Additionally, paste this code immediately after the opening tag: iPhone 5 laden op de fiets - Forum Wereldfietser

iPhone 5 laden op de fiets

Na zo'n 20 jaar niet op stap te zijn geweest met de fiets, begint het toch weer te kriebelen, eigenlijk meer jeuken, zeg maar.
Waar ik vroeger geld wisselde voor een telefooncel, eindeloos wachtte voor er verbinding was etc. , beschik ik nu over de luxe van een iphone 5.
Vanwege de "situatie thuis" wil ik eigenlijk 24 uur per dag bereikbaar zijn en daarom altijd over een (vol) geladen iphone kunnen beschikken.
Ik hoef er niet mee te navigeren (gebruik gewoon den ouderwetschen kaarten), dus hij hoeft niet de hele dag "aan" te staan.
Heb al een aantal stroomverzorgers/opladers via de naafdynamo gezien, maar zie ff de bomen door het bos niet.
Wordt er op deze manier voldoende stroom opgewekt, of is het beter een blauwe CEE-stekker met "normale" uitgang mee te nemen ?
Hieruit kun je concluderen dat ik ga kamperen :D
Heeft er iemand ervaring met een dynamo-oplader en welk type/merk is dit dan ?
Een shimano 13 in een dozijn velgdynamo met een http://www.accu-company.nl/nl/lader-usb ... efoon.html volstaat.
De houder gooi je weg want je wilt waarschijnlijk liever een http://www.amazon.de/Klickfix-Phone-Zus ... s=klickfix waar dat omvormertje uit de eerste link mooi inpast.
Dit werkt voor mijn bijna niet te slopen http://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_Defy zolang ik niet de hele dag bergop fiets en dan kan ik ook nog navigeren en m'n positie om de 10 minuten doorsturen.
Als je niet naar de andere kant van de wereld gaat is de simpelste en goedkoopste oplossing je telefoon 's avonds een paar minuten per dag aan te zetten om sms berichten binnen te halen, en hem eens per week op een camping op te laden. Het flink duurdere alternatief is een goede naafdynamo zoals een SON 28 (duideliijk beter dan Shimano, maar ook Shimano is best redelijk) met een B&M Ewerk of zoiets.
Hoi Sander,
Wij gebruiken de B+M E-work dynamo oplader en de B+M accu en onze naafdynamo is SON 28.

Wij zitten wel eens langer dan een week zonder stroom en dan is de accu wel prettig, niet goedkoop, maar wel betrouwbaar. We hebben anderen ook geprobeerd, maar die leverden niet continu genoeg / of ingebouwde buffer was te zwak voor de iPhone.

Gr. Ellen
Bedankt voor jullie antwoorden !
Ik vindt deze : http://www.accu-company.nl/nl/lader-usb ... efoon.html
qua prijs niet gek, maar hij is niet instelbaar.
Staat wel bij dat ie geschikt is voor de iphone 3, betekent dat ie dan ook geschikt is voor de iphone 5 ?
En wekt ie ook voldoende stroom op, om te voorkomen dat ik iedere dag 250 km moet fietsen ? :roll:
Als je de telefoon niet voor navigatie gebruikt, hoef je hem toch maar eens in de paar dagen op te laden en hoeft hij toch ook niet de hele dag aan te staan? Het lijkt me dat speciale voorzieningen voor een dergelijk gebruik niet nodig zijn.Zet alleen 2G aan en 3G uit, data uit, wifi en GPS uit, dat scheelt ook al veel. Neem een CEE-stekker met snoertje plus contrastekker mee zodat je eens in de paar dagen kunt inpluggen op de laadpaal van de camping of vraag je vriendelijke buurman met caravan of je je telefoon bij hem mag opladen. Of neem een oude gsm mee, ik heb bv. nog een prehistorische Samsung als reservemobiel die wel een week standby kan zonder opladen.
SanderZ schreef:Bedankt voor jullie antwoorden !
Staat wel bij dat ie geschikt is voor de iphone 3, betekent dat ie dan ook geschikt is voor de iphone 5 ? En wekt ie ook voldoende stroom op, om te voorkomen dat ik iedere dag 250 km moet fietsen ? :roll:
Ik ben niet van de eppel dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen. Als je alleen af en toe je mail checkt moet het wel lukken hoor. De stroom wordt overigens opgewekt door de dynamo; dat kastje maakt er gelijkstroom van en stabiliseert de spanning op wat je telefoon eet. En als je heel hard naar beneje fietst zorgt-ie er ook voor dat-ie niet heel veel stroom door je telefoon stuurt.
Er zit een grote usb aansluiting op, dus je hebt een kabeltje nodig naar je aaifoon, maar die zijn er want als ik ergens met me laptop zit te dingessen is er altijd wel een hipster die vraagt of-ie even bij me mag inpluggen om z'n aajfoon op te laden.
[Nee, want dan krijgt me laptop een minderwaardigheidscomplex omdat er meer rekendinges in die telefoon zit]

Whichremindsme dat ik me laptopje ook meeneem op de fiets en dus me telefoon ook daaruit kan opladen mocht meneer het echt even gehad hebben. Ik laat me telefoonlader iig altijd thuis.

Wat me overigens erg intrigeert aan die SON dynamo's is het maximale vermogen dat eruit komt. Er staat me bij dat ze begrensd zijn ivm de Duitse wetgeving die zegt dat je niet iedereen zo maar onbeperkt in z'n giechel mag schijnen, maar als iets begrensd is dan is het meestal ook mogelijk het 'op te voeren'...

Door die begrenzing maakt het stroomtechnisch ook geen snars uit of je een SON of een Shimano hebt, ze leveren allemaal een halve ampere bij 5 volt.
Marko, dat is wel erg stellig allemaal.
De iPhone is zeer bijzonder kritisch wat betreft de continuïteit van de laadstroom, werkt slechts met een zeer beperkt aantal lader/bufferaccu combinaties.
De Son is naar mijn weten niet begrensd, de spanning loopt onder omstandigheden op tot 90 volt of meer. De stroom is al snel meer dan de door jou genoemde 0,5 amp. In Duitsland is er inderdaad een regel tav verblinding maar die gaat over de lichtkegel van je lamp, niet over de dynamo.
Over het vermogen uit een naafdynamo is hier al veel geschreven. Het is bijzonder lastig te meten, Son schijnt er een testopstelling voor te hebben met heel veel lampjes die ze naar believen aan en uit kunnen schakelen. Reken in de praktijk op je fiets op iets meer dan 3 watt/uur.
Son dynamo's leveren niet meer stroom dan een goeie Shimano maar ze lopen onbelast aantoonbaar veel lichter.

Frank
Als je op gewone campings overnacht is er altijd wel stroom voorhanden om aan het eind van de dag op te laden. Een naafdynamo en lader is vrij duur, wel handig natuurlijk. Een alternatief zou kunnen zijn om een zonnelader mee te nemen, maar de capaciteit daarvan is over het algemeen beperkt. Een andere oplossing, en die zou ik goed overwegen, is een powerbank te kopen. Die laadt je op als je voldoende tijd hebt, 's nachts bijvoorbeeld. Met een beetje grote capaciteit kun je je iPhone er een paar keer mee opladen. Kijk eens op http://www.dx.com/c/iphone-ipad-ipod-29 ... teries-226
frank bueters schreef:Marko, dat is wel erg stellig allemaal.
De iPhone is zeer bijzonder kritisch wat betreft de continuïteit van de laadstroom, werkt slechts met een zeer beperkt aantal lader/bufferaccu combinaties.
De Son is naar mijn weten niet begrensd, de spanning loopt onder omstandigheden op tot 90 volt of meer. De stroom is al snel meer dan de door jou genoemde 0,5 amp. In Duitsland is er inderdaad een regel tav verblinding maar die gaat over de lichtkegel van je lamp, niet over de dynamo.
Over het vermogen uit een naafdynamo is hier al veel geschreven. Het is bijzonder lastig te meten, Son schijnt er een testopstelling voor te hebben met heel veel lampjes die ze naar believen aan en uit kunnen schakelen. Reken in de praktijk op je fiets op iets meer dan 3 watt/uur.
Son dynamo's leveren niet meer stroom dan een goeie Shimano maar ze lopen onbelast aantoonbaar veel lichter.
Frank
Het is kennelijk voor iphones allemaal weer iets ingewikkelder dan voor androids, begrijp ik.

Uit de specificaties van de SON 28 dynamo:
Electrical power: 6 V / 3 Watts according to the German road traffic regulations StVZO
http://www.nabendynamo.de/produkte/pdf/ ... e_2012.pdf

Dat 'veel lichter' is een marketing verhaaltje dat de prijs van die dingen moet rechtvaardigen, omdat je in de praktijk he-le-maal niets van extra weerstand merkt met een naafdynamo. Als je lichter wilt trappen op een fiets met 20 kilo bagage zijn er imho 1000 andere factoren waar je beter naar kunt kijken.

Ow, en het allerleukste aan naafdynamo's is dat ze beter hun best doen in kleine wieltjes. Een beetje opladert rijdt dus op 26" wieltjes.
Nee, ze doen niet "beter hun best in kleine wieltjes." Kleinere wielen maken meer omwentelingen per afgelegde afstand.
SanderZ schreef:Na zo'n 20 jaar niet op stap te zijn geweest met de fiets, begint het toch weer te kriebelen, eigenlijk meer jeuken, zeg maar.
Waar ik vroeger geld wisselde voor een telefooncel, eindeloos wachtte voor er verbinding was etc. , beschik ik nu over de luxe van een iphone 5.
Vanwege de "situatie thuis" wil ik eigenlijk 24 uur per dag bereikbaar zijn en daarom altijd over een (vol) geladen iphone kunnen beschikken.
Ik hoef er niet mee te navigeren (gebruik gewoon den ouderwetschen kaarten), dus hij hoeft niet de hele dag "aan" te staan.
Heb al een aantal stroomverzorgers/opladers via de naafdynamo gezien, maar zie ff de bomen door het bos niet.
Wordt er op deze manier voldoende stroom opgewekt, of is het beter een blauwe CEE-stekker met "normale" uitgang mee te nemen ?
Hieruit kun je concluderen dat ik ga kamperen :D
Heeft er iemand ervaring met een dynamo-oplader en welk type/merk is dit dan ?
Elke nieuwe iPhone komeet met "aanpassingen" (lees: achteruitgang / irritante beperkingen!) in zijn laadeigenschapen vergeleken met de oudere model. Bijvoorbeeld, de iPhone 3G (iPhone 4 ook?) was rechtstreeks vanuit de eWerk op te laden. De iPhone 4S - en al helemaal - de iPhone 5 (ik geloof, ook de 5S / 5C) laden niet zonder de cache accu. In feite, mijn iPhone 5 laadt ook niet met de cache accu.
Wat de B&M buffer accu betreft - en, in mijn ervaring, praktisch elk ander externe accu (incl. de overprijsde HyperMac's & de krachtige én overprijsde Tekkeon MP3450) - ze zijn allemaal onbetrouwbaar in de zin dat ze na 'n charge cycle of 50 stoppen met werken. De hele externe accu industrie moet grondig gerevolutioneerd wat mij betreft.

Een [soort van!!!] redelijke "oplossing" (ook wèl 'n compromis, maar soort van "tolereerbaar" voor even) is een combinatie van 'n SON (28 / Deluxe) en 'n Busch & Müller Luxos IQ2 U met 'n in de afstandsbediening geïntegreerde USB ingang / lader. Die werkt, alleen HEEL langzaam. Daarnaast, de moment je stopt, stopt het met laden. Ook curieus is dat 't ontladen gebeurt vooral snel als je stopt - veel sneller dan 't laden bij 30+ km/u snelheid. Daarnaast, is deze half-oplossing niet goedkoop: ca. €120 voor de Luxos IQ2 U en ca. €400 voor 'n handgemaakte wiel met de SON dynamo.
Kortom, de hele industrie is zo ramshackle as het maar kan, werkelijk belachelijk!
hallo,

Heb vanmiddag mijn KEMO M172 binnengekregen en dat is een heel betaalbaar alternatief voor de e-Werke, want de M172 kost 29,99 inclusief verzendkosten http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8602 ... ggest=true

Was al een tijd op zoek om mijn etrex 30 op te laden of GSM.
Hallo,

Ik ben ook opzoek naar een goeie manier om mijn telefoon op spanning te houden tijdens de aankomende vakantie.

Nu hoor ik veel positieve verhalen over de B&M E-werk, maar ik ben als alternatief de Teasi Smar.T Powerbank tegengekomen. Iets goedkoper dan de (regelbare) B&M, maar mét bufferaccu à 5.400mAh. Aangezien ik de lader toch hoofdzakelijk voor mij telefoon en MP3 speler ga gebruiken (beide USB/5V oplaadbaar) is het regelen van de uitgangsspanning niet echt een noodzaak.

Zijn er mensen met ervaring met de Teasi Powerbank? Doen/niet doen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Louis
Natuurdier schreef:Hallo,

Ik ben ook opzoek naar een goeie manier om mijn telefoon op spanning te houden tijdens de aankomende vakantie.

Nu hoor ik veel positieve verhalen over de B&M E-werk, maar ik ben als alternatief de Teasi Smar.T Powerbank tegengekomen. Iets goedkoper dan de (regelbare) B&M, maar mét bufferaccu à 5.400mAh. Aangezien ik de lader toch hoofdzakelijk voor mij telefoon en MP3 speler ga gebruiken (beide USB/5V oplaadbaar) is het regelen van de uitgangsspanning niet echt een noodzaak.

Zijn er mensen met ervaring met de Teasi Powerbank? Doen/niet doen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Louis
Gaat het om een iPhone 5? Want daar gaat dit topic over?
digineut schreef:
Natuurdier schreef:Hallo,
...
Louis
Gaat het om een iPhone 5? Want daar gaat dit topic over?
Over het laden van telefoons in het algemeen en de kwaliteit van de beschikbare mogelijkheden daarvoor. De Teasy kan ook Iphones opladen toch?