Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plastic pot voor vrek - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Plastic pot voor vrek

Ik zit inderdaad in die wereld: voornamelijk flexibele verpakkingsmaterialen.

Een levensmiddelenfabrikant haal je niet zomaar over...
Een andere verpakking betekent ook aanpassingen aan, of zelfs een hele nieuwe, verpakkingslijn.

....en heb je even een aantal pagina's? :D

Glas ten opzichte van PET is zwaarder, breekbaar, maar heeft wel betere barrière eigenschappen.

Hier is heel veel over te schrijven.
Ook zijn veel verpakkingsmaterialen opgebouwd uit meerdere kunststoffen.

Waarom iets ergens in verpakt wordt heeft in eerste instantie te maken met de benodigde barrière eigenschappen, maar daarnaast spelen onder andere houdbaarheid bij levensmiddelen, kosten, uitstraling, anti-diefstal en marketing ook een belangrijke rol.

Voor het schoonmaken van flesjes/potjes:
PP en HDPE flesjes kunnen in de vaatwasser.
PET beter van niet, kan maar tot circa 60 graden.

Misschien is het handiger om specifieke vragen te stellen, die ik dan graag zal proberen te beantwoorden..

Ingrid
Ik gebruik vaak een leg potje van haargel om mijn hazelnootpasta in te doen. Bevalt zeer goed! Vóór het eerste gebruik wel heeeel goed schoonmaken zodat alle gelrestjes en geurtjes eruit zijn! Voor de zekerheid doe ik het potje altijd in een plastic zakje, maar tot nu toe heb ik het nog nooit zien lekken.

Groet Karlijne
Over de vitaminepotjes en jam: Ik heb een hele grote vitaminepot en koop relatief kleine potjes jam. Ik heb er 3 jaar over gedaan de vitamine C-pot leeg te krijgen (nu gebruik ik het alleen als de bloedbank me weer eens wil prikken en ik mijn ijzeropname wil stimuleren dus het gaat niet zo hard), die is van redelijk formaat. Ik koop gewoon een klein potje jam, vul de plastic pot en eet dan net zo lang brood met jam tot de glazen pot leeg is en weg kan.

Crea-bea-potjes hergebruiken is slim. Toevallig heb ik nu net trassi in eenzelfde potje zitten als waar ik vroeger glitter en plakkaatverf in had zitten, dus sommige potjes zijn in ieder geval veilig. Om precies te zijn, 50ml potjes van het merk SES, doorzichtig met een witte deksel. Hoe ik dan de trassi-geur uit mijn potje ga krijgen is een andere vraag. Verf lijkt me makkelijker weg te krijgen.
Karlijne schreef:[...]potje haargel om mijn hazelnootpasta[...]
Dat is een goede tip. Weet je nog van welk merk? Dat helpt bij het zoeken in de drogist. Of zitten veel haargels in zulke verpakkingen? Ik ben erg kortharig, en heb geen ervaring daarmee.
SanneB schreef:[...]Hoe ik dan de trassi-geur uit mijn potje ga krijgen is een andere vraag. Verf lijkt me makkelijker weg te krijgen.
Uitstekende suggesties. Over trassi-geur: alleen nasi-/bamikruiden erin mee op reis nemen? :lol:

Update.
Enckie schreef:[...]Misschien is het handiger om specifieke vragen te stellen, die ik dan graag zal proberen te beantwoorden..

Ingrid
Ik, als geïnteresseerde leek, vind dit wel een mooie korte introductie. Had niet echt stilgestaan bij wat het betekent voor een fabrikant van, laten we zeggen, pindakaas, om een andere verpakking te gaan gebruiken. Het laat onverlet dat ik toch graag wat meer producten in herbruikbare verpakkingen zie zitten. Uiteraard begrijp ik dat voedselveiligheid en houdbaarheid de hoogste prioriteit hebben, maar er moet toch een product zijn dat, verpakt in een kunststof pot met goed afluitend deksel, geschikt voor outdoor(her)gebruik, voor die fabrikant een goede marketingstrategie kan zijn?

Zijn de zachtplastic verpakkingen van Nalgene, die voor mij wel een soort van ijkpunt zijn, omdat ik er goede ervaringen mee heb, zo veel duurder in inkoop dan andere kunststof verpakkingen (ik heb geen idee)? Waarom zitten in de USA Skippy en Jiff pindakaas wel in plastic, maar Calvé bijv. in NL in glas? Calvé wordt ook verkocht in plastic minikuipjes... Een verklaring zou kunnen liggen in het hoge percentage ingezameld glas voor recycling in NL, bedenk ik me.

Ik meen me te kunnen herinneren dat drogisterij The Bodyshop ook wel hervulbare verpakkingen verkocht. Op hun website kon ik daarover niets meer terugvinden. Weet iemand of ze daarvan zijn afgestapt?
Volgens mij gebruiken alle gelmerken wel dat soort potjes (ik heb in ieder geval verschillende varianten). Vaak iets van 75 ml volume.

Het kleine potje van Nivea Soft creme vind ik trouwens ook heel handig. Is 50 ml en is prima bruikbaar om creme aan te vullen uit een grotere pot maar kunnen vast ook allerlei andere dingen in. Moet je wel 1x zo'n klein potje kopen...

En ik gebruik trouwens ook een leeg potje van Blistex lippencreme voor haargel voor een weekendje.
aardvark schreef:
Karlijne schreef:[...]potje haargel om mijn hazelnootpasta[...]
Dat is een goede tip. Weet je nog van welk merk? Dat helpt bij het zoeken in de drogist. Of zitten veel haargels in zulke verpakkingen? Ik ben erg kortharig, en heb geen ervaring daarmee.
Veel haargels en andere drogisterij producten komen in plastic met schroefdop. De kwaliteit van het plastic is sterk wisselend per merk. Je kunt altijd in de drogisterij even kijken wat voor jezelf het meest solide aanvoelt.

Heb trouwens nog even Google een beetje afgestruind, gezien je geen gel gebruikt is dit misschien een goedkoper alternatief:
http://www.fokaglasinlood.nl/kunststof-potje-100ml.html

Ze zijn gevestigd in sint-oedenrode. Gezien regio zuidoost brabant zal dit mogelijk op fietsafstand liggen. Tegen 75 eurocent per potje is het goedkoper dan veel producten bij de drogisterij.

Enkele andere producten als flesje met druppeldop zouden ook interessant kunnen zijn:
http://www.fokaglasinlood.nl/flesje-100 ... eldop.html
http://www.fokaglasinlood.nl/flesje-100 ... aidop.html

Ik begrijp dat je graag volledig gratis wilt en volledig recyclen vanuit andere producten. Maar zodra je hiervoor producten aan moet gaan schaffen welk je eigenlijk toch niet gebruikt, denk ik dat dit mogelijk voordeliger is :).
stef.l schreef:Maar zodra je hiervoor producten aan moet gaan schaffen welk je eigenlijk toch niet gebruikt, denk ik dat dit mogelijk voordeliger is :).
Ja, daar heb je een punt. Je lijkt wel een echte vrek. ;) Als je de link naar de Skippy pindakaas bij de AH in een eerder bericht volgt, dan heb je daar een prima voorbeeld van te pakken. Ik ken diverse pindakazen - ik geef even geen oordeel over de smaak - die beduidend goedkoper zijn bij hetzelfde netto gewicht.

Desondanks verzamel ik t.b.v. mijn fietskampeervakanties wel de verpakkingen van producten die ik toch al kocht en lekker of goed vond. Maar soms heb je een gelijkwaardig product (prijs, smaak, kwaliteit) en dan kan ik kiezen (glas of plastic pot). En het aanbod om uit te kiezen is soms zo groot, dat de kracht van een forum - velen weten meer dan één - heel prettig werkt. Bovendien zag ik al diverse voor de hand liggende dingen, die ik in elk geval domweg over het hoofd zag.

Ik heb nog steeds een beetje spijt, dat ik niet wat meer afwasmiddel heb 'geleend' van vriendelijke RV-ers, om de Skippy & Jif pindakaaspotten in de USA schoon te krijgen toen ik daar was. Wel vraag ik me nu af of het terugvliegen daarmee wel zo milieubewust zou zijn geweest (even afgezien van vliegen om elders te gaan fietsen an sich). Dat zijn interessante berekeningen (hoeveel gram extra gewicht in bagage, hoeveel ton kerosine per kilo vliegtuiggewicht per kilometer).

:!: Waar ik wel echt naar op zoek ben zijn van die kleine druppelflesjes zoals van de Sterilon. Ik neem graag wat ketjap, balsamico azijn, worcestershire sauce, e.d. mee, maar vind het doseren uit een normaal flesje of potje (medicijnpotje, testtube, fotokokertje) wat moeilijk. Je schudt al snel de hele inhoud van je kleine verpakking bij de nasi, die dan net te ketjapperig (bestaat dat woord wel?) wordt. Tabasco is helemaal een ramp (héééééét; waarom is er geen vuurspuwend emoticon als je dat nodig hebt?).
Lenzenvloeistofflesjes met een spuitmond komen al in de richting, maar druppelflesjes van zacht knijpbaar levensmiddelecht kunststof met 15 - 30 ml (max. 50 ml) inhoud zouden mijn kampeerkeuken weer wat beter maken. Liefst een type waarbij de tuit wel te verwijderen is, opdat de vulopening groter is, maar die toch niet openploffen zodra je er (licht) in knijpt. Enige tijd geleden heb ik daar wel naar gezocht, maar vond toen maar weinig leveranciers, en dan alleen grote aantallen (denk aan minimaal 1000 stuks). Dat werd te duur. Ik heb de link(s) niet opgeslagen in mijn bookmarks en kan nu even niets passends vinden. Dus als iemand daar een tip voor heeft?

Nu ik toch een beetje OT ga.
Oh ja, mocht iemand met de tip komen dat je veel smaakmakers zoals ketjap ook kunt meenemen bij fastfoodketens, de bedrijfskantine, enz.: tenzij je het vraagt of het mag en toestemming krijgt, is meer meenemen dan dat je bij je maaltijd gebruikt gewoonweg diefstal (even heel zwart-wit gekeken, denk daar maar eens over na). Ik weet dat zulke sachets via groothandels wel te koop zijn, maar voor kleinverbruikers zoals ik, is de houdbaarheidsdatum van het overgrote deel alweer verlopen voordat je ook maar een fractie van de doos hebt opgebruikt. Aan de andere kant van de grote plas is er een webshop (minimus.biz) voor allerlei spul in reizigersformaat. Wie maakt me gek en zegt dat ie in Europa ook zoiets kent (link insturen via P[ersoonlijk]B[ericht], maak ik er een apart topic van)?
aardvark schreef:Lenzenvloeistofflesjes met een spuitmond komen al in de richting, maar druppelflesjes van zacht knijpbaar levensmiddelecht kunststof met 15 - 30 ml (max. 50 ml) inhoud zouden mijn kampeerkeuken weer wat beter maken. Liefst een type waarbij de tuit wel te verwijderen is, opdat de vulopening groter is, maar die toch niet openploffen zodra je er (licht) in knijpt.
Dat soort flesjes worden o.a. gebruikt ter navullingen van e-liquid voor e-sigaretten. Daarmee zijn ze gemakkelijker verkrijgbaar buiten grootformaat om. Zie bijv. http://thevapoursalon.nl/30ml-Druppel-flesje

Ook barista's gebruiken dat soort dingen nog wel eens http://www.koffiebean.nl/druppel-fles-v ... l?cPath=62

Je kunt kijken of er in de buurt een e-sigaret winkel, tabakszaak, koffiespeciaalzaak of wat dan ook zit welk dit soort dingen verkoopt.

Of 50 mL knijpflesjes buiten groothandel inkoop om, bijv:
http://www.finefoods-online.com/plastic ... es-nl.html

Kookzaken kun je ook proberen. Binnen het bakken kun je dit soort flesjes gebruiken ter decoratie met chocolade e.d. Echter weet ik niet of deze ze ook snel binnen 30 - 50 mL varianten zullen hebben.

En als laatste kan bijv. de makro een overweging zijn indien je een makropas hebt. Of iemand kent welk voor je zou kunnen kijken.
stef.l schreef:Dat soort flesjes worden o.a. gebruikt ter navullingen van e-liquid voor e-sigaretten. [...]Ook barista's gebruiken dat soort dingen nog wel eens [...]http://www.koffiebean.nl/druppel-fles-

Je kunt kijken of er in de buurt een e-sigaret winkel, tabakszaak, koffi
Of 50 mL knijpflesjes buiten groothandel inkoop om, bijv: http://www.finefoods-online.com/plastic ... es-nl.html
De eerste twee suggesties komen aardig in de buurt van wat ik zoek, dank! Ik zal eens vragen of de tuit eraf kan, en of ze makkelijk zijn te vullen. De e-sigaretdruppelaar lijkt nog de beste kandidaat, maar ja, welke wereldfietser komt er nu in dat soort zaken? :lol:
Met je laatste link heb ik een probleem. Zo lang ze thuis in de kast staan, sluit de dop die op die flesjes zit wel af, maar in de fietstas haakt de lus vast en zeker ergens achter en schiet de dop eraf. Misschien een aardige manier om een wit T-shirt te kleuren (tie & dye) in ketjap-bruin, maar dat is niet mijn ding. Of wilde je me een nieuwe ervaring met een verrassing in de fietstas geven? ;)
Robbert10 schreef:Niet gratis: TrekkingLiteStore
Op zich precies wat ik zoek, dank! Op de foto's zie ik het niet, maar in de beschrijving wordt er wel gewag van gemaakt ("Tropfeinsatz"), dat de tuit te verwijderen is. Ik zal er eens een mailtje aan wijden en vragen wie hun leverancier is. Misschien dat ik via de leverancier een kanaal in Nederland vind.
Het grote nadeel van bestellen bij een buitenlandse firma is voor mij dat bij kleine orders de verzendkosten (in dit geval EUR 7,90) een te grote kostenverhoging met zich meebrengen. Grote aanschaffingen in mijn uitrusting zijn er niet (meer), dus combineren met duurdere items gaat niet. Vanwege garantieclaims, taalbarrières en algemene service, probeer ik dichter bij huis een vergelijkbaar alternatief te vinden.
De tuitjes van deze potjes zijn inderdaad te verwijderen zodat ze gemakkelijk te vullen zijn. We fietsen met z'n allen de hele wereld rond en dan alleen willen bestellen in NL???? Wereldburgers in het klein :wink: Ik heb een hele zooi van die potjes besteld samen met nog wat ander klein grut. Per potje ben je dan niet zo heel duur uit (hoewel "duur" natuurlijk voor iedereen wat anders is).
Robbert10 schreef:De tuitjes van deze potjes zijn inderdaad te verwijderen zodat ze gemakkelijk te vullen zijn. [...]W Wereldburgers in het klein :wink: [...](hoewel "duur" natuurlijk voor iedereen wat anders is).
Fijn, dat je uit eigen ervaring het bericht kunt aanvullen. Tja, je bent een vrek, of niet. :twisted: Naarmate de behoefte (wens) groter wordt, zal ik uiteindelijk wel bestellen (en dan direct een hoeveelheid waar ik lange tijd mee vooruit kan, of om cadeau te doen).

OT: Als ik aankopen doe en daarover BTW betaal, dan liever aan de NL, dan aan de AT overheid. Als ik reis, en in de USA bijvoorbeeld een hamburger eet, dan geef ik liever mijn geld uit in een kleine, zelfstandige 'pappa & mamma-zaak' dan in een fastfoodketen. Om je een idee van mijn motivatie te geven.
Van Wijngaarden plastic mayonaisepot, heb ik nu een paar na afloop apart gehouden voor jam e.d, hoe lekdicht ze zijn voor olie heb ik nog niet getest, maar allez, mayo is ook meerendeel olie.. :D
Ik weet niet of het met dat merk potjes een probleem is. Maar met sterk vergelijkbare potjes (ik dacht wel merkloos) heb ik al mogen ervaren dat na diverse keren bijvullen de 'tuitjes' het flesje niet meer zo goed afsluiten. (Erg handig als je wat nepbloed op een nep-wond wil aanbrengen en opeens de hele inhoud over je hand gaat. (Dus geen fietsvakantie-ervaring met deze potjes.))

Renaat
Misschien handig om de flesjes met een gewone dop af te sluiten en dan voor alle flesjes (met dezelfde opening) één schenkdop mee te nemen.

Zo voorkom je lekken via de schenkdop, die toch altijd makkelijker opengaat.
Het is wat omslachtiger maar het houdt je fietstas wel schoon.

Je kunt altijd bij een doppenfabrikant om een sample vragen.

Ingrid
Roald schreef:Van Wijngaarden plastic mayonaisepot[...]maar allez, mayo is ook meerendeel olie.. :D
Dat is een goeie: de pot kost 90 eurocent bij een bekende grote supermarkt en je krijgt er ook nog 500 ml mayonaise bij. Perfect voor een gierigaard, die ga ik proeven. :D
Enckie schreef:Ik zit inderdaad in die wereld: voornamelijk flexibele verpakkingsmaterialen.

Een levensmiddelenfabrikant haal je niet zomaar over...
Een andere verpakking betekent ook aanpassingen aan, of zelfs een hele nieuwe, verpakkingslijn.

....en heb je even een aantal pagina's? :D

Glas ten opzichte van PET is zwaarder, breekbaar, maar heeft wel betere barrière eigenschappen.

Hier is heel veel over te schrijven.
Ook zijn veel verpakkingsmaterialen opgebouwd uit meerdere kunststoffen.

Waarom iets ergens in verpakt wordt heeft in eerste instantie te maken met de benodigde barrière eigenschappen, maar daarnaast spelen onder andere houdbaarheid bij levensmiddelen, kosten, uitstraling, anti-diefstal en marketing ook een belangrijke rol.

Voor het schoonmaken van flesjes/potjes:
PP en HDPE flesjes kunnen in de vaatwasser.
PET beter van niet, kan maar tot circa 60 graden.

Misschien is het handiger om specifieke vragen te stellen, die ik dan graag zal proberen te beantwoorden..

Ingrid

Ook ik zit in de verpakkings wereld... En wil toch een soort van waarschuwing geven omdat niet alle (met name) plastic verpakkingen altijd even voedselveilig zijn... En soms nogal onderhevig aan migratie. Ik zou daarom altijd voorzichtig zijn met waar je je voedsel instopt. Helemaal als er in een verpakking voorheen geen voedsel zat.
Wat dat betreft wel een slecht advies van een levensmiddelentechnoloog om eten in gelpotjes te gaan stoppen :lol:
Ivar schreef:Ook ik zit in de verpakkings wereld... En wil toch een soort van waarschuwing geven omdat niet alle (met name) plastic verpakkingen altijd even voedselveilig zijn... En soms nogal onderhevig aan migratie. Ik zou daarom altijd voorzichtig zijn met waar je je voedsel instopt. Helemaal als er in een verpakking voorheen geen voedsel inzat.
Juist. Ik, als topicstarter, geef dan ook de voorkeur voor verpakkingen waar al voedsel in zat toen ik het kocht.
Kun jij misschien iets zeggen over de bewering van Revanho over de fotokokertjes (link naar zijn post, onderaan in dat bericht)? Voor deze leek: om wat voor soort stoffen gaat het dan (de soort stoffen zoals BPA, ftalaten, andere weekmakers met hormoonachtige eigenschappen?) en wat zijn de gezondheidsrisico's dan? Graag een doorverwijzing/link. Ik neem het best van je aan dat er risico's zijn, maar mag dat met bronvermelding?