Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lager probleem - Forum Wereldfietser

Lager probleem

Goede dag,

Als nieuweling op dit forum zal ik mezelf even voorstellen, Ik ben Antoon, woonachtig in Brabant.
Afgelopen jaar ben ik naar de Belgische kust gefietst, waarbij we onderweg allerlei bierbrouwerijen hebben aangedaan.
Dit was super en deze zomer gaan we samen ook weer een stukkie fietsen.

Om met de deur in huis te vallen,
Gisteren kwam ik erachter dat één stationsfiets van mij aanliep. Het probleem zit in het achterwiel. Het is een simpele fiets met terugtrap rem, merk gazelle.

Het achterwiel gedemonteerd, lagers eruit, alles gekuist en opnieuw in het lagervet gezet. Het mocht niet baten.

Het probleem is alsvolgt; het wiel draait zwaar rond, alleen op een bepaald stuk niet.
Je voelt als je het wiel ronddraait waar de wrijving zit. Geef je het wiel een zwengel dan stopt het na twee a drie slagen.

De wrijving / het aanlopen van het achterwiel is dus op een vaste bepaalde plek.
Er zit geen slag in het wiel, het loopt niet tegen het frame aan.

Nu heb ik vaker met lagers te doen gehad en dit geeft altijd problemen. De fietsenmaker heeft het zo opgelost maar daar leer je niks van. Ik vind het mooi om zoiets zelf te maken.

Graag vraag ik bij deze advies.
Loopt je terugtraprem niet aan ?
wat voor naaf zit er in het wiel. Een Shimano remnaaf of een Velamos(Favoriet/Torpedo)remnaaf?
ketting niet te strak?