bert sitters schreef:Gemeentes hebben een vrijheid bij het hanteren van tarieven van belastingen en heffingen. Vandaar de verschillen.
Ja, dat constateerde ik al. Maar is het redelijk, en dan verplaats ik mij even in de positie van een uitbater, dat die verschillen een aanzienlijke druk uitoefenen op de te vragen prijs van een overnachting bij dicht bijelkaar gelegen terreinen in verschillende gemeenten. En dat om die reden een landelijk maximum tarief wenselijk is. Het liefste een percentage, maar ook een maximum absoluut bedrag p.p.p.n.
bert sitters schreef:Overigens is het begrip belasting vaak beladen en in de gedachten van velen een vies woord ("belasting is diefstal, " hoor je overal).
"Belasting" roept al tal vele eeuwen zware ergernissen en agressie op.
De Vlamingen kwamen met de
Gulden Sporenslag pas in opstand tegen de Fransen, toen de belastingen fors verhoogd werden. De directe aanleiding voor de
Tachtigjarige Oorlog was de invoering van de
10e Penning door de Spanjaarden in de Nederlanden.
Hoor ik nu de stem van de ware revolutionair? Haal de
rieken uit het vet, punt de hooivorken aan! Ik mag het wel, dat jij het in historisch perspectief plaatst.
Overigens vind ik i.h.a. belasting geen diefstal, er worden veel goede dingen mee gedaan. Neem nu de gevolgen van de
orkaan Katrina in
New Orleans: onder meer door
gebrekkig onderhoud en planning van hun waterkeringen waren die groot en vergelijk dat eens met wat hier is georganiseerd om
droge voeten te houden. Dat vind ik een uiterst zinvolle besteding. Zeker omdat er enig eigenbelang aan vast zit: mocht de zeespiegel stijgen: ik woon op droge grond, terwijl jouw woonplaats mogelijk onderwater komt te staan. Al die vluchtelingen uit het westen - ik moet er niet aan denken. Maar goed, dit laatste als terzijde.
reneijntema schreef:Toeristenbelasting heet tegenwoordig " niet ingezetenen belasting". Dat betekend dat ook de arbeidsimmigranten die bij ons met velen op het land en in de kassen werken dit moeten betalen. Iedereen die geen ingezetene van de gemeente is zou dit per nacht moeten betalen. Als je langer dan 30 dagen verblijft wordt het overigens goedkoper, misschien ook een idee?
Mmmmhh, dit aspect had ik over het hoofd gezien. Goed punt, René. Als deze (tijdelijke) inwoners niet bijdragen via de onroerende-zaakbelasting, dan lijkt de niet-ingezetenenbelasting me een redelijk alternatief om de kosten om te slaan. Hierin moet ik mij verder verdiepen.
Op basis van wat René meldde, vind ik hetgeen pinkbike schreef (ik herhaal het hieronder), des te schrijnender. Is de heffing middels het ticket voor de boot niet erg ongepast? Het is wel erg gemakkelijk, want er hoeft maar een partij een administratie en afdracht bij te houden. Maar dat laatste mag geen doorslaggevend argument zijn
IMHO.
pinkbike schreef:Jan Eleveld schreef:Eigenlijk moet je het anders zien: het feit dat gemeentelijke voorzieningen deels gebruikt worden door niet-inwoners, maakt het opportuun van de niet-inwoners een bijdrage te vragen, zeker als het een kleine gemeente betreft met veel toeristen, zoals de Waddeneilanden.
Juist in het geval van de Waddeneilanden (Terschelling in het bijzonder) krijg ik bij toeristenbelasting een vieze smaak in mijn mond. De toeristenbelasting wordt daar geheven bij de aankoop van een bootkaartje, ook als ik een dag op familiebezoek ga betaal ik deze belasting. Dit komt op mij erg onrechtvaardig over. Ik kom niet om te feesten maar slechts op bezoek.