azucar schreef:Misschien 1 spijker haring, 3 mostert en 4 Vaude tentharingen die bij de tent standaard erbij zitten.
De titanium van Hilleberg zijn wel erg prijzig.
Hilleberg maakt werkelijk waar prachtig materiaal, maar voor die 3 gram reductie in gewicht in vergelijking met de alu pen die ik gebruik, is een prijs van ruim 8 EUR per stuk (ruim 4 keer duurder dan alu rotspen, 16 maal duurder dan stalen spijkerharing) voor mij te gortig. Op de 10 pennen (en 1 reserve) die ik meeneem, denk ik altijd maar dat 33 g totale besparing maar een slok water is. Ik ben geen grammenjager als het me zoveel pijn in de portemonnee doet en ik zelf nog wat vetreserves heb.
Heb ik ooit echt ruime financiën, dan zou ik eerder nog experimenteren met zelf te maken carbon pennen (carbon vliegerstokken of pijlen uit de handboogsport [die hebben al een punt]). Of ik zou kiezen voor
MSR Carbon Core Tent Stakes; dat is een innovatieve materiaalcombinatie. Die kosten in de
USA zo rond USD 7,50 en zijn maar 5,5 gram per stuk. Of ik bestel de
Sorex Stake van Rutalocura (rond USD 3, in 2 verschillende lengtes, iets zwaarder dan MSR). Kijk, dan praten ineens over meer dan 100 g verschil (in totaal; dat is een pakje fruitkeks). Carbon pennen lijken me wel erg kwetsbaar en ik vraag me af of ze het in de harde (rots)grond rammen overleven. Dat mogen anderen eerst ervaren.
Verder lijkt me jouw mix een prima compromis. Ik vind 43 gram per stuk voor de stalen Umefa spijkerharing ook te gewichtig (wel betaalbaar). Je kunt altijd nog naar de lokale '
Ferreteria' gaan, om spijkers te halen als je een haring krom slaat.