Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnenband kiezen voor Schwalbe Green Guard - Forum Wereldfietser

Binnenband kiezen voor Schwalbe Green Guard

Dacht, nog even nieuwe binnenbanden en klaar voor de trip...
Maar, niet heus: er keuze in binnenbanden om uit te kiezen:
https://groups.google.com/forum/#!topic ... eRPd08nHbk
blijkt. Nu, de gebezigde namen ken ik niet, nooit van gehoord, tot op heden ben ik mij niet bewust van dit .. feit.
Weet iemand beter dan ik wat voor binnenbanden voor de Schwalbe Marathon G. G. ik het dien te kiezen voor de fiets met bagage? En voor welke condities de verschillende banden wel geschikt mogen zijn?
Ik denk dat de doelt op de verschillende binnenbanden die worden aangeduid met SV6 en SV7?
Dan verwijs ik je naar de site van Schwalbe over binnenbanden (Nederlands).
SV staat voor het type ventiel: sclaverand, presta, frans ventiel; allemaal synoniemen voor hetzelfde. Andere types staan ook op die bladzijde. De verschillende ventielen verschillen allemaal wat in doorsnede (dikker of dunner).
Om nu te ontdekken wat 6 en 7 precies betekenen, zou je me moeten vertellen welke maat buitenband jij op je fiets hebt. En controleer meteen wat voor ventiel je hebt.
Misschien kun je m.b.v. website van Schwalbe zelf ontdekken wat je nodig heb, maar hier verder vragen mag natuurlijk ook.

Ik denk dat jouw buitenbanden 20 inch zijn? Klopt dat? Staat er ergens op de buitenband ook het getal 402? Welke andere getallen/teksten staan er nog op? De volgorde is van belang!
Oh, en het lijkt van belang wat het gewicht van de berijder (jij), de bagage, en de fiets in totaal is. De ene binnenband, SV6, is geschikt voor een maximum gewicht per band van 95 kg, de SV7 voor 145 kg (als ik de tabel goed lees).

Update.
Ik lees de tabel niet goed, het gaat om het gewicht van de binnenband in gram. Ik denk dat jouw buitenband op pag. 42 staat van de catalogus 2014 (pdf) en de binnenbanden op pag. 58.

Kun je er nu zelf wat mee?
een ligfiets/vouwfiets met 20inch wielen heeft waarschijnlijk 406mm (en niet 402mm) banden. Er zijn trouwens 4 bandenmaten die vóór 1980 met 20 inch werden aangeduid. Ze zijn onderling niet verwisselbaar. Gebruik de ETRTO maat. Die is eenduidig èn duidelijk. Overigens staan op de meeste binnenbanden de maten gewoon vermeld. Binnenbanden passen in meerdere maten buitenbanden.
Schwalbe SV 6A binnenband is extralicht. 6 is gemiddeld, terwijl SV7 extrazwaar is. Deze past ook in hele brede buitenbanden: van 40-62mm.

Ik heb mijn bericht gewijzigd tegelijk met de reactie van @aardvark.
sjefke schreef:Niet erg logisch om te veronderstellen dat een vakantiefiets 20inch wielen (oftewel 406mm en niet 402mm) heeft. Twee voor de hand liggende maten zijn 559 en 622. Ze staan op de band: bijv 50-559 en ook bijv. 37-622. Zoek daar de binnen banden bij. Overigens staan op de meeste binnenbanden de maten gewoon vermeld. Binnenbanden passen in meerdere maten buitenbanden.
Nee, het is niet logisch voor een gebruikelijke vakantiefiets, maar er zijn ook vakantieLIGfietsers. De genoemde typen binnenbanden van Schwalbe (SV6 en SV7) zijn voor kleine wielen (tenzij ik de tabel verkeerd lees, corrigeer me dan). Ik twijfel eraan of jij de berichten in het google forum waar naar verwezen werd wel gelezen hebt. De 402 is een overduidelijke schrijffout, ik had inderdaad 406 moeten neerpennen. Het gaat dus wel degelijk om 20 inch, dat concludeer ik op basis van de verwijzing. En niet om wat jij suggereert! Ik ben het eens met je melding over ERTRO maatgeving, dat is eenduidig, maar in het dagelijks leven refereren velen, zeker de technisch minder onderlegden onder ons, zo is mijn ervaring, aan de (onnauwkeurige) inch maten. Wikipedia over bandenmaten.
Maar, aan het eind van de dag kan alleen de topic starter kijken wat er op haar buitenbanden staat en ons uitsluitsel verschaffen.
Afhankelijk van de breedte van de band kun je stellen: bij smalle banden kun je volstaan met smalle binnenbanden, in dit geval (banden beschikbaar zijn 40 en 47mm breed) zou ik gewoon gaan voor die extra zekerheid en een binnenband uit de 7-serie nemen, die honderd gram extra op 2 wielen vallen wel mee, daarnaast hoef je ze minder vaak van verse lucht te voorzien.

Let er wel even op of je nog genoeg ruimte hebt met je spatborden, bij mij is 40mm wel zo'n beetje de limiet.
aardvark schreef:Ik denk dat de doelt op de verschillende binnenbanden die worden aangeduid met SV6 en SV7?
Dan verwijs ik je naar de site van Schwalbe over binnenbanden (Nederlands).
SV staat voor het type ventiel: sclaverand, presta, frans ventiel; allemaal synoniemen voor hetzelfde. Andere types staan ook op die bladzijde. De verschillende ventielen verschillen allemaal wat in doorsnede (dikker of dunner).
Om nu te ontdekken wat 6 en 7 precies betekenen, zou je me moeten vertellen welke maat buitenband jij op je fiets hebt. En controleer meteen wat voor ventiel je hebt.
Misschien kun je m.b.v. website van Schwalbe zelf ontdekken wat je nodig heb, maar hier verder vragen mag natuurlijk ook.

Ik denk dat jouw buitenbanden 20 inch zijn? Klopt dat? Staat er ergens op de buitenband ook het getal 402? Welke andere getallen/teksten staan er nog op? De volgorde is van belang!
Oh, en het lijkt van belang wat het gewicht van de berijder (jij), de bagage, en de fiets in totaal is. De ene binnenband, SV6, is geschikt voor een maximum gewicht per band van 95 kg, de SV7 voor 145 kg (als ik de tabel goed lees).

Update.
Ik lees de tabel niet goed, het gaat om het gewicht van de binnenband in gram. Ik denk dat jouw buitenband op pag. 42 staat van de catalogus 2014 (pdf) en de binnenbanden op pag. 58.

Kun je er nu zelf wat mee?
Ik heb maat 700 40C, gewoon 28 inch en ik heb het liefste ... AV.(heb even op de Schwalbe binnenband-keuze pagina gekeken).
De persoon die erop gaat zitten, weegt helaas, boven de 100 kg, (de bedoeling is om dit wel naar beneden te krijgen, maar ja, hij start met dit gewicht).
veldfiets schreef:Ik heb maat 700 40C, gewoon 28 inch en ik heb het liefste ... AV.(heb even op de Schwalbe binnenband-keuze pagina gekeken).
De persoon die erop gaat zitten, weegt helaas, boven de 100 kg, (de bedoeling is om dit wel naar beneden te krijgen, maar ja, hij start met dit gewicht).
Hallo veldfiets, ik verwarde je eerst met de starter van dit draadje, maar je hebt een andere naam. Ik wil je best helpen, als ik dat kan, en anders is er vast een ander forumlid. Maar kun je mij uitleggen wat je wilt weten? Ik lees namelijk geen vraag of antwoord in je bericht, tenzij jij wilt dat de puntjes [...] in je bericht worden gevuld. Het simpelste dat ik kan zeggen: ga gewoon naar de fietsenmaker bij je in de buurt, die heeft voor zulke banden, de juiste maataanduiding is 42-622 vlgs. ERTRO, vast en zeker een goede binnenband met autobandventiel (AV) voor je liggen. Koop die binnenband alleen dan, als je nu ook al een AV-ventiel hebt, heb je een SV-ventiel, dan is het gat in de velg waarschijnlijk te klein (soms heb je geluk en zit wel een groter gat in een velg waar een SV-ventiel in is gemonteerd, maar dan zit er een opvulring in).