Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Loire fietsroute - Forum Wereldfietser

Loire fietsroute

Beste fietsvrienden,

De zomervakantie komt er weer aan, het plannen van de fietsvakantie is weer gestart. Dit jaar hebben we het plan opgevat om een stuk van de Loire fietsroute af te leggen. We starten in Orléans en fietsen naar de kust.
In tegenstelling tot eerdere fietsvakanties eindigen we dit jaar niet op ons startpunt. Organisatorisch betekend dit dat we onze auto ergens in Orléans achter laten. Vanaf de eindbestemming ga ik met de trein terug naar Orléans om de auto te halen en terug te rijden naar de eindbestemming.

Aangezien ik hier geen ervaring mee heb vraag ik jullie om tips.

Ik heb de volgende vragen:
  • Waar kan ik het beste mijn auto parkeren? In een P-garage of ergens in een rustige wijk? Vlak bij het station? Of op de camping vanaf waar we vertrekken?

Hoe plan ik mijn treinreis vanaf de eindbestemming naar Orléans? Welke site kan je het beste gebruiken?

Is het nodig om van te voren je treinkaartje te kopen of kan dat ook aan het loket?

In welke plek aan de kust kunnen we het beste finishen zodat we dicht bij een treinstation zitten? Het plan is nu om te finishen in Saint Brevin Les Pins.

Is er iemand binnen het Forum die dit stuk al eens per fiets heeft afgelegd, wat zijn de tips en trucks?
Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Erik
Je kunt vanuit Nederland ook gemakkelijk met de fiets in de trein op diverse plaatsen aan de Loire komen: Nevers, Orléans, Tours, Angers!
Tegenover Saint-Brevin-les-Pins ligt Saint-Nazaire met een treinstation. De grote hangbrug over met de fiets is een avontuur op zich met smalle fietsstroken, die niet iedereen prettig vindt, maar er gaat ook een pendelbus naar de overkant die fietsen meeneemt. Vanuit Saint-Nazaire kun je weer terug met de trein naar huis, of nog gemakkelijker vanuit Nantes.
Scheelt je een hoop gedoe. Verder kunnen de Franse toltarieven voor de automobiel flink aantikken. Ervaar vanuit de flitstrein de kruipende files op de autoroute parallel aan de spoorbaan. Als je tijdig boekt voor de treinen, dan kunnen de tarieven meevallen. De Loire brengt naar buiten dat ze het fietsvervoer in de treinen goed geregeld hebben.
Vraag de reismogelijkheden eens op de bij de Treinreiswinkel.
http://www.treinreiswinkel.nl
Gewoon bij de camping vragen of de auto er een paar weken mag staan. Wij hebben dit ooit al eens op een camping in DAX gedaan. 10 euro voor de personeelspot was voldoende. Geen geld voor 3 weken!
Beste Bert,

Bedankt voor je reactie.
Met de trein reizen is een optie maar zie ik nog niet zo zitten met het hele gezin.
We gaan met zijn zessen, mijn vrouw en ik en 4 kinderen in de leeftijd van 9 t/m 3 jaar. Voor iedereen gaat er een fiets mee. Daarnaast hebben we in totaal 14 fietstassen en 2 tenten bij ons.

Zijn er nog andere sites die ik kan gebruiken om mijn treinreis te plannen terug naar Orleans?

@ Beste Kok,

Bedankt voor je reactie.
Twee jaar geleden heb ik dat ook gedaan. Voor het eerst op fietsvakantie, vertrokken vanaf een camping toevallig van nederlandse eigenaren. Daar heeft de auto gestaan. Toch wel voor een flink bedrag, ik geloof 3 euro per dag. Lijkt me overigens wel goedkoper dan de gemiddelde parkeergarage.
De camping die ik nu op het oog heb in Orleans ligt ongeveer 5km buiten het centrum. Ik denk er over om een plekje in de buurt van het station te zoeken.

Meer tips zijn welkom.
In Olivet, een paar kilometer ten zuiden van de Loire, is een prima camping municipal. Ik weet niet of je op of voor de camping je auto kunt laten staan, maar daar in de buurt zeker wel. Gewoon even rondrijden. Er rijdt een tram vanuit Orléans, dus vervoer naar je auto vanaf het station is geen probleem.