Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke fietskar/bagagekar voor onderweg en in de trein? - Forum Wereldfietser

welke fietskar/bagagekar voor onderweg en in de trein?

hallo,

ik ben nieuw hier en ga voor het eerst met veel bagage met de fiets op vakantie. geen echte fietsvakantie maar het reizen naar de camping gaat wel per fiets en daarvoor heb ik een kar nodig om alles mee te kunnen nemen. voorop mijn fiets zit een kindje van 1,5 in zitje en ik zoek dus een lichtgewicht bagagekar voor achter de fiets, waar buggy, dekens, kleding etc in kunnen. eentje die ook de trein in mag. heb begrepen dat niet alle karren de trein in mogen? nu ben ik vanmiddag bij de fietswinkel geweest en die raadde me een burley flatbed aan. zag er handig uit: de wielen konden er makkelijk af en de trekstang duw je zo opzij en dan kun je hem zo op zijn kant zetten in de trein mocht de conducteur dat willen. heeft iemand ervaring met die kar? ik wil er van de zomer ook mee naar oerol en dan gaan er ook twee tenten, stoeltjes, tafeltje etc op nog. heeft iemand een beter alternatief dan de burley flatbed? heeft iemand misschien zo'n burley te koop? of weet je waar ik er een kan huren? graag tips en ervaringen! bedankt alvast.

groetjes, nanette
Geen fietskar alternatief, maar wel een andere suggestie.

Ik weet niet of je één lange rit (incl. stuk met trein) gaat maken naar je kampeeradres, of dat je tussenstops hebt, waarbij je je spullen echt nodig hebt. Als je geen tussenstops hebt, heb je dan eraan gedacht gebruikt te maken van de post? Voor € 12,60 stuur je een pakket met maximale afmetingen 175 x 78 x 58 cm en een gewicht tussen 10-30kg op binnen Nederland. Voor €1,30 meer is het verzekerd tot €500, verzekeren tot €5500 kost €6,80 extra (bron: postnl.nl).

Het vergt natuurlijk wel goed overleg met je logeeradres. Een grote (tweedehands) vliegtuigkoffer is al wat je aan verpakkingsmateriaal nodig hebt (makkelijk, stevig). Stuur het een paar dagen vantevoren op.

Aan de fiets hang je dan een paar tassen, waar je kwetsbare of kostbare spullen en de dingen die je die reisdag nodig hebt instopt. Dat fietst veel relaxter met een kind voorop, denk ik zo. En als alleen jij en je kind onderweg zijn, maakt dat het gedoe rondom het instappen in de trein, met fiets, met bagage, met kar, met kind, een stuk simpeler.

Ken je de website fietsenmetkinderen.info (met besloten forum)?

Heel zwart-wit gezien mag een bagagekar niet mee in de trein.
vervoersvoorwaarden van de NS (geldig vanaf 5 juli 2013) schreef:Artikel 10.6: Het vervoer [...] fietsaanhangwagens, wagens en (bolder)karren is niet toegestaan.
In de voorwaarden staat geen artikel specifiek over kinderwagens, alleen maar over handbagage (in art. 1 de definitie, in art. 9 de bepalingen). De Burley Solo van het bericht hieronder is een kinderwagen (die ook achter de fiets kan), dus lijkt er geen bezwaar te zijn om daarmee de trein in te stappen.
Dag Nanette,

ik heb een burley solo voor je staan.
Kindje kan daar ook goed in slapen tijdens een fietstochtje.
Ik ben er 2 weken met een even oude baby met de trein naar Tjechie geweest en daar rondgetrokken.
Wel met 2 volwassenen maar ook goed alleen te doen en thuis laten wat je niet echt nodig hebt.
Lichtgewicht ( p/m 10,4 kg.), stabiel, waterdicht, goed bruikbaar als kinderwagen ( dus geen buggy nodig ), makkelijk demontabel, smal, ventileert goed, plat bij inklappen dus ook goed in de trein te vervoeren.
Achter het kinderzitje nog bagageruimte. Babyschaal voor kleintjes krijg je erbij.
Hij is te koop. Prijs is onderhandelbaar.

Mocht je interesse hebben, stuur een berichtje.

Groet Geert
hi aardvark,

ik heb geloof ik geen tussenstops, is gewoon een rit. gelukkig, want in- en uitstappen wordt best wel een gedoetje vrees ik. ik vind het opsturen van een en ander wel een heel goed idee! ga eens kijken of ik zoiets ga doen...
ik hoorde al eerder dat het geen goed idee is om met fietskar achter en kind voorop te gaan fietsen. van iemand die dat zelf al eens eerder had gedaan. maar ik hoop dat er ook mensen reageren die het deden en bij wie het prima ging. want ik heb er toch mijn zinnen op gezet :-)
ik ga de kar voor het inladen demonteren. wielen eraf, stang opzij. dan lijkt het net een grote koffer en die mag wel mee. ik ga ook mijn kind voor het inladen veilig in zijn buggy zetten. zodat hij niet weg kan lopen ed. dan, hop, alles er in, eerst gedemonteerde wagen, dan fiets, dan kind in buggy en ik. zoiets. en dan hopen dat iemand wil helpen. kun je niet iemand van de ns van tevoren bestellen om te helpen inladen? invaliden krijgen toch ook hulp die ze van tevoren hebben moeten regelen?
bedankt voor je tip van dat rezen met kinderen forum. heb me aangemeld! :-)

groetjes, nanette
hi geert,

ik zoek niet een kar waar je kind in kan. mijn kind zit voorop. iok wil een kar waar alle bagage in kan.
hoe deed jij dat dan? trekken met een kind achterin een kar? waar heb je dan je tent, dekens etc gelaten?

groetjes, nanette
Wij hebben zowel goede ervaringen met een fietskar (een Burley) met 2 kinderen erin en de bagage gewoon in fietstassen als met
een Bob-yak met de bagage erin en ieder een kind achterop.

Onze ervaring is dat als je een kind in een zitje achterop hebt het niet meer lukt ook nog achterfietstassen te gebruiken, vandaar dat we toen een Bob-yak gebuikten.

Ingrid
hi ingrid,

ook jij bedankt voor je reactie :-)
mijn kindje mag nog niet achterop, istie nog te klein voor. en ik wil hem niet achter me in een kar want dat lijkt me eng. bovendien wil ik veel meenemen en dat zie ik niet in fietstassen gebeuren. het moet echt de burley flatbed worden, of de radical cyclone cargo, of de croozer travel. ben op zoek naar 2e handjes maar vind nog niks.....iemand gouden tip?

groetjes, nanette