Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overstap naar Gilles Berthoud - Forum Wereldfietser

Overstap naar Gilles Berthoud

Hallo,

Als een Brooks B17 zadel goed past voor mij, welk model Gilles Berthoud zou ik dan moeten nemen? Ik heb begrepen dat elk model een andere breedte heeft.

Met dank voor de antwoorden...
Ik weet toevallig dat de maten van Brooks zadels op de Brooks website staan. Is dat bij Gilles Berthoud niet zo?
Op mijn Koga Randonneur staat een Brooks B17 en op mijn Berthoud Diagonale een GB Aspin.
Ik zit op beide zadels goed maar volgens mij is het Berthoud zadel veel beter dan de Brooks.
Mijn zitbotjes staan 10,5 cm uit elkaar.
Grappig, ik zit precies met het zelfde dilemma.
Ik zit net wat te diep op de B17. Als ik mijn stuur wat hoger zet geen probleem hoor. Maar sinds kort gaat hij lager.
Daarom zoek ik een zadel wat net zo breed is als de B17 maar waar je wat diepere zit op kan maken.
Ik heb het idee dat de GB wel de breedte heeft van een B17 maar dan gelijk wat smaller wordt.
Is dat ook jouw ervaring?
bedankt!
Slaapt schreef:Grappig, ik zit precies met het zelfde dilemma.
Ik zit net wat te diep op de B17. Als ik mijn stuur wat hoger zet geen probleem hoor. Maar sinds kort gaat hij lager.
Daarom zoek ik een zadel wat net zo breed is als de B17 maar waar je wat diepere zit op kan maken.
Ik heb het idee dat de GB wel de breedte heeft van een B17 maar dan gelijk wat smaller wordt.
Is dat ook jouw ervaring?
bedankt!
Bij mij staat het stuur enkele cm hoger dan het zadel. Snelheid is totaal ondergeschikt aan al de rest :wink:
Ik heb mijn B17 nu iets langer dan één jaar, met 9000 km op de teller en nog steeds het zadel niet moeten bijspannen.
Hij zit natuurlijk wel goed, maar ik heb de indruk dat de rechterkant iets meer ingedrukt is dan de linker zijde. Zal wel normaal zijn zeker? Dat is eigenlijk de reden dat ik naar een ander zadel zoek. Is die diepere indruk normaal (maw ligt het aan mijn anatomie) of scheelt er iets aan het zadel? Kan een instelling (zadel hoger/lager-voor/achter) hier iets aan verhelpen?
Indien het aan mij ligt vermoed ik dat ook bij een GB zadel die rechterzijde dieper zal ingedrukt raken op termijn.
Als dat zo zou zijn denk ik eraan toch nog iets langer met mijn B17 verder te doen, eigenlijk zit hij zoals gezegd wel goed...
Ik heb een lang bovenlijf met lange armen, vandaar dat het stuur steeds lager gaat. Snelheid boeit mij ook niet echt al merk ik wel dat ik steeds sneller ga :)
Dat indrukken heb ik ook. Links is een fractie dieper dan rechts. Ik denk anatomie omdat niemand 100% symmetrisch is. Ik had als kind al dat ik bij goedkope zadels het altijd voor elkaar kreeg om links te laten inzakken.
Wat mij nog niet duidelijk is, maar ik moet binnenkort ze maar eens naast elkaar houden, of het gedeelte dat je zitbotjes opvangt even breed is van beide merken. Ik hoopt dat dit zo zou zijn en dat het midden van een GB wat smaller zou zijn.

Dus binnenkort maar eens naar de winkel en zadel meenemen dus :)

wordt vervolgt!

Bedankt zover!
De Berthoud Aspin (of Aravis voor titanium rails) is ongeveer even breed als een B17, volgens mij. Mijn B17 zakte wat snel in, en die heb ik inmiddels naar volle tevredenheid ingeruild voor een Aspin. Waar ik bij de B17 schuurplekken kreeg aan de binnenkant van m'n benen omdat de 'vleugels' wat naar buiten kwamen, heeft de Aspin dat na 2200km ofzo nog niet.

Maar als het gaat om dieper zitten, dan begrijp ik niet zo goed waarom jullie op zoek zijn naar een even breed zadel van een ander merk; het idee is dat je zitbotjes dichter bij elkaar komen als je dieper zit, dus dan kun je ook met een smaller zadel toe.
Dat van die botjes heb je gelijk in!
even vergeten!
thx!
Ik ga toch maar eens kijken naar een GB en ik zat laatst op een Terry(idworx fiets) en dat zat ook wel ok!