wellicht) te breed werden en ik hieruit geen conclusies kan halen.

@ Michaël
Je Singlespeed fiets valt voor mijn onderzoek ook binnen het Urban Lifestyle. Een stoere, sterke fiets die tegelijkertijd ook trendy uit ziet.
@ Patria Dublin
Ik zal zeker je opmerking over Azor meenemen in mijn onderzoek. Mijn enquête is inderdaad misschien meer gericht op de gemiddelde fietsbezitter. Ik zal aan het einde van mijn onderzoek jullie een korte terugkoppeling te geven van de resultaten. Mijn doel van mijn gehele onderzoek is om meer kijk te krijgen of deze (nieuwe) trend die steeds populairder wordt onder de consumenten. Om te kijken of het slechts een tijdelijke trend is of een verandering in de perceptie van stadsfietsen heb ik dus gekozen voor een enquête onder de consumenten. Hiermee hoop ik te achterhalen waar de consumenten momenteel allemaal op letten en wat ze aanspreekt bij de stadsfietsen (wat is hun behoefte). En uiteindelijk te kunnen concluderen of er in de toekomst nog steeds vraag naar is ?

@Moos60
Onder het Urban Lifestyle segment worden trendy stadsfietsen verstaan. Deze fietsen hebben een opvallend design en vallen op tussen de massa. Met deze fietsen kan men moeiteloos door de stad cruisen en er tegelijkertijd ook trendy uitzien.

In ieder geval wil ik jullie bedanken voor jullie tijd en moeite. Het zijn zeker leerpunten voor mij om mee te nemen.
elsdo23 schreef: Onder het Urban Lifestyle segment worden trendy stadsfietsen verstaan. Deze fietsen hebben een opvallend design en vallen op tussen de massa. Met deze fietsen kan men moeiteloos door de stad cruisen en er tegelijkertijd ook trendy uitzien.
Ah dan heb ik waaschijnlijk een Urban Lifestyle fiets! met zeer dikke banden springt ie namelijk snel in het oog. Ook dendert ie moeiteloos over stoepranden en andere stadse obstakels en is ie erg modern maar -twijfeltwijfel- hij lijkt totaal niet op het urbanlifestyle fiets plaatje.
Is een fatbike 'vet' genoeg of kan ik nu niet naar vraag 3? :wink:

Succes met je enquete.
@Yopie: Klinkt voor mijn onderzoek als een Urban fiets! Dus je kan het verder invullen als je wilt hoor!
Ik noem mijn dagelijkse fiets een stadsfiets, maar ja: er zit een voordrager up, "dus" het is een "urban lifestyle" fiets?

Afbeelding

Duitsers noemen zoiets een "Hollandrad", dá's pas een mooie term!

Verder: weleens van een logaritmische schaalverdeling gehoord? 0-299 is de categorie waar iedereen invalt van mensen die liefst voor een tientje een fietsie kopen van een junk, tot mensen die shoppen bij de kiloknaller, terwijl ik het maar moeilijk kiezen vind tussen de categorie 400-799 en 800-1000.
In Engeland noemen ze zoiets "Dutch Roadster" ook prachtig!
Riny Visser schreef:In Engeland noemen ze zoiets "Dutch Roadster" ook prachtig!
En in India en in China, dat zijn andere aantallen!
Je kunt de vragenlijst ook gewoon invullen..zo moeilijk is die lijst nou ook weer niet.
Vind ik ook, al kan dit (in een nieuwe topic bij voorkeur) een mooie discussie opleveren.

Misschien: sommige liedjes zijn moeilijk in een hokje te plaatsen, zo sterk soms dat men dan maar een nieuwe naam geeft aan de "stijl" na verloop van tijd?