Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent - Forum Wereldfietser

Tent

Er zijn ongetwijfeld al genoeg dingen geschreven over de beste tent voor een fietsvakantie, maar ik wil graag weten of iemand van jullie wel eens een tent heeft gezien zoals deze:
http://www.gooutdoors.co.uk/north-ridge ... nt-p188783
dit is dus een tent met 1 lange stok die in een boog van het voeteneind naar het hoofdeind loopt met een grote deur aan de zijkant van de tent
Dit is verreweg het slimste tent ontwerp dat ik ooit heb gezien, alleen wordt deze alleen maar in Engeland verkocht. Hoewel ik binnenkort wel weer naar Engeland ga ben ik bang dat meenemen in verband met het totale gewicht van (de rest van) mijn bagage wat tricky wordt.

Ik hoor graag of jullie wel eens vergelijkbare dingen hier hebben gezien, of als jullie belangrijke bezwaren tegen een dergelijke tent hebben

Bedankt alvast
Ja, sterker nog ik heb zo'n soort tent: MacPac Microlight. Ik vind het een heerlijk tentje. Rugzijde naar de wind (bij sterke wind liever de kop of de staart) bij regen en je kunt toch nog je tent openhouden. Lekker bij zomerbuien. Mijn tent is ouder dan 10 jaar, schat dat ie meer dan 300 dagen buiten stond (overdag meestal in de fietstas, dus weinig UV schade aan het doek). Heb wat reparaties aan het grondzeil gedaan en vorig jaar een nieuwe rits in de buitentent laten zetten. Kwaliteit van het doek is wel beter dan die uit jouw link: volgens mij heeft mijn doek een 'hydrostatic head' van 5000 mm en is de kuipvloer een heerlijke 10.000 mm. Door de assymetrische vloer van de Microlight is deze van binnen wel veel ruimer (220 cm lang, ca. 80 cm breed uitlopend naar 130 cm), dan de rechthoek van jouw tent (80 * 220 cm). Onder het luifeltje/de voortent kan ik in elk geval natte schoenen kwijt en ook wel mijn 2 achtertassen (bij het voeteneinde). Natte spullen blijven daarmee buiten de binnentent - erg prettig. Jouw tent heeft dus iets meer ruimte buiten de binnentent.

De Microlight heeft een groter zusje voor 2 personen: Macrolight.

Ik zie dat jouw tentleverancier (GoOutdoors) wel een bijna onmogelijke lage prijs vraagt voor een solotent (North Ridge Col Tent, 1-persoons): £52.47 (ca. 64 EUR, als je een bepaalde kortingskaart bezit). Al moet ik toegeven dat het een 'clearance sale', een opruimactie betreft. Onder verwijzing naar mijn post in een ander tenttopic (welke (goedkope) tent), twijfel ik aan de duurzaamheid. Maar ik zou de tent in werkelijkheid graag eens zien en bevoelen, en in een flinke (kunstmatige) regenbui zetten, voor ik de uitspraak kan doen of dit een festivaltentje/wegwerpproduct is of dat het een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding heeft. Heb je ook de reviews op de site waarnaar je linkt gelezen? Er is tenminste een ontevreden persoon ('leaks like a sieve').

Mocht je uiteindelijk besluiten deze tent aan te schaffen, zet je dan s.v.p. je ervaringen ermee op het forum?
Hoi Groninger,
Ik zou deze tent zelf niet snel aanschaffen. Hij is relatief vrij smal en hoog en lijkt mij erg windgevoelig. Waarschijnlijk moet je bij het minste beetje wind al scheerlijnen spannen om niet gek te worden van het geschud en geklapper. Dat is voor mij een te groot bezwaar. Mijn oude MSR Microzoid bijvoorbeeld staat prima met 3 haringen (hoofdeind, voeteneind en fly). Scheerlijnen heb ik nog nooit gebruikt. Qua comfort wint deze North Ridge het wel gezien de hoogte, maar voor mij is comfort ondergeschikt aan gemak en windbestendigheid. Vind hem ook wat aan de zware kant voor een 1-persoonstent.
Aan de andere kant kost ie niet veel, zoals aardvark al opmerkte.
Ik zou toch even verder kijken..
Dirk
iceman schreef:[...] beetje wind al scheerlijnen spannen om niet gek te worden van het geschud en geklapper. [...] met 3 haringen (hoofdeind, voeteneind en fly). Scheerlijnen heb ik nog nooit gebruikt. [...]
iceman slaat de spijker op de kop: vrijwel alle afspanpunten van de MacPac Microlight (op 2 extra stormscheerlijnen na) moet je altijd gebruiken om deze rechtop te laten staan (minimaal 6 stuks meen ik, maar het kunnen er ook 8 zijn), het gaat niet zonder. Dat zal ook wel voor de North Ridge Col gelden. In Noorwegen bijv. had ik nog wel eens te weinig grond bovenop de 'fels' voor de haringen en moest een ander plekje vinden. Een tentje dat uit zichzelf al staat was in zulke gevallen prettiger geweest.

Update.
Ben het aantal minimaal benodigde haringen even nagegaan: 6 stuks, bij minder valt ze om. 10 is normaal, anders flappert het doek te erg. 12 is met de twee stormlijnen links en rechts (kop en staart) erbij (geldt allemaal voor de Microlight).