Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen met gps - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

fietsen met gps

Er is nu een gps map64-serie op de markt. Is dat de moeite om die te verkiezen boven een 62?
Heeft iemand al ervaring met een 64-toestel?


Dank
Ik kocht een paar weken geleden de nieuwe Garmin Oregon 600. Na een update van de firmware stond de gps plotseling vast. Ging terug naar Bever, waar mij is verteld dat het ongeveer 2 weken zou duren omdat de gps moet worden terug gestuurd naar Garmin. Gisteren kreeg ik te horen dat het 5 weken gaat duren.

Moraal van het verhaal: koop pas de nieuwste gps als die al een tijdje op de markt zijn. De prijs is dan niet alleen lager maar alle kinderziektes zijn er door ervaring dan meestal wel uit. Ander voor deel is dat de gps map 62 goedkoper is.

Bij het internet bedrijf Dealbird koop je nu de Gpsmap 62st voor 269 euro

Mario
supermario schreef:Gisteren kreeg ik te horen dat het 5 weken gaat duren.
Komt me voor als een absurd lange periode, zeker in deze tijd van het jaar. Zeker als het toestel slechts enkele weken oud is zou ik Bever vragen om het toestel te vervangen ipv te laten repareren. Telefonisch overleg met Garmin kàn ook nuttig zijn.

In algemene zin even de tip:
Het spontaan totaal 'hangen' van zo'n toestel vindt vaak z'n oorzaak in de geladen kaarten. De gratis open street map kaarten zijn helemaal geweldig, maar technisch niet 100% betrouwbaar. Als je werkt met OSM-kaarten adviseer ik om die op een microSD te installeren ipv in het interne geheugen van het toestel.

Als het toestel dan blijft hangen als hier omschreven dan is het een kwestie van de SD kaart verwijderen en het toestel start (meestal) gewoon weer op.
Ik heb onlangs mijn Monterra ook opgestuurd, maar wel rechtstreeks naar Garmin Nederland zonder tussenkomst van de winkel. Die was binnen 2 weken vervangen door een nieuw exemplaar. Misschien reageren ze alerter op iemand van openfietsmap.nl dan supermario :wink: of de vertraging zit 'm bij Bever?

Het heeft overigens weinig geholpen, de bugs zitten er nog steeds in. Is dus niet exemplarisch maar er is structureel iets mis met dat apparaat (laten we het houden op kinderziektes) :(
MR. GPS ik heb een micro-sd kaart.

Tovenaar: Ik heb Garmin net gebeld en wat schets mijn verbazing. Er werd mij verteld dat Garmin nooit de gps repareert maar altijd een nieuwe stuurt. De man vertelde mij dat het veels te lang duurt omdat Bever mij gelijk een nieuwe had kunnen geven, en ik moest Bever dan ook bellen.

De Bever medewerker vertelde mij echter, dat Garmin er niet over gaat of zij een nieuwe moeten geven. Ik zou vandaag nog worden terug gebeld.


Mario
Slechte service dus van Bever.. :|
Ben net terug gebeld en de man die over de gps gaat bij Bever, vond het niet zo leuk dat ik had gebeld naar Garmin. Hij vertelde mij: de gps is door ons in behandeling genomen en dus is het niet goed als jij belt met Garmin, anders ga je tussen ons in staan, maar als je wilt mag je het vanaf nu ook zelf oplossen met Garmin dan trekken wij ons terug.

Hij beloofde mij donderdag terug te bellen wat te doen.

Mario
De tovenaar schreef:Slechte service dus van Bever.. :|
Dat ligt aan de onderlinge verhoudingen tussen Bever en Garmin in dat geval. Als Garmin onder alle voorwaarden een nieuw exemplaar binnen aanzienlijke tijd toestuurt. Dan is het gek dat Bever geen nieuw exemplaar overhandigt.

Indien Garmin bijv. echter stelt dat schade toegebracht door onjuist handelen buiten garantievoorwaarden valt, dan kan Bever wel een nieuw exemplaar direct meegeven, maar ziet Bever geen vervanging verschijnen. Indien de levering vanuit Garmin meerdere weken duurt voor een vervangend exemplaar. Dan zit het Bever filiaal gedurende enkele weken met een oplage -1.

Nu is bever nu niet zozeer een hardware bedrijf, en koop ik persoonlijk nooit elektronica bij hun. Maar weet ik wel dat om dit soort redenen er diverse hardware bedrijven zijn welk selectief op merk direct een vervangend exemplaar meegeven, of het defecte innemen en retour sturen naar fabrikant. Ook al is het hetzelfde type product. Enkel en alleen omdat de ene fabrikant moeilijk doet in garantieafhandeling en de andere niet.

En de Garmin Warranty Information is natuurlijk al alles behalve verkoper vriendelijk in deze:
This warranty does not apply to: (i) cosmetic damage, such as scratches, nicks and dents; (ii) consumable parts, such as batteries, unless product damage has occurred due to a defect in materials or workmanship; (iii) damage caused by accident, abuse, misuse, water, flood, fire, or other acts of nature or external causes; (iv) damage caused by service performed by anyone who is not an authorized service provider of Garmin; (v) damage to a product that has been modified or altered without the written permission of Garmin; or (vi) damage to a product that has been connected to power and/or data cables that are not supplied by Garmin.
source: http://www8.garmin.com/support/warranty.html

Ga jij als filiaalhouder je verkopers bij Bever maar aanleren om op al deze punten te oordelen of het defect wel binnen de garantievoorwaarden van Garmin zou vallen.
Ben net gebeld door medewerker van Bever i.v.m. gps.

Conclusie: Garmin heeft een grote achter stand in het afhandelen van binnen gekomen orders. Er werd mij zelfs verteld dat aan mijn reparatie mogelijk kosten zijn verbonden. Dit vind ik heel vreemd.

Mario
supermario schreef:Ben net gebeld door medewerker van Bever i.v.m. gps.

Conclusie: Garmin heeft een grote achter stand in het afhandelen van binnen gekomen orders. Er werd mij zelfs verteld dat aan mijn reparatie mogelijk kosten zijn verbonden. Dit vind ik heel vreemd.

Mario
Dit laatste is over het algemeen genomen enkel het geval indien schade aan een apparaat door eigen toedoen blijkt te zijn. Indien een bedrijf het kan repareren zullen ze dat wel doen, maar gezien het buiten de voorwaarden zal vallen zullen ze dit niet kosteloos doen; overigens zullen ze over het algemeen ook geen akkoord vragen alvorens de kosten te maken.

Om er zeker van te zijn kun je nog een keer bellen met Bever (of Garmin indien de Bever medewerker dit niet heeft nagevraagd). Om na te vragen onder welke omstandigheden zij kosten verbinden aan reparatie.
Heb vandaag gebeld hoe het met mijn gps is. Kreeg te horen dat deze nog steeds bij Garmin ligt en dat het nog wel even gaat duren, toen ik vertelde dat ik hier geen genoegen mee nam, werd ik een uur later terug gebeld met de mededeling dat er een nieuwe Oregon 600 klaar lag. Toen ik bij Bever kwam heb ik maar gekozen voor een tegoed bon van 320 euro om even na te denken wat te doen. IK denk dat het verstandiger is om een jaar te wachten zo dat de meeste problemen door Garmin verholpen zijn.

Ik zat thuis te denken om de 62s te kopen die kost bij Bever ook 320 euro voor 20 euro meer kan ik ook de 62st kopen. Nu heb ik nooit iets te maken gehad met knoppen, maar denk dat dit gewoon een kwestie van wennen is.

http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-ga ... s-gps-2013

Wat denken jullie?

Mario
De 62 serie is prima, knoppen is inderdaad wennen, maar uiteindelijk is dit toestel door de knoppen het snelste te bedienen van alle Garmin GPS toestellen.

Firmware is goed, de 62 is een stabiel toestel en de 62st met de Eu topo kaart is handig vanwege de goede hoogte info die in deze kaart zit.

Functioneel is er weinig verschil tussen de 62st en een Oregon 600t.
Qua Bever/Garmin:

Het is inderdaad zo dat toestellen niet (meteen) gerepareerd worden maar worden vervangen door een ander exemplaar. Dat kàn een gloednieuwe zijn, maar ook een 'newly overhoald'. Zeg maar: een toestel dat defect was maar weer als nieuw gemaakt is. Niets mis mee.

In dit geval kwam je echter al na een paar weken na aanschaf met een defect en dan is vervanging door een compleet nieuwe niet meer dan normaal. De aard van de reactie van Bever vind ik niet in orde, maar dat zal meer met de persoon dan met Bever te maken hebben.

Qua toestel:
Ik heb zowel de 600 als de 62. De 600 heeft qua bedieningsgemak mijn voorkeur; ik werk veel met het kaartscherm en vind het touchscreen dan een stuk makkelijker. Wel merk ik dat de 62 stabieler is. Bij de 600 heb ook ik nu en dan te maken met 'hangen' van het apparaat (wat vervolgens meestal prima zelf te verhelpen is ipv opsturen). Heb de indruk dat het vooral met de (OSM) kaarten te maken heeft. De 62 lijkt wat dat betreft wat 'robuuster' en meer to-the-point.

Maar bottom-line: beiden zijn prima apparaten.
heb vandaag toch maar gekozen voor de 600, met als argument dat de 600 nieuw is en de 62 al een paar jaar oud is.

Mario
Enige logica in de routering met de City Navigator is dat hij voorkeur geeft aan wegen met een fietspad naast. Daarbij maakt hij eens een omweg links, vervolgens rechts enz. Uiteindelijk kom je op zeer veel extra km. Soms ben je beter af hem als auto in te stellen. Krijg je vaak een veel kortere weg.
De openfietsmap doet het bijna steeds perfect. Wel vindt ik het scherm van de City Navigator stukken beter.
Mijn mening, fietsgps is zeer handig op reis met een voorbereide track. Om van a naar b te navigeren, vaak een ramp. Zeker met de City Navigator.[/quote]

Principe van CityNavigator is dat deze een "wegenplan" aan boord heeft waar auto's kunnen komen, dus de mooiere wegetjes zal je met CityNavigator niet vinden.

Wil je echt alles vinden dan is natuurlijk een topo kaart het beste. Als je echt van A naar B wilt navigeren via de kortste weg dan zou ik zeker of geen OFM gebruiken of je profiel (indien mogelijk instellen op toerfietsen (etrex30 of fietser in Edge 800)), heb het meegemaakt dat ik ivm met duisternis naar een plaatjes 30 km verderop wilde fietsen, viad de OFM die alle fietsroutes opzoekt leverde mij dat een prachtige omweg met in totaal ruim 50 km op de teller en een dichte camping.
Ik hen nu bij mijn nieuewe hps 600. ook werr problemen. Beeld staat weer vast en kan heen routes via bbesecamp laden.

volgens mrgps ligt het aan de osm kaart.

mario
heb ik eindelijk na 5 weken van Bever een nieuwe Oregon 600 gps gehad, heb ik na een week weer de zelfde problemen. Nu staat het scherm niet alleen vast, maar kan ik plotseling ook geen routes meer via Basecamp laden in de gps.

Volgen mrgps levert de ofm kaart conflicterende problemen op.

mario
De Garmin GPS firmware is ook niet foutloos. Mijn Colorado loopt ook wel eens vast tijdens het opstarten, zelfs met de Citynavigator kaart actief. Dit gebeurt met name als ik de GPS uitzet met nog een actieve route. SD-kaart eruit trekken en hij start weer op en na het stoppen van de navigatie kan het kaartje er weer in. De Colorado heeft geen micro SD kaart, dus dat is redelijk makkelijk te doen. Ook bij het volgen van een track gaat het wel eens fout, het toestel raakt de kluts kwijt en stopt met het weergeven van de track. Nu heb ik een eTrex 30 en daar blijft het toestel, met de nieuwste firmware, de route minuten lang herberekenen als ik van de route ben afgeweken. Niet alleen met de OFM-kaart, maar ook met de kaart van Onroute.

Ik heb geen Oregon 600, maar er lijkt mij meer aan de hand dan alleen het gebruik van de OFM-kaart.
heb vandaag toch maar gekozen voor de 600, met als argument dat de 600 nieuw is en de 62 al een paar jaar oud is.

Mario
Had toch maar de 62 gekocht :D
Peter
Mijn Oregon 600t loopt redelijk goed, maar met of zonder OFM kaart hangt de Oregon ook zo af en toe.

Ik weet wel dat bv laden van custom symbols het erger maakt.

Zie ook hier: http://garminoregon6xx.wikispaces.com/Firmware

Ik heb niet goed getest, maar na uitschakelen van Electronische kompas (stel-in - koers - ..) was de Oregon ook stabieler. Echter, de Custom Symbols zaten er toen nog wel in, dus kan ook toeval geweest zijn.