Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb op Tubus, zit dit zo goed ? - Forum Wereldfietser

Ortlieb op Tubus, zit dit zo goed ?

Ben bezig mijn zojuist aangeschafte Ortlieb Classic tassen aan het afstellen op mijn zojuist aangeschafte Koga-met-Tubussen :D
Ik vroeg mij af of het zo "goed" zit of dat het anders moet of nog beter kan:

Afbeelding

Tubus Ergo : ik vind dat de haken dicht bij elkaar staan, liever had ik de rechter haak wat verder op het "stangetje" gehad, maar volgens mij wil dit niet (?)

Afbeelding
Ik denk ideaal, de onderhaak haaks op het stangetje, dat lijkt mij het sterkst. Is voor, Tubus Ergo.

Afbeelding
Hmm, hier zou de haak eigenlijk wat meer om het stangetje heen moeten zitten ?
Tubus Logo Classic en dan de "lage" stangen.

Afbeelding
Deze haken zitten goed klem (Tubus Logo Classic)
Klopt het dat je op de eerste foto's grote achtertassen aan een lowrider voorrekje probeert te hangen? Zo ja, dan heb je wel veel bagageruimte, maar je loopt het risico om stoepranden e.d. te raken. Kies op een lowrider kleine voortassen, dat is veiliger en past beter. Zo nee, dan moet ik naar de opticiën!

Over de andere foto's. De achtertassen op de acherdrager. Zet de haken op de tassen los. Leun tegen een muur en ga op de fiets zitten. Draai met een been de trapper achteruit rond, met je voet in de normale positie op de trapper. Laat een tweede persoon vaststellen wat de positie van de tas is. Zo dicht mogelijk naar de zadelpen, maar zo dat je nog enkele cm's speling hebt tussen de hak van je voet en de tas.
Daarna zet je de haken zo ver mogelijk uit elkaar, maar liefst tegen de tussenstangen van de drager (voorkomt verschuiven). Als dat gelukt is herhaal je de stap met het achteruitdraaien van de trapper, of je fietst - voorzichtig! - een stukje. Alles ok? Dan kijken hoe je de lip, die voorkomt dat je tas zijdelings wegglipt als je over een bobbel of door een kuil gaat, het beste positioneert.
Is ook dat gelukt, doe dan een zak hondevoer of andere goed vullende spullen in je tassen. Niet te zwaar als je beginnend fietser met tassen bent. Ga een stukje fietsen. Controleer de instellingen, pas aan waar nodig. Draai alles goed vast. Dat is in een notedop, hoe ik het doe.

Update.
Voor wat betreft de lip aan de tas. Als je afremt, wil de tas naar voren bewegen. Zorg er dus voor dat je een positie vindt, waarbij de lip (de open kant) naar voren wijst en de bout waarom de lip draait naar achteren in de richting van je achterlicht. Daar heb ik zelf goede ervaringen mee. De lip hoeft niet precies horizontaal, plaats deze zo, dat je de tas makkelijk kunt plaatsen en afnemen. Experimenteer een beetje daarmee.

Update 2.
Ik buig het hoofd - zie SanderZ hieronder - en zal voortaan beter kijken en om te beginnen foto's op een groter beeldscherm bekijken. Het is me nu wel duidelijk (opticiën, wandelen ernaartoe is veiliger ;)).
SanderZ schreef: Afbeelding

Tubus Ergo : ik vind dat de haken dicht bij elkaar staan, liever had ik de rechter haak wat verder op het "stangetje" gehad, maar volgens mij wil dit niet (?)
Kun je beschrijven waarom niet? Inderdaad niet zoals je de tas nu hebt hangen, dan valt de haak op de bevestiging, maar op je foto lijkt het alsof de tas nog wat naar achteren kan en dan krijg je de haak wel voorbij de bevestiging aan de voorvork.

Carl
Haha Aardvark, ik vrees dat jouw eerste ritje toch (voorzichtig..) naar de opticien 8) zal
moeten zijn. Het is toch echt een frontroller-tas op een lowrider-drager.
Maar inderdaad, dat van het vasthouden aan de muur, of gewoon in huis aan de boekenkast, is een goede tip.

Bedankt voor je tip Carl, ik ga dit proberen, misschien is er precies genoeg ruimte om
de rechterhaak voorbij de voorvork op het stangetje te plaatsen, dan zitten de tassen ook dichter bij het draaipunt (balhoofd)